איזה כיף זה לכתוב כותרות גרנדיוזיות, הא? ובכן, אולי לא צריך לקפוץ למסקנות מוקדמות, אבל המשחק הכי חם כרגע הוא Call of Duty: Modern Warfare 2, ושם כבר בטח שמעתם על הבלאגן סביב אי התמיכה ב-Dedicated Servers (וכתוצאה מכך גם במודים) בגרסת המחשב האישי. כעת ג’ון קארמק מ-ID מספר שנכון לעכשיו, גם Rage, המשחק הבא של החברה, לא יאפשר שימוש בשרתים ייעודיים. בהתחשב בזה ש-ID היא מחלוצות משחקי הרשת על גבי המחשבי האישי, זה אומר הרבה.
המחשבה הראשונה שלי היתה שמדובר בעצלנות של החברות. לשני המשחקים יהיו גרסאות לקונסולות, שמשתמשות בטכנולוגיית Match-making בין שחקנים ולא ברשימות הארוכות של שרתים ייעודיים אותן למדנו לאהוב (או לשנוא). למה לפתח פיצ’ר מיוחד עבור המחשב האישי, כאשר זהו גם כך שוק קטן משוק הקונסולות?
המחשבה השנייה שלי היתה שאולי זו החלטה עסקית חכמה מצד החברות. משחקי Multiplayer ב-PC תמיד היו עניין של שחקני הארדקור. רציתם רק לקפוץ לשרת פעם בכמה שבועות על מנת לשחק? סביר להניח שיאכלו לכם את הראש. מה גם שזה לא כל כך פשוט למצוא שרת לשחק בו, כיוון שלאחר זמן מה המודים מתחילים להשתלט על העניינים, וצריך להתקין אותם (וללמוד לשחק בהם) על מנת להצטרף לשרתים שכאלה. ככל הנראה, שעבור השחקן המזדמן מדובר בהחלטה חיובית.
וזה מבאס. אני לא חושב שזה היה מהנה עבורי, לאורך זמן, לשחק ב-Quake בלי Rocket Arena. או ב-UT 2004 בלי שרתים שמאפשרים משחקי 12 על 12 של Onslaught. אז כן, לשחקן המזדמן, לאורך זמן, המשחקים הופכים לפחות נגישים, אבל לשחקן המזדמן יש את גרסאות הקונסולות. שחקני ה-PC אוהבים לפתח קהילת הארדקור למשחק, עם המודים האהובים עליה, ושרתים של הקהילה אליהם יכולים להצטרף כל החבר’ה מהפורום, מבלי להסתמך על שירות התאמה כזה או אחר.
במילים אחרות, אני לא אוהב את הטרנד הזה, ומקווה מאוד שהוא יתגלה כטעות כלכלית עבור החברות. רוצים לספק שירותי התאמה לשחקן המזדמן? אין בעיה, עשו זאת לצד השרתים הייעודיים, ולא במקום. אני לא רואה למה האחד צריך להחליף את השני. כעת רק חסר ש-Epic יכריזו שה-UT הבא יהיה ללא שרתים ייעודיים, וזהו, אני מתפטר (בעצם, עם הגישה שלהם למשחקי PC, קיים סיכוי לא רע שעבור ה-UT הבא אצטרך ללמוד לכוון עם גיימפאד, ואז אני בכלל מתפטר).
7 בנובמבר, 2009 בשעה 13:35
שרתים יעודיים לצד שירותי התאמה קצת יפצלו את קהל המשתמשים לא?
בכל מקרה, אני מניח שכל הקטע של השיטה החדשה הוא שאנשים תמיד יוכלו לפתוח משחק משלהם עם סט החוקים שלהם ולצרף את מי שהם רוצים – כמו מה שיש על הקונסולות היום. במקרה הזה מודים כמו רוקט ארינה ימשיכו לחיות כל עוד יש להם ביקושץ
אבל נחכה לMW2 שיצא כדי לדעת כמה מוצלח (או לא מוצלח) זה יהיה. זה לא עוד הרבה זמן…
7 בנובמבר, 2009 בשעה 20:04
מהמעט שיוצא לי לשחק און ליין, תמיד יש בעיות של חיבור מהארץ בחיפוש שרתים אוטומטי.
אבל היי, אולי עם השחרור של מנוע UT3 , סוף סוף יהיו משחקי FPS שווים בקוד פתוח.
8 בנובמבר, 2009 בשעה 15:11
לדעתי, אין כאן בכלל שאלה- באקטיוויז'ן החליטו בצורה מודעת לגמרי שלא לפתח תמיכה בשרתים ייעודיים מסיבה פשוטה מאוד: מדובר בפיתוח נוסף שקיים רק בגרסת המחשב. ומבחינתם, אין שום סיבה להשקיע באופן מיוחד בגרסה הזו.
את Call of Duty 4 קנו לא יותר מ- 10% לגרסת המחשב, 90% בגרסה לקונסולות
את Call of Duty 5 קנו בערך 5% בגרסת המחשב
מבחינת אקטיוויז'ן, ששחקני המחשב יגידו תודה שהם בכלל מקבלים את המשחק, ועכשיו הם גם רוצים אפשרויות ייחודייות שאין בגרסאות האחרות?
8 בנובמבר, 2009 בשעה 18:58
שטויות, BC 2 יהיה עם DEDICATED SERVERS.
8 בנובמבר, 2009 בשעה 19:38
נכון, כי אני אמרתי שמעכשיו, לאף משחק, אף פעם, לא יהיה Dedicated Server. צודק, אנשים צריכים לשים לב לשטויות שהם אומרים.
8 בנובמבר, 2009 בשעה 20:40
יובל זו גישתם וגישתם מוטעית ומטעה, אתה לא צובר קהל חסידים וצרכנים מאושרים כשאתה דורך עליהם.
יש סיבה לפתח את זה ויותר מסיבה אחת, נכון, כלכלית זה אולי לא Priority בשבילם אבל אתה חייב קהילה למשחק גדולים שכאלה, אתה לא יכול ליצור קהילה בלי CLANS.
קהילה אמיתית הארד-קור, לא Casualית.
אני אשמח לראות את המספרים האלה כי זה לא נראה לי הגיוני, מעבר לכך אני לא חושב שלא תהיה תמיכה בשרתים יעודיים בהמשך למשחק הזה, אני חושב שהם החליטו להשאיר את הדבר הזה כ-Wildcard שהם ישלפו בעתיד, אני מקווה בכל אופן כי רק זה יגרום לי לקנות את המשחק.
😆
8 בנובמבר, 2009 בשעה 21:17
יובל, חשבתי על זה עוד ואני לא כל כך בטוח שמדובר ביותר פיתוח מצידם לתת שרת ייעודי, מאשר פיתוח שירות matching. יכול מאוד להיות ששירות ה-matching במחשב האישי דורש פיתוח נפרד מגרסאות הקונסולות גם ככה, בגלל ההבדל בפלטפורמה (למשל – אין את ה-Xbox live). בנוסף, בשיטה החדשה הם לא יכולים להשתמש בקוד מהמשחק הקודם, שאני בטוח שכבר יש להם עבור dedicated server, ומסופקני שהשתנה עד כדי כך.
9 בנובמבר, 2009 בשעה 7:50
גם בפלייסטיישן אין את ה- Xbox Live.
לא יודע, אולי זה לא שיקול כלכלי קר אלא פשוט החלטה עסקית שנמאס להם מההארד-קור על הפיסי, כי, לומר את האמת, זו באמת לא קהילה שכדאי להשקיע בה מבחינה כלכלית- אלה החבר'ה שבאים בהכי הרבה דרישות, עושים הכי הרבה רעש ומוכנים לשלם הכי מעט (אם בכלל) למפתחי המשחק.
הם חוסכים את הכסף לחומרה ולשרתי קלאנים…
9 בנובמבר, 2009 בשעה 11:40
הפיתוח של iwnet הוא כנראה ההשקעה הכי גדולה שהחברה עשתה בשוק הPC היחסית מצומצם, ככה שבהיבט הזה היא רק הוציאה יותר כסף על הקהל הזה ולא פחות.
ובכל מקרה, כנראה שהם לא לבד: גם ID בדרך לשירות matchmaking
http://weblogs.variety.com/the_cut_scene/2009/11/dedicated-servers-and-rage-news-you-probably-dont-want-to-hear.html
18 בנובמבר, 2009 בשעה 9:28
דווקא שמעתי שמישהו הצליח לפרוץ את ההגנה של השרתים הייעודיים של Modern Warfare 2 ויצר לעצמו שרת משחק. הוא אפילו הצליח לשחק בו עם אנשים אחרים אז זה גם בנוסף עובד.
אבל אין ספק שהשרתים מתחילים לעבור לאט לאט למפתחות עצמן, מה שלדעתי לא כ"כ טוב, כי זה רק אומר שהם ימסחרו את זה איכשהו ובסוף זה יעלה כסף, מה שיגרום למחיר משחק להיות לא 350 ש"ח אלא הרבה יותר.