המלחמה ארוכת-השנים בין הפיראטים למתנגדיהם תמיד משכה כמויות מכובדות של אש, ונראה שהיא רק התחממה בשנים האחרונות, עם העלייה בפופולריות של שיטות DRM פולשניות. אבל כאילו שזה לא הספיק לנו, עוד קצת שמן נשפך למדורה בשבוע-וקצת האחרונים, עם הפצתו של משחק האסטרטגיה (?) Demigod. ההפצה של Demigod בפני עצמה עוררה לא-מעט עניין, כשגרסת ה- Retail של המשחק הגיחה לאוויר העולם כשבוע לפני המועד המתוכנן, אבל החלק המעניין יותר קרה קצת אחר כך, כשקצת יותר מ- 100,000 משתמשים הפעילו את המשחק.
יחסי הכוחות בין הפיראטיים למשתמשים הלגיטימיים לא צריכים להפתיע אף אחד – כבר נתקלנו בהם במקרה של World of Goo, ונראה שהם נכונים גם במקרה של Demigod: כ- 90% מהמשתמשים שמפעילים את המשחק הם משתמשים שהורידו את הגרסה הפיראטית. עכשיו, המשתמשים האלה לא יכולים לשחק במצב מרובה-המשתתפים של Demigod, אבל כשמפעילים אותו, המשחק מנסה להתחבר לשרתי החברה בשביל לעשות כל מיני בדיקות שקשורות לעדכון אוטומטי ולבדיקת מצב השרתים.
השרתים של המשחק תוכננו לתמוך בכ- 50,000 משתמשים סימולטנית, עם אפשרות לגדילה בעת הצורך. אבל כשלשרתים ניסו להתחבר פי עשר יותר אנשים מהכמות שקנתה את המשחק, שרתי החברה לא עמדו בעומס, והמשתמשים הלגיטימיים של המשחק לא הצליחו לשחק איתו ברשת. מעבר לעצבים הרופפים של אלפי גיימרים ששילמו על המשחק מכספם, למקרה הזה היו עוד כמה השפעות לא נעימות – למשל, ביקורת ב- Gamespot שמציינת את קוד הרשת הגרוע של המשחק בתור אחת הסיבות הדומיננטיות לכך שהמשחק קיבל 65.
לא במפתיע, הנושא הזה גורר צעקות מכל הכיוונים. יש המאשימים את GameStop באחוז הפיראטים הגבוה, יש כאלה שאומרים שהסיבה לאחוז הפיראטים הגבוה היא היעדר גרסת הדגמה, ויש כאלה שאומרים שגם בלי מאה אלף פיראטים, קוד הרשת של Demigod עדיין היה מסריח. מנגד, יש את מפתחי ומפיצי Demigod, שטוענים שהם בסך הכל ניסו להתחשב בלקוחות שלהם ולהוציא משחק מחוסר-DRM (או לפחות, משחק מחוסר DRM "פולשני"), והלקוחות המסכנים שלהם הם אלה שסובלים מחוסר ההתחשבות המשווע של הפיראטים.
כל מי שעוקב אחרי הבלוג הזה במשך יותר משבוע כבר יודע איפה אנחנו עומדים בנוגע לנושא הפיראטיות, אז אני יכול לחסוך מכם עוד נאום תוכחה פלצני. מה שכן ראוי לציון כאן זה שזו הפעם הראשונה, לדעתי, שמפיצי משחק מאשימים את הפיראטים בכך שהם פוגעים באופן ממשי בחווית המשחק של הקהל שלהם, ולא רק בגרימת הפסדים כספיים לחברת ההפצה.
אם מעניין אתכם לשמוע עוד, ל- Rock, Paper, Shotgun יש סיכום די טוב של האירועים.
19 באפריל, 2009 בשעה 2:55
ובמקביל, אנשי Pirate Bay הוכרזו כאשמים וקיבלו עונש מאסר.
טסק, טסק.
19 באפריל, 2009 בשעה 3:02
whaaaaa …(קול של תינוק בוכה)
יוצרי המשחק עשו פאשלה ועכשיו הם מתבכיינים…
איך זה שדברים כאלה לא קוראים במשחקים של בליזארד?
19 באפריל, 2009 בשעה 18:42
אולי כי גיימסטופ לא שברו את תאריך ה"רחוב" של המשחקים של בליזארד…
Stardock היא חברה קטנה, שלא רגילה לעומס משתמשים כזה כבד על השרתים שלה. המשחק הקודם שלה (Sins of A Solar Empire) הצליח, אבל עבר הרבה פה לאוזן עד שהוא תפס מסה קריטית של מאות אלפי משתמשים.
כשמחברים חברה קטנה בלי שרתים שיכולים לעמוד בעומס, רשת משחקים קמעונאית הגדולה בעולם שמתחילה למכור את המשחק מוקדם ממה שהחברה נערכה אליו, ומשחק עם הייפ שהפיראטים מחכים לו (מהיוצרים של TA ושל SupCom) – מקבלים נפילת שרתים.
לא נורא. כשElemental יצא בשנה הבאה אני בטוח שהם יהיו חכמים יותר.
אה, ואני מניח שאת הפיראטים אולי קשה למצוא, אבל את גיימסטופ שהפיצו את המשחק מוקדם מהתאריך שנקבע כנראה שאפשר לתבוע. ובמקרה הזה גם מאד קל להוכיח נזק.
19 באפריל, 2009 בשעה 19:13
זה מעניין, כי בדיוק קראתי דעה של מישהוא שהציע לשלב מערכת אנטי פיראטית בAchivements כי לפי דבריו הרבה מאוד שחקנים משחקים רק בשביל זה. אני חייב להודות שלא ממש הבנתי איך זה יעבוד כי גם ככה מי שמתחבר לרשת עם אקס בוקס פרוץ בדרך כלל נחסם.
http://www.merseyremakes.co.uk/gibber/2009/04/fighting-piracy-the-easy-way/
19 באפריל, 2009 בשעה 19:23
לי זה נשמע לגמרי כמו קישקוש, כי אני זוכר שעוד בזמן הבטא קראתי המון הודעות בפורום של Demigod על כך שהמשחק מלא בבאגים- ובעיקר דובר שם על קוד רשת בלתי אפשרי וחוויית משחק ברשת מהגיהנום.
כך שלדעתי אלו שטויות. אולי באמת הפיראטים מפריעים למשחק, אבל הבעיות היו שם גם קודם ולא ייעלמו.
19 באפריל, 2009 בשעה 19:27
יובל – גם אם קוד הרשת של המשחק היה מסריח בכל מקרה (ולפי התגובות ב- RPS, הוא מסריח לגמרי), עדיין יש משהו מטריד בכך שכל משחק חדש שיוצא לשוק עם רכיב אונלייני צריך לתמוך בפי 10 יותר משתמשים מכמות המשתמשים שתשלם עליו.
20 באפריל, 2009 בשעה 11:57
אני מסכים, ובכלל הגיע הזמן שהעסק יתחיל להתאפס על מודל עסקי נורמלי ולא על "המממ, נעשה כסף מגרסת האקסבוקס ועל המחשב ניתן את המשחק בחינם בעצם".
20 באפריל, 2009 בשעה 11:57
וקבל הפניה 🙂
20 באפריל, 2009 בשעה 14:20
lazylion, דברים כאלה לא קורים במשחקים של בליזארד כי המשחק האחרון שהם הוציאו בשבע שנים האחרונות הוא WOW, שכידוע, חסין לפירטיות עקב היותו MMO (כן, יש שרתים פרטיים, אבל זה לא מעמיס בשום צורה על השרתים של בליזארד).
חוץ מזה, אולי כבר שכחת, אבל ההשקה של WOW הייתה נוראית ובליזארד ממש לא עמדו בעומס השחקנים שעלו במספריהם על ההערכות הכי אופטימיות שלהם.
אז זה בדיוק אותו סיפור עם DEMIGOD (מספר השחקנים עלה על ההערכות של החברה), רק שהפעם הפירטיות כן מעורבת בעניין.
20 באפריל, 2009 בשעה 14:54
גל: גם במקרה של בליזארד מדובר באותו הדבר. בDemigod, בדיוק כמו בWOW, לפיראטים אין אפשרות לשחק על שרתיים רשמיים. אבל זה לא מפריע להם מלנסות להתחבר ולהעמיס לרגע או שניים על השרת – מה שבדרך כלל לא קריטי, אבל בתקופת ההשקה יכולות להיות לו תוצאות הרסניות.
והקישור לרעיון של שילוב הDRM בAchivements הוא בכלל הרעיון הכי מיותר ששמעתי:
אם כבר חוסמים את הפיראטים, יעשו את זה רמה אחת מעל בזמן ניסיון החיבור לרשת, ואז במילא לא יהיו למי שלא יכול להתחבר לשרת האונליין אציבמנטים.
20 באפריל, 2009 בשעה 15:38
פתרון:
שפשוט החברות יעשו שאי אפשר לשחק משחק בלי אימות אינטרנטי!
אני יודע את הדרסתיות והפסד הגימרים שאין שלא מחוברים לרשת (יש כאלה?!) אבל עם לא רוצים פיראטיות אז אפשר גם שהרבה יותר חברות יתמכו בSTEAM או בדברים דומים!
אפשר גם ךהוזיל את המחירים או לעשות שביטת יוצרים עד שיעשו משהו!
לסגור את RAPID SHARE או משו….
21 באפריל, 2009 בשעה 15:09
7777 – אני לא חושב שזה אפשרי : המשחקים היחידים שהגנה כזו מתאימה להם הם משחקי רשת המוניים. גם רוב המשחקים שבSteam עם פרופיל גבוה נפרצים (כנראה בגלל שיש להם גם גרסאות ללא אקטיבציה של סטים, למרות שבזה אני לא בטוח).
25 באפריל, 2009 בשעה 0:38
סליחה על הבורות, אבל למה מאשימים את Gamespot באחוז הפיראטיות הגבוה?
25 באפריל, 2009 בשעה 1:06
לא Gamespot, אלא GameStop. זו פאשלה שלי האמת שלא הסברתי את זה, אבל כשאני אומר שגרסת ה- Retail של המשחק הופצה שבוע לפני המועד המתוכנן, הם אלה שעשו את זה. ובכך נתנו לגרסאות הפיראטיות של המשחק זמן לצאת לפני שבכלל המשחק שוחרר "רשמית" והשרתים היו מחוברים.