הגיע הזמן, לא?
Tomb Raider
הנה האשם העיקרי לכך שהפוסט הזה כמעט ופספס את חודש יוני. הסיבה לכך היא שאחרי שני הדמואים שראינו (במסיבת העיתונאים של מיקרוסופט ובביתן של Square Enix), חשבתי לעצמי שבעולם ללא Watch Dogs, זה נראה כמו המשחק הכי טוב בתערוכה הזו. ואז המפתחים של המשחק החליטו לפתוח את הפה שלהם.
בואו נשים את זה בצד, לרגע. Tomb Raider נראה כמו דרך מוצלחת במיוחד לקחת מותג שחוק לחלוטין ולעורר את העניין שלנו בו מחדש. הביקורות העיקריות שהיו כנגד המשחק בשנה שעברה, על כך שהוא נראה כמו אוסף של אירועי Quicktime וחיקוי בוטה של Uncharted, התפוגגו בהדגמות של השנה, בהן הוצגו סצינות משלבים מאוחרים יותר במשחק, נטולי-Quicktime ברובן, ובהן הוצג שהמשחק יכלול כל מיני דברים כמו “אלמנטים ממשחקי תפקידים” שגורמים להשוואות ל- Uncharted להראות הרבה פחות רלוונטיות. התסריט נראה טוב, האי היה מעוצב בצורה נהדרת, והעלילה היתה מסקרנת ופיזרה מספיק טיזרים לקראת המשחק הסופי (האם נראה את לארה משתמשת בשני אקדחים באיזשהו שלב? האם גם במשחק הזה יופיע אלמנט על-טבעי כלשהו?).
ואז, כאמור, המפתחים החליטו לפתוח את הפה שלהם, והסתבר שהחשדות שהתעוררו למשמע הגניחות של לארה במסיבת העיתונאים של מיקרוסופט בשנה שעברה לא היו ממש מנותקים מהמציאות, שהמפתחים משתמשים בתקיפה מינית לא בגלל המשקל הרגשי של הסצינה ובניסיון לתת עומק נוסף לדמות, אלא בשביל לעורר רגשות הגנה של השחקן כלפי הבחורה החלשה במצוקה, וברגע שמתחקרים אותם קצת על השימוש במילה “אונס” הם מחליטים שבעצם זה נושא שלא ראוי למשחקים לעסוק בו ושהם לא הולכים לעסוק בו בחיים. אבל סתם תקיפה מינית זה כנראה בסדר.
אז אם תסלחו לי, אני הולך להתעלם מעתה והלאה מכל מה שמפתחי המשחק אומרים. כנראה שיש איזשהו תסריטאי ב- Crystal Dynamics שבאמת מבין מה הוא עושה, כי המשחק עצמו (כולל הסצינה המדוברת) נראה נהדר, אבל כל שאר האנשים מ- Crystal Dynamics ו- Square Enix מנסים להרוס לו.
Watch Dogs
ראיתי הרבה דברים מוצלחים ב- E3 השנה. המשחק שמופיע פה למעלה והמשחק שמופיע פה למטה מהווים דוגמאות די מוצלחות לזה. אבל אף אחד מהם לא נראה מבטיח כמו Watch Dogs: טוויסט מעניין על GTA, ו- IP מקורי שתפס את כל מבקרי התערוכה בהפתעה. ואף על פי שזה נראה לא הגיוני בעליל, הטענה של Ubisoft היא שהמשחק הזה אמור לצאת כבר במהלך 2013, לקונסולות הדור הנוכחי (ההימור שלי הוא שזה אולי נכון, אבל מדובר בגרסה מסורסת של גרסה שהם עובדים עליה במקביל – עבור הדור הבא וה- PC).
אבל מה שהכי מעניין הוא הרכיב האונלייני של המשחק הזה. כבר במסיבת העיתונאים של Ubisoft ראינו רמיזה לסוג של עולם מרובה-משתתפים, שבו החברים שלכם מסתובבים ומשפיעים על העולם אף על פי שהם משחקים במנותק לגמרי מכם. יש שיגידו שזה מזכיר להם את Sim City, וסגנון המשחק המרובה-משתתפים-אסינכרוני שלו, אבל האמת היא שהרבה מהפיצ’רים ש- Ubisoft מדברים עליהם לא מסוגלים לעבוד בלי להיות מחוברים לרשת כל הזמן. למשל – האפשרות להשפיע על דברים בעיר שבה חברים שלכם משחקים באמצעות אפליקציות טאבלט/סמארטפון יעודיות, ולעזור להם בביצוע משימות (או להפריע להם…).
לא ראינו הרבה דברים בביתן של Ubisoft שאתם לא ראיתם במסיבת העיתונאים שלהם. ראינו בעיקר גרסה קצת שונה של הדמו שהוצג לקהל הרחב, ששילבה בתוכה גשרים מתרוממים, בין השאר (שגם אליהם ניתן לפרוץ בשביל לשנות את ההתנהגות שלהם). אבל כן היתה לנו הזדמנות לחקור קצת את מפתחי המשחק על כל הקטע הפסאודו-מרובה-משתתפים הזה. ומסתבר שמפתחי המשחק עדיין לא בטוחים איך בדיוק הכל מתחבר. שרת אחד שכולם ישחקו עליו? חיבור לרשת בתחילת המשחק בסגנון Sim City? הם בעצמם לא יודעים. ייתכן שבסופו של דבר, זו תהיה הדרך שלהם להכניס את ה- Always-On DRM בצורה שאף אחד לא יערער עליה. אבל בכל מקרה, זה נראה מעניין, ומבטיח, ואני רוצה לשחק בזה כבר.
The Cave
ולבסוף… The Cave. המשחק החדש של רון “אי הקופים” גילברט, שבו תבחרו שלושה גיבורים מתוך מאגר של שבעה, ותצטרכו להשתמש בהם בשביל לנווט ברחבי המערה. לכל אחד מהם יהיו יכולות מיוחדות, ואזורים במערה שרק הוא יכול לגשת אליהם, כך שפתרון החידות ועלילות המשנה ישתנו מעט לפי הבחירה שתבצעו בתחילת המשחק. אם זה נשמע לכם מוכר, זה כנראה כי שיחקתם ב- Maniac Mansion המקורי. שהיה ענק. וכל הסימנים (כלומר, הדמו שראינו) מצביעים על כך ש- The Cave יהיה לא פחות מוצלח ומצחיק ממנו. בקיצור, נפלא.
הסוף
אלה לא כל המשחקים שראיתי בתערוכה. ואלה לא כל הדברים שיש לי להגיד בעקבות הדברים שראיתי בתערוכה. אפילו לא דיברנו על ה- Wii U, או שדיברנו קצת יותר לעומק על הקטע הזה של ה- Smartglass. אבל הדברים האלה יקרו בעתיד. חלקם בעתיד הממש-קרוב, אבל בכל זאת, בעתיד. אני רק אגיד שלמרות הפסימיות שראיתי ברחבי הרשת, לי תערוכת E3 של שנת 2012 נראתה מצוין. נכון, לא נחשפו בפנינו קונסולות חדשות, אבל מתישהו במהלך השנה האחרונה מפיצי המשחקים קצת נרגעו עם כל הקטע הזה של קינקט ו- Move, והתוצאה היא המון משחקים שנראים נהדר שנחשפו בפנינו.
ובכל זאת, קונסולות הדור הבא הן הפיל בחדר שכולם ממש השתדלו שלא לדבר עליו. כמעט אף משחק גדול שהוצג לנו במהלך התערוכה לא מתוכנן לצאת בחצי השני של 2013. כל חברות המשחקים מתנהלות בצילו של השדרוג הקרב-ובא הזה. אז מתי כבר הולכים לחשוף אותו גם בפנינו?