Portal 2: הביקורת, חלק ב’

עידן זיירמן| ביקורת הוספת תגובה

אם קראתם את חלק א’ של הביקורת, אתם בוודאי יודעים את הדברים העיקריים שאתם צריכים לדעת. אם אני שופט רק את חווית המשחק לשחקן יחיד, Portal 2 הוא משחק ענק. גם בפרספקטיבה של חודש מאוחר יותר (ואחרי שסיימתי אותו פעם נוספת), אני עדיין חושב שמדובר באחד המשחקים הטובים ביותר של השנים האחרונות. אבל יש אנשים שהטיחו בו ביקורת אחת שאני לא ממש יכול להגיד שהיא לא נכונה: הם טוענים שהוא לא קשה מספיק.

ובכן, אני מקווה מאוד שהאנשים האלה לא חיכו לחלק ב’ של הביקורת לפני שהם ניסו בעצמם את ה- Co-op.

Portal 2 Co-opבמשחק ה- Co-op של פורטל 2 אתם (ואחד מחבריכם הטובים יותר או פחות) משחקים זוג רובוטים, שנדרשים לבצע שורה של מבחנים שנוצרו עבורכם ע”י GLaDOS, ה- AI הפסיבית-אגרסיבית שכולם אוהבים לשנוא. לצורך המבחנים האלה, יעמוד לרשות כל אחד מכם רובה פורטלים משלו, מה שמאפשר לכם למקם 4 פורטלים שונים ברחבי השלב.

כמות החידות החדשות והמעניינות שהדבר הזה יוצר היא בלתי-נתפסת. מחידות פשוטות של העמדה (מכל מקום כל אחד יכול לירות פורטלים רק למקומות מסוימים, ולכן שני השחקנים צריכים לעמוד בנקודות ספציפיות בשביל לירות את 4 הפורטלים שיאפשרו להם לעבור את השלב), דרך העברות מומנטום מתוחכמות במסלול לא-שגרתי, ועד למצבים מופרעים לגמרי (למשל, שחקן אחד צריך לנווט בעזרת הפורטלים שלו בתוך מבוך, בשעה שהשחקן השני צריך לשנות את מבנה המבוך באמצעות לחיצה על כפתורים מבחוץ).

המשמעות העיקרית של זה היא שהמשחק השיתופי הרבה יותר קשה מהמשחק לשחקן היחיד. מפתחי המשחק חשבו, ובצדק, שעצם העובדה ששני שחקנים יושבים ביחד על חידה מסויימת ומדברים על דרכים אפשריות לפתור אותה תסייע להם להגיע לפתרון יותר מהר, ולכן אפשר להקשות עליהם יותר. את התוצאה רואים די מהר במצב המשחק השיתופי. למרות שהוא יותר קצר (בערך 4-5 שעות) מהמשחק לשחקן יחיד, היו בו הרבה יותר נקודות שפשוט נתקענו בהן למשך כמות זמן לא-מבוטלת.

Portal 2 Co-opלמרות רמת הקושי הגבוהה יותר, המשחק השיתופי כמעט לא מתסכל אף פעם. אולי זה רק בגלל שאשתי היא שותף מוצלח במיוחד לביצוע מבדקים המסתמכים על רובי-פורטלים, אבל יש משהו במבנה של השלבים ובאתגרים שהם מציבים מולכם שמעודד חילופי רעיונות והסתכלות על בעיות מכמה זוויות, והופך את השלבים למאתגרים בלי להיות מתסכלים. הממשק של המשחק השיתופי הופך את תהליך חילופי הרעיונות להרבה יותר פשוט וקל: כל שחקן יכול “לסמן” אזורים מסוימים במסך, (וכך למשוך אליהם את תשומת הלב של השחקן השני), להתחיל ספירה לאחור (כדי לעזור בתזמון פעולות רגישות במיוחד), או פשוט לראות מה השחקן השני רואה עכשיו מנקודת המבט שלו. כל הפיצ’רים האלה לא בדיוק מחליפים את מקומה של השיחה הקולית הישנה והטובה, אבל הם בהחלט הופכים אותה ליותר קלה לניהול.

אבל משהו הוקרב בכל החוויה הנהדרת הזו של המשחק השיתופי. והמשהו הזה הוא העלילה. זה לא שציפיתי שלמצב המשחק השיתופי תהיה עלילה שתשתווה לגאונות שהיא מצב המשחק לשחקן יחיד של פורטל 2, אבל כן ציפיתי למשהו שמגרד את מצב המשחק הזה קצת מבחינת איכות הכתיבה והמבנה העלילתי הכולל. המצב, בפועל, רחוק משם מאוד. המצב השיתופי בפורטל 2 מכיל עלילה מבולבלת, לא-מעניינת, ועם כל מיני חצאי רעיונות שחלקם נזנחים באמצע לפני שהם הובילו למשהו מעניין, או גרוע מכך, מסתיימים בצורה מאכזבת ומסורבלת במיוחד. פה ושם יש כמה משפטים מצחיקים שנאמרים ע”י GLaDOS, וגם ההתנהגות של שני השחקנים עצמם עלולה ליצור כמה סיטואציות משעשעות, אבל בזה זה מסתכם, פחות או יותר.

Portal 2 Co-opזה הופך את המשחק לשחקן יחיד והמשחק השיתופי לשתי חוויות שונות לחלוטין זו מזו. המשחק לשחקן היחיד הוא עם רכיב עלילתי חזק במיוחד, המון אירועים סינמטיים ומרשימים, וחידות יחסית קלילות ומהירות לפתרון. המשחק השיתופי הוא עם חידות מדהימות, כשחלק מהן קשות במיוחד, אבל עם רכיב עלילתי מאכזב. לא ברור לי למה שני הדברים האלה חייבים לבוא אחד על חשבון השני. לדעתי, יש כאן החלטה בעייתית במיוחד של Valve, ואני מקווה שלפחות במשחקים הבאים שלהם הם יעשו קצת חושבים על הנקודה הזו, ואולי יפסיקו לדלל כל כך את הרכיב העלילתי במשחקים מרובי-המשתתפים שלהם.

אבל כל זה לא יותר מדי מפריע. כמו שאמרתי כבר בחלק א’ של הביקורת, מצב המשחק לשחקן יחיד הוא מספיק, בעיני, בשביל להמליץ לכל מי שאני מכיר לקנות את המשחק, ועכשיו. מצב המשחק השיתופי הוא עוד דובדבן שהתווסף על העוגה המוצלחת במיוחד שהיא פורטל 2. הוא משלים את המשחק בכמה אזורים בהם הוא היה עלול להיות חלש במיוחד, והוא עושה את זה טוב.

תגיות:

8 תגובות ל “Portal 2: הביקורת, חלק ב’”

  1. zipdrive מאת zipdrive:

    יש עלילה למערכה השיתופית?
    בינתיים שיחקתי בה משהו כמו שעתיים ולא ראיתי שום רמז לעלילה, רק סדרת ניסויים מלווה ביציאות משעשעות של גלאדוס.

    אגב, החידה האוהבה עלי עד כה (ספוילר)
    היא זו שבה שני השחקנים צריכים להתנגש באוויר.

  2. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    כן… יש עלילה. בערך. כאילו, הרבה מהמשפטים שגלאדוס אומרת רומזים על כיוון עלילתי מסוים, אבל לא באמת קורה איתם כלום. ואז מתישהו כן קורה איתם משהו. בערך. בקיצור: יש מספיק עלילה כדי שאפשר יהיה להתלונן על זה שהיא לא טובה.

  3. red מאת red:

    אין באמת עלילה. יש בערך 5-6 שורות של גלדוס בעלות נופך עלילתי, כל השאר בדיחות לא קשורות שמרגישות כמו השאריות מהסינגלפלייר…

  4. swym מאת swym:

    האמת היא ש"הרבה מהמשפטים שגלאדוס אומרת רומזים על כיוון עלילתי מסוים, אבל לא באמת קורה איתם כלום ואז מתישהו כן קורה איתם משהו." הוא בערך התיאור שלי לעלילה של הקמפיין לשחקן יחיד.

  5. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    אוקיי, אז אני ארחיב: קורה איתם הרבה, *הרבה* יותר משהו במשחק לשחקן יחיד מאשר במשחק השיתופי. 🙂

  6. איתי ברנר מאת איתי ברנר:

    לי יש בעיה והיא שרוב השחקנים שאני משחק איתם כבר סיימו את המצב קו-אופ ואז הם פשוט אומרים לי כל הזמן מה לעשות וזה מ-ל-ח-י-ץ, במיוחד לטיפוס כמוני שגם ככה קשה לו להתמצא לפעמיים במשחקים תלת ממדים (הקמפיין לשחקן יחיד לקח לי קצת יותר זמן מלרוב האנשים).

    אבל אי אפשר להתעלם מכך שבאמת מדובר בחוויה מאוד שונה : במשחק מרובה משתתפים רגיל שהוא שיתופי בדרך כלל מדובר באותם שלבים של המשחק הרגיל (למרות שבשנים האחרונות זה משתנה…), במשחק של שתי קבוצות או כולם נגד כולם , כולם משחקים בדרך כלל בכמה מפות שכולם מכירים ואז פשוט נעשים יותר ויותר טובים. כאן זה לא עובד באף אחת מן הדרכים האלו.

    אולי אני בכל זאת אמצא עוד מישהו שלא התנסה בקו-אופ ויש לו סבלנות :-D.

  7. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    כן, אתה חייב למצוא מישהו שלא שיחק בקו-אופ. זה לא ממש כיף, לשחק עם מישהו שכבר יודע מה צריך לעשות. 🙂

  8. שין-גימל מאת שין-גימל:

    עוד לא סיימנו את הקו-אופ – אבל מהרבה בחינות, אני מרוצה ממנו יותר מהמצב למשחק יחיד. הוא פשוט עושה משהו הרבה יותר מהפכני ומרענן מהמצב האחר, בחוויה שהיא הרבה יותר מרוכזת ולפיכך פחות הולכת לאיבוד.

    אני בוחר לראות את חוסר העלילה לא כחסרון משמעותי, אלא כפוטנציאל לא ממומש שנובע מהראשוניות של הניסיון הזה.
    אחד הדברים הממש מגניבים שהם עושים בקטנה זה לתת שני נראטיבים נפרדים ומשתלבים לשני השחקנים – שני השחקנים שומעים את גלאדוס אומרת דברים אחרים, (ולעיתים *חושבים* שגלאדוס אומרת דברים אחרים). הם יכלו לעשות משחק שלם על הרעיון הזה, ואני מקווה שהם יעשו זאת.

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS