סביבות דינאמיות ו-Uncanny Valley של עולמות וירטואליים

עופר שוורץ| חפירות הוספת תגובה

אחד הדברים שהכי הפריעו לי ב-Mass Effect 3 הוא שאנשים לא זזים מספיק.

אני יודע, זו נשמעת כמו תלונה קטנונית אפילו בסטנדרטים שלי, אבל זה יכול ממש לשבור את ה-immersion כשמישהי אומרת בהתרגשות “אני חייבת ללכת!”, ואז נשארת במקום. מצד שני חשבתי, רגע, זה משהו שקורה המון במשחקי תפקידים. בדיאבלו אנשים לא זזים אף פעם; ב-Final Fantasy אנשים הולכים הלוך-חזור במסלולים מוזרים, גם אם הם נתקעים באנשים אחרים בדרך; באופן כללי ה-AI של ניצבים אקראיים במשחקים הוא בדרך כלל לא משהו. אז למה, אחרי הרבה מאות שעות שביליתי במשחקי תפקידים פחות מושקעים, דווקא ב-ME זה הפריע לי? אני חושב שהסיבה היא Uncanny Valley.

למי שלא מכיר, Uncanny Valley היא תופעה ברובוטיקה שנוסחה לראשונה במאמר יפני מ-1970 (שאגב, תורגם לאנגלית ממש לא מזמן). מה שקורה הוא שכשרובוט נראה או מתנהג בצורה אנושית אנשים יותר “מתחברים” אליו, אבל כשהמראה הוא ממש-קרוב-אבל-לא-בדיוק, זה פתאום נהיה קריפי ומוזר. הסיבה לזה היא שככל שמתקרבים למראה אנושי אמיתי ההבדלים נהיים יותר בולטים, וכשזה ממש קרוב כל הבדל ממש קופץ לעין ונראה פשוט מטריד. Extra Credits כיסו את הנושא הזה בצורה מצוינת כרגיל, אם אתם רוצים לשמוע עוד.

Uncanny Valley

כל זה טוב ויפה, אבל מה לנו ולרובוטים? ובכן, כל התיאוריה הזו תקפה גם לגבי אנימציה – ומה הם משחקי מחשב אם לא אנימציה? בתור דוגמה מצוינת אפשר להסתכל על פיקסאר: בסרטונים הישנים (למשל Tin Toy, למטה מימין) בני אדם נוטים להיראות ממש מפחידים, ולעומת זאת בסרטים החדשים (כמו Up) הם לא לגמרי נראים כמו בני אדם, אבל זה מרגיש הרבה יותר נחמד ונכון. מה שקרה הוא שפיקסאר הפנימו את עניין ה-Uncanny Valley ופשוט ויתרו על לנסות “לחצות” את העמק, והחליטו ללכת על גישה יותר סטייליסטית. וזה עובד להם מצוין.

Tin Toy CreepinessUp uncreepiness

חזרה לעניין Mass Effect. אני טוען שזו בדיוק הסיבה שהדברים הקטנים האלה כל כך הפריעו לי. העולם של ME הוא מאוד מושקע. הוא בנוי טוב, הוא אמין, ואנשים בו מתנהגים כמו אנשים. יצא לי לשמוע בו שיחות צד אקראיות על דייטים, על עסקים, על מסיבות, על PTSD; שיחות הגיוניות, מעניינות, מגוונות. הגזעים הם ייחודיים ומקוריים, יש להם אג’נדות ומחלוקות ובדיחות גזעניות – בקיצור, זה עולם מאוד מרשים ומעניין.

אבל הוא עדיין נמצא בתוך מחשב, ופה הבעיה. כשהעולם מלא בשטויות גנריות כמו בדיאבלו, או בדברים הזויים כמו ב-Final Fantasy, הדברים הפשוטים לא מפריעים. אבל כשכל הסביבה בנויה טוב, והכל הגיוני וקונסיסטנטי, הבעיות הקטנות מתחילות לבלוט. פתאום זה הרבה יותר מציק כשאנשים עומדים במקום אחד הרבה יותר מדי זמן, או נשארים רגועים לגמרי כשמטר מהם יש קרב יריות מטורף, או כשמישהו חוזר על משהו שהוא כבר אמר, או כשהחוקים של היקום משתנים לרגע כדי ליצור קרב שאי אפשר לנצח. (סיפור אמיתי, ובשילוב עם מה שבא אחר כך זה הביא אותי ל-ragequit. בפיינל פנטסי דברים כאלה קורים לפחות כמה פעמים במשחק וזה אף פעם לא הפריע לי.)

אני חושב שזו נקודת זכות רצינית ל-BioWare, שהם הצליחו להרכיב עולם שהוא כל כך איכותי שמתחילים לשים לב לדקויות הקטנות. אבל עוד יש על מה לעבוד. יש משחקים שהם בכיוון הנכון – ב-Infamous למשל העוברים ושבים מגיבים בצורות מאוד נחמדות לכל הפעלולים שקול מקגראת’ עושה ברחובות, וזה מאוד מוסיף לחוויית המשחק.

את ה-Uncanny Valley של הגרפיקה כבר חצינו, ואני חושב שהנקודה הזו היא האתגר המשמעותי הבא. מאוד מעניין אותי לראות איך המפתחים יתמודדו איתו בשנים הקרובות.

11 תגובות ל “סביבות דינאמיות ו-Uncanny Valley של עולמות וירטואליים”

  1. spipo מאת spipo:

    נחמד שחזרתם לפרסם פוסטים.

  2. עידן זיירמן מאת עידן זיירמן:

    כן, גם אני חושב. מעניין כמה זה יחזיק. 🙂

  3. Bloodnut מאת Bloodnut:

    פוסט נחמד. לא הכרתי את המושג לפני כן 🙂

  4. עופר שוורץ מאת עופר שוורץ:

    כפי ש-Extra Credits מציינים, זה קונספט די מוכר ושימושי ועדיין כמות מפתיעה של אנשים לא שמעו על זה בכלל.

  5. דני מור מאת דני מור:

    פוסט מעולה, אני מסכים לגמרי שזו אחת הבעיות של Mass Effect. העולם כל כך מושקע וכל כך עשיר, שכל חריגה מהתנהגות "נורמאלית" נראית מוזר.

  6. מנדס מאת מנדס:

    כתבה נהדרת! מאוד נהניתי לקרוא ולהעשיר את הידע. 🙂

  7. סביבות דינאמיות ו-Uncanny Valley של עולמות וירטואליים מאת סביבות דינאמיות ו-Uncanny Valley של עולמות וירטואליים:

    […] פוסט זה פורסם לראשונה בבלוג "גיימפאד": https://www.gamepad.co.il/archives/3121  […]

  8. סביבות דינאמיות ו-Uncanny Valley של עולמות וירטואליים מאת סביבות דינאמיות ו-Uncanny Valley של עולמות וירטואליים:

    […] זה פורסם לראשונה בבלוג "גיימפאד": https://www.gamepad.co.il/archives/3121  ?????? מחפש ????? Looking for a job? Got a position to fill? Check out the Job Board. […]

  9. סביבות דינאמיות ו-Uncanny Valley של עולמות וירטואליים מאת סביבות דינאמיות ו-Uncanny Valley של עולמות וירטואליים:

    […] זה פורסם לראשונה בבלוג "גיימפאד": https://www.gamepad.co.il/archives/3121  Tags: Immersion, Uncanny Valley, גיימפאד מאת: […]

  10. גיימפאד » גיימפוד, פרק 70: סימולציה של חיים משעממים מאת גיימפאד » גיימפוד, פרק 70: סימולציה של חיים משעממים:

    […] רגילים ל-tropes הקטנים שהם ממש ממש לא מציאותיים? או שכמו ה-Uncanny Valley, ככל שמתקרבים למציאות הדברים הקטנים מתחילים לבלוט […]

  11. גיימפאד » The Last of Us: ביקורת מאת גיימפאד » The Last of Us: ביקורת:

    […] בעיות ספציפיות. בעיקר דברים קטנים שנופלים תחת הגדרת ה-Uncanny Valley, כמו למשל שברגע שיש קטע של התגנבות כל הדמויות חוץ […]

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS