נמרוד רייס, שאולי מוכר לכם כ"נמרוד מ'היפה והחנון'", ואולי לא, פינה זמן מהלו"ז העמוס שלו כדי לשחק בחבילת ההרחבה החדשה של World of Warcraft, ולכתוב עליה כמה מילים. נמרוד, הבמה שלך:
ב-13 לנובמבר, כמעט שנתיים אחרי חבילת ההרחבה הראשונה, שחררה חברת Blizzard את Wrath Of The Lich King, חבילת ההרחבה השנייה ל- World Of Warcraft, ה-MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game) הנמכר ביותר בעולם. הציפייה להרחבה בקהילת השחקנים (מעל 11 מליון מנויים ברחבי העולם), בה הובטח לנו להילחם ב-Lich King עצמו – Arthas (עוד שלב בדרכה של Blizzard להקריב את כל גיבורי העולם של Warcraft על מנת לספק בוסים להרחבות שלהם) הייתה גדולה מאוד. חברת Blizzard המנוסה הצליחה לשמור על רמת התרגשות גבוהה בקהילה על ידי טפטוף פרטים עתידיים על ההרחבה, שיתוף גילדות מובילות בעולם בשרתי הבטא (מה שהתבטא בשלל סרטונים ברשת של היכולות החדשות, האזורים החדשים והבוסים החדשים) וכמו לפני ההרחבה הראשונה, טלאי בסמוך להשקה אשר מאפשר לכל השחקנים לטעום מחלק מהיכולות החדשות.
טוב, בואו נקפוץ ישירות למים הקרים – אז מה חדש פה בעצם?
נתחיל בנתונים היבשים. מספר עקרונות דומים עד זהים להרחבה הקודמת (The Burning Crusade), כמו העלאת הרמה המקסימלית ב-10 דרגות (כעת היא עומדת על 80) מה שגורר כמובן את עדכוני ה-Talent Trees והוספת עוד שתי רמות Talents עם שלל כישורים חדשים ומעניינים, ובנוסף פתיחת אזורים חדשים שמתאימים לדרגות החדשות בתוך היבשת הקפואה Northrend, משכנו של ה-Lich King.
בתחום ה-Professions, התווסף למשחק מקצוע חדש – Inscription. זהו מקצוע מעניין שדאג להעשיר את כל מי שבמקרה שמר מספיק Herbs ומספק שיפורים קטנים ליכולות של כל דמות ודמות, בין אם זה שינויים בזמן ה-Cooldown של לחשים או הוספת אפקטים כמו העפה לאחור או עוד נזק/ריפוי. כאן ניתנת אפשרות לשחקן לייחד עוד את הדמות שלו מהשאר על ידי בחירת Inscriptions מסוימים.
כמובן שכל שאר המקצועות המוכרים מקבלים שדרוגים (כעת ניתן להגיע עד 450 בכל מקצוע) וחפצים חדשים כדי לשמור עלינו השחקנים מרוצים ומשחקים.
חידוש נוסף הוא ה-Death Knight. זהו Class חדש שנוסף למשחק, וזמין גם ל-Alliance וגם ל-Horde. דמויות מה-Class לובשות Plate ומשופעות ביכולות DPS ו-Tanking, שבאות להציע אלטרנטיבה לדמויות הקיימות במשחק. לראשונה נראה Tank אשר לא משתמש במגן אלא בנשק דו ידני.
בנוסף, ה-Death Knight יכול לבחור מבין שלושה Talent Trees שהםBlood, Frost ו-Unholy. במקום להשתמש במנגנונים הקיימים לניהול יכולות הדמות (Rage\Energy\Mana) בחרו ב-Blizzard לפתח מנגנון חדש – Runic Power, על מנת ליצור אפשרות משחק חדשה ומגוונת. ל-Death Knights יש שתי Runes מכל סוג ויכולות שונות צורכות אותן. בנוסף נצבר ה-Runic Power בדומה ל-Rage אצל הWarriors-, אשר גם נצרך על ידי יכולות שונות, בדומה ל-Combo Points אצל Rouges.
אבל כל המנגנונים האלה לא משנים באמת, כי הם בסה"כ פועלים ברקע בזמן שאנחנו עושים Button Mashing כמו מטורפים.
אם זה לא מספיק, אז ה-Death Knight מתחיל בדרגה 55 (אפשר ליצור אותו רק אם יש לך דמות אחרת בדרגה גבוהה מ55) ב-Eastern Plaguelands וצובר די מהר חפצים כחולים ומרשימים על מנת להגיע בצורה המהירה והחלקה לאזורים החדשים. אני תוהה מה יגידו כל אותם Blood Elf Paladins או Draenei Shamans שחרשו על דרגות 1-70 בהרחבה הקודמת.
אגב, לאלו שלא משחקים ב-Wow, כך מתחלקים החפצים במשחק:
סגול = Epic Quality בדרך כלל מבוסים של Raids; כחול = Rare Quality בדרך כלל מבוססים על מבוכים של חמישה אנשים או קווסטים קשים במיוחד; ירוק = Uncommon Quality – אותו זבל שאנחנו מקבלים מכל קווסט.
בנוסף לכל אלו, הוכנסו שלל שיפורים קוסמטים קטנים ותוקנו כל מיני באגים שהיו קשורים למפות המשחק, איזורים שבהם נוכל סוף סוף לעשות World PvP כמו בימים העליזים הראשונים של המשחק, הוספת אלמנט של רכבי מצור לעולם ה-PvP, בורות כסף חדשים (כמו למשל Group mounts שמאפשרים ליותר מבנאדם אחד לרכב עליו) וכמובן, האלמנט הכי חשוב במשחק, שגורם לו להישאר רלוונטי גם היום, ארבע שנים לאחר שחרורו – בורות זמן.
רק כדי להבהיר מה הם אותם בורות זמן, ניתן לקחת כדוגמא את שיטת ה-Achievements שהוכנסה למשחק בטלאי לפני ההרחבה. כל בעל X-Box מכיר את השיטה – תגיע להישג כלשהו במשחק והמכשיר ישמור לך אותו. ראו בחברת Blizzard כי טוב והחליטו גם הם לאמץ את השיטה – הרגת יריב בדו קרב? קבל הישג; סיימת הרבה משימות באיזור? קבל הישג; הרגת בוס? קבל הישג; בישלת דג? קבל הישג. הנקודות שמקבלים על כל הישג שימושיות בערך כמו הכוכבים שמקבלים בכרטיס האשראי, אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח, ומהרגע שהאלמנט הזה נכנס למשחק, שחקנים החלו לתור את העולם כדי להשלים כמה שיותר הישגים (גם אם זה התמצה בחקירת איזורים או הריגת בוסים של דרגות נמוכות).
הצבת שלל הישגים ביבשת החדשה מבטיחה שעות ארוכות של רדיפה אינסופית אחרי אותם פיקסלים נכספים – אני לא יודע מי ב-Blizzard חשב על זה אבל בהחלט מגיעה לו העלאה במשכורת.
אלמנט נוסף וחכם מאוד שעשו החבר'ה ב-Blizzard הוא מיחזור של ה-Raid instance המוצלח ביותר שלהם עד כה – Naxxramas. אותו מבוך שהיה האחרון ששוחרר לדרגות 60 בטלאי 1.11 של המשחק, והיה פשוט יצירת פאר שרק אחוז קטן מאוד מבסיס השחקנים זכה להנות ממנו, הולך להיות המבוך הראשון לדרגות 80. רבות וטובות דובר על הבוסים המגוונים ועל האווירה היחידות של המקום ואין ספק שהמיחזור שלו יאפשר להרבה יותר שחקנים ליהנות מהמקום המדהים הזה.
כאשר Naxx יצא לראשונה, רק הגילדות הבכירות הצליחו להתקדם בו ולהרוג את הבוסים. הקרבות שם היו מהמאתגרים והייחודיים שנראו עד כה (בין אם זה הצמדת "קוטביות" לכל שחקן שלפיה צריך להתמקם, ה"ריקוד" שהיה צריך ללמוד כדי לא לטבוע בחומצה או הקרב עם ארבעת הפרשים שדרש תיאום מקסימלי בין כל ה-Raid). בנוסף היו שלל אזכורים לבדיחות פנימיות של החברה (בין היתר ה-Frogger הידוע אחרי הבוס Patchwerk). גם בדרגה 70 רבים שבו אל Naxx על מנת לחוות את ה-Instance, ובאופן מפתיע גם בדרגה 70 הוא היווה אתגר לא קטן.
באופן כללי המשחק ממשיך את המגמה שמאפשרת למשחק להיות הרבה יותר ידידותי לשחקנים המוגדרים Casual, כלומר אנשים שלא יכולים להקדיש ימים ולילות למשחק. כחלק ממגמה זו כל ה-Raid instances מגיעות, בנוסף לגרסאות שמיועדות ל-25 שחקנים, גם בגרסאות מצומצמות יותר המיועדות ל-10 שחקנים, שנבדלות מהן בשלל אותו הן מעניקות. ככה גם אנשים שלא יכולים לארגן 25 חבר'ה יוכלו להנות מהתוכן של המשחק.
בסופו של דבר, אחרי ציפייה רבה שוחררה ההרחבה בהשקה חגיגית, בו זמנית בכל העולם. מניסיון ההרחבה הקודמת היה ברור שבאותו זמן נורתה יריית הפתיחה במירוץ – המירוץ על מי יהיה הראשון שיגיע לדרגה 80, ומי הראשון שיהרוג כל בוס (אם כי כמעט תמיד מדובר באותן גילדות).
ועכשיו מקבץ עובדות על הימים הראשונים של חבילת ההרחבה:
- 27 שעות אחרי ההשקה כבר הגיעה הדמות ראשונה לדרגה 80. מדובר ב-Warlock צרפתי, והוא עשה את זה על ידי Grinding במקום שהוא מצא בזמן שהוא שוטט לו בשרתי הבטא.
- בערב ה-15 לנובמבר, פחות מ-72 שעות מההשקה, הגילדה <TwentyFifthNovember > (שהיא בעצם שילוב של שתי הגילדות הכי Hardcore בעולם – <Nihilum> ו <SK Gaming>) סיימה את כל ה-Raid instances שהושקו עם הגרסא הראשונית (מדובר בשלושה) ולמעשה סיימו את עבודתם עד לטלאי הבא.
- כל השרתים התמלאו עד אפס מקום ב-Death Knights (כמו שקרה בהרחבה הקודמת עם הפלאדינים והשאמאנים), מה שגרם לאושר רב בשרתי ה-PvP לכל האנשים הממורמרים שלא קיבלו עותק של ההרחבה אבל יכלו לחזור לאזור התחלה של ה-Death Knights ולטבוח בהם ללא היכר.
כמעט שבועיים אחרי ההשקה אני נבוך להגיד שאני בקושי דרגה 74, אבל עדיין הצלחתי לקבל קצת רשמים על ההרחבה.
בגדול Blizzard הלכו על נוסחה מוכרת ומנצחת. האזורים החדשים הם בעצם עוד מאותו דבר (כמה פעמים אתה יכול להרוג 10מפלצות מסוג X או לאסוף 8 פריטים מסוג Y), הציוד הישן והסגול שלך יוחלף לאיטו בציוד ירוק מקווסטים דביליים שתעשה בדרך ולבסוף תגיע לדרגה 80 ותתחיל להתעסק בלחסוך כסף למקצועות שלך, תנסה לצבור עוד ציוד ותקווה שמספיק אנשים יגיעו בערב ל-Raid.
כמובן שאם אתה מכור כמוני לא אכפת לך שמוכרים לך את אותו דבר באריזה חדשה. אהבת את זה לפני ותאהב את זה גם עכשיו, וברור שלא תרשה לעצמך להישאר בדרגה 70 בעוד כולם דוהרים ל-80.
לסיכום, קיבלנו פה עוד מוצר מלוטש של חברת Blizzard, עוד מנה לכל המכורים, עוד איפוס לכל מה שעשינו בהרחבה הקודמת ואפשרות להשיג את הכל מחדש והכי חשוב – עוד לפחות שנתיים למשחק הכי טוב שאני שיחקתי בו מעולם.
יש בכלל מקום להמלצה שלי על המשחק? הרי כל מי שמכיר כבר מזמן קנה, בלי לחשוב בכלל מה המוצר שהוא מקבל. ומי שלא קנה… טוב, הוא יכול ללכת לשחק סימס.
1 בדצמבר, 2008 בשעה 16:37
יפה… אהבתי את הסיכום 🙂
אני באופן אישי מעדיף לא לנסות בכלל את WoW – אני מנסה שיהיו לי קצת חיים…
2 בדצמבר, 2008 בשעה 7:35
תקשיב חבוב. לגבי הפיסקה האחרונה שלך "בגדול Blizzard הלכו על נוסחה מוכרת ומנצחת. האזורים החדשים הם בעצם עוד מאותו דבר (כמה פעמים אתה יכול להרוג 10מפלצות מסוג X או לאסוף 8 פריטים מסוג Y), הציוד הישן והסגול שלך יוחלף לאיטו בציוד ירוק מקווסטים דביליים שתעשה בדרך ולבסוף תגיע לדרגה 80"
טועה טעות חמורה אתה.
תעלה מעבר לרמה 74 תגיע למקומות ותקרא את הקווסטים שאתה מקבל.
בליזארד השקיעו מעל ומעבר במשימות החדשות הכניסו אנימציות. ושילבו קטעים הירואים מאוד. ארת'ס מעורב הרבה יותר המה שקורה במהלך עליית הרמות וזה מוסיף הרבה.
המשחק הזה לא בנוי כולו על LOOT.
3 בדצמבר, 2008 בשעה 4:41
עצוב שבלוג איכותי נותן במה לבזיון שכזה רק בגלל שם האדם.
3 בדצמבר, 2008 בשעה 8:37
זה נכון שנמרוד הוא לא כתב מקצועי. מצד שני – גם לא כל בלוגרי "העולם על פי אינטל" הם כתבים מקצועיים. בסופו של דבר, אף אחד מאתנו לא משחק World of Warcraft (וגם לא מתכוון להתחיל בזמן הקרוב) ולכן שמחנו שנמרוד הסכים לכתוב לנו עליו.
אולי היה נכון לקרוא לפוסט הזה "רשמים" ולא "ביקורת", כמו שאני עושה לפוסטים שלי לפעמים… אבל לי, בתור מישהו שיש לו מושג מעורפל בלבד בנוגע ל- World of Warcraft, הפוסט הזה נותן מידע שלא קיבלתי גם בביקורות באתרים ה"רציניים".
ואתה יודע, "העולם על פי אינטל" הוא לא "גיימר" או "ויגיימס". זה בלוג. הפוסטים כאן הם יותר אישיים, אף אחד לא מקבל על זה גרוש (למרות שאני עדיין פתוח להצעות) וכל מי שכותב כאן עושה את זה בהתנדבות ומתוך אהבה לתחביב בלבד. זה נותן לכל התגובות שלך נופך הרבה יותר אישי. ככה שתגובות שנראות איכשהו במקום באתרים אחרים (פשוט לקרוא לפוסט "בזיון" בלי להסביר למה) נראות הרבה פחות טוב כשהן מתפרסמות כאן.
3 בדצמבר, 2008 בשעה 12:12
מה שעצוב הוא שבלוג איכותי מתייחס לתגובות מגעילות כאלו שאפילו לא מעלות שום טענה, ומרגיש צורך להצדיק את העובדה שהוא לא אתר מקצועי/מסחרי. עידן, חבל שאתה משקיע את הזמן שלך במענה לתגובה הזו בכלל.
אולי זו לא הביקורת המושלמת, אבל זו כן ביקורת טובה בלי קשר למקור שלה, ומן הסתם ראיתי גם בvgames וגם בgamer המון ביקורות פחות טובות. העבודה שאתם עושים פה היא מצויינת.
3 בדצמבר, 2008 בשעה 18:35
גיא, הסיבה לכך שאני מתייחס לתגובה הזו היא שאני מכיר את הבחור.
4 בדצמבר, 2008 בשעה 1:07
ועכשיו, כשהקדשתי לזה יותר משלוש שניות של מחשבה (ככה זה כשמנסים להתעדכן בתגובות בבלוג בעיצומו של ערב Geometry Wars…), אני רוצה להגיד שאתה צודק, ובאמת חבל שהגבתי לסיפור הזה. ותודה על המחמאה. 🙂
4 בדצמבר, 2008 בשעה 11:26
Grim – קצת הגזמת. אם אתה כבר בא להגיד ביקורת אז תהיה עניני. לא נתנו לו לכתוב את הביקורת בגלל השם שלו, אלא בגלל שהוא משחק הרבה ב WOW, ואם יש משהו שאני אוהב בבלוג הזה, זה שאנשים פה לא מתבישים להגיד שהם לא מבינים במשהו, ולתת למישהו אחר לכתוב על זה. לעומת מכומות אחרים שאו מעתיקים תכנים מאנגלית, או אומרים כל מיני דברים בלי הבנה אמיתי של מה שהם כותבים עליו.
15 בדצמבר, 2008 בשעה 0:45
נמרוד אהבתי לקרוא, תודה