למרות הניסיון של חברות המשחקים להפנות את תשומת הלב שלי שוב ושוב לנושאים כמו “חיישני תנועה” או “תצוגה תלת-מימדית”, אחד הדברים שהכי סיקרנו אותי בשבוע האחרון זה שטף המידע על XCOM, משחק הפעולה בגוף ראשון החדש שמבוסס על אחד ממשחקי האסטרטגיה הטובים ביקום. את רוב המידע שלי בנושא קיבלתי משתי הכתבות באתר החדש של PC Gamer (כן, זה שכתבתי עליו כרגע), אבל את הפרפסקטיבה המעניינת יותר קיבלתי מהראיון עם יוצרי המשחק ב- Rock, Paper, Shotgun (שנעשה כבר לפני מספר חודשים, אבל פורסם רק עכשיו), טורי ה”בעד” ו”נגד” ש- Alec Meer פרסם על המשחק והפודקאסט של PC Gamer UK (מהחודש הקודם).
הבעיה היא כזו: למרות הטריילר הלא-מרשים והזעם הכללי כלפי החוצפה של המפתחים האלה, יותר מדי אנשים שאני מאוד מכבד ומוקיר את הדעה שלהם טוענים שאולי, בכל זאת, יש סיכוי שהדבר הזה יהיה קצת טוב. האנשים האלה מדברים על אלמנטים של מחקר וניהול בסיס, על האפשרות למשחק טקטי שבו תצטרכו לפקד גם על הסוכנים שמלווים אתכם, על העיצוב המעניין, על הדינמיקה הלא-סטנדרטית במשימות (כמו במשימות שבהן תהיו חייבים לברוח בסופו של דבר, אבל כמות הזמן שתשארו בזירת האירוע תשפיע על כמות המידע שתאספו) ועל זה שעם כל הציניות שבמהלך הזה, אם לא היו מחזירים לחיים את XCOM בתור משחק פעולה בגוף ראשון, לא היו מחזירים אותו לחיים בכלל.
חלק מהדברים האלה נשמעים טוב. חלק מהם נשמעים כמו דברים שהייתי רוצה לראות במשחק פעולה כלשהו, אפילו בלי קשר למותג של XCOM. ובכלל, משחקי פעולה שמתפתחים בצורה לא-ליניארית ממשימה למשימה זה משהו שלא יכול להשמע לא-טוב.
אבל… גם מעבר לטיעונים של “למה הם היו צריכים להתעלל בצורה כזאת במותג הזה?”, אני עדיין נשאר סקפטי. משחקי פעולה בגוף ראשון שהתוכן שלהם באמת דינמי הם נדירים ביותר. בסופו של דבר, XCOM יהיה חייב להכיל בתוכו מספר מוגבל מראש של “זירות קרב” אפשריות. אולי התוכן בתוך הזירות האלה יוכל להשתנות (כלומר, יהיו אויבים אחרים, או שהמשימה של השחקן בתוך הזירה תהיה קצת שונה), אבל המספר שלהם עדיין יהיה מוגבל.
זה לא פרט כזה חשוב, אבל זה מיד גורם לי להתייחס להרבה מההצהרות של המפתחים על כך שהמשחק יהיה לא-ליניארי בתור הייפ מסחרי מהסוג הכל-כך נפוץ בעולם משחקי המחשב והוידאו. ומהרגע שאני מתחיל להסתכל בצורה הזאת על ההצהרות שלהם, מאוד קשה לי להפסיק. הדבר הבא שזה גורם לי להניח הוא שעם כל הדיבורים שלהם על מגוון הדרכים שבהן המשימות יכולות להתפתח, עדיין כמעט כל מה שראינו בטריילר של המשחק הוא מתוסרט מראש. אם מצרפים את זה לראיון שבוצע עם המפתחים, אני לא יכול שלא לקבל את הרושם שהם לא ממש יוכלו לעמוד בהבטחות האסטרונומיות שהם מבטיחים. וזה רק הופך את הסיפור הזה לאפילו יותר גרוע.
זה לא שהכל אבוד. קיים סיכוי קלוש שאולי בכל זאת המשחק הזה דווקא יהיה בסדר. אולי אפילו אם המפתחים לא יעמדו בכל ההבטחות שלהם, דווקא נקבל FPS כיפי למדי. אבל למרות האופטימיות שהרבה מנציגי העיתונות ברחבי העולם מפגינים כלפי המשחק הזה… יותר סביר להניח שלא.
וזה, שוב, מעציב למדי.
20 ביוני, 2010 בשעה 16:08
די כבר עם הפסימיות הזאת. 2K מארין מפתחים את המשחק הזה, לא איזה חברה עלומת שם. אם שכחת, הם גם אלה שהביאו לנו את שני הbioshock המעולים. אין ספק שהם יודעים לעשות משחקים, ובטח שFPS…
20 ביוני, 2010 בשעה 18:22
הם לא עשו את הביושוק הראשון. הם עשו את הביושוק השני.
ומה לעשות, עם כל הכבוד להיסטוריה שלהם, הטריילר של XCOM עדיין נראה מחורבן, וההצהרות שלהם עדיין נשמעות מופרכות.
20 ביוני, 2010 בשעה 23:58
לא מדויק, חלק לא מבוטל מהמפתחים של ביושוק הראשון עברו ל-2K מארין והם גם עבדו גם על השני. בראיון שהבאת הם גם אומרים שהרבה סטודיואים של 2K מעורבים בפיתוח המשחק, אפילו 2K סין.
ולדעתי הטריילר היה מגניב, חוץ מזה ממתי ממהרים לשפוט משחק על סמך טריילר?
21 ביוני, 2010 בשעה 14:20
ועדיין, כמה מפתחים שעברו לסטודיו אחר זה ממש לא הצוות שעשה את ביושוק הראשון, ובטח שלא קן לוין.
אני עדיין נותן למשחק קרדיט, אבל זה בעיקר בגלל השם ולא בגלל הבטחות המפתחים.
22 ביוני, 2010 בשעה 14:29
למה, כי סוף סוף יש מפתחים שרוצים לעשות FPS לא סטנדרטי, לנסות לפתח משהו מקורי ומעניין ו-out of the box? אני חושב שצריך לברך על זה שחברה גדולה כמו 2K "מסתכנת" ומנסה לעשות FPS מקורי ולא סטנדרטי כמו כל שאר המפתחות הגדולות בשוק… אבל כרגיל לכולם יש תלונות.
22 ביוני, 2010 בשעה 16:31
תשמע כל ה"מקורי ולא לינארי" בסופו של דבר הופך לסטנדרט.
דוגמא-COD4.
המשחק היה חדשני אם מלחמה בטרור ומלחמה בין הרוסים נגד האמריקאים והיום? בקושי יש משחקי FPS שלא ממחזרים את הרעיון של רוסים נגד אמריקאים.
חוץ מזה אם אתם מחפשים FPS "לא סטנדרטי" יש לי משחק בשבילכם-PORTAL!
2K "מסתכנת"? בקושי,עדיין מה שהם מתארים רחוק מלהיות "לא לינארי" כמו פורטל ורק השם XCOM יעשה קצת הייפ בשביל המכירות (כמו שאתם רואים,בלי השם הזה המשחק היה נשאר מחוץ לראדר ההייפ).
22 ביוני, 2010 בשעה 19:18
על מה אתה מדבר בן אדם? מה קשור COD4 למשחק לא לינארי? זה משחק סופר דופר לינארי וסטנדרטי לחלוטין, בדיוק כמו כל הסדרה הזאת… ההבטחה היחידה שלו היא לספק לך אקשן קצבי ומתוסרט היטב, לא יותר מזה.
פורטל הוא לא FPS לא סטנדרטי, הוא משחק פאזלים מגוף ראשון… אז מה הקשר בכלל? ופורטל הוא משחק שהוא לינארי לחלוטין – לכל חידה יש רק פתרון אחד ויחיד וחייבים לפתור את החידות ברצף קבוע מראש כדי להמשיך… קיצר אני לא מבין על מה אתה מדבר כאן בכלל. מה היה הFPS האחרון שניסה לעשות משהו שונה בתעשייה? ביושוק הוא המשחק הFPS האחרון שהיה ייחודי ואפילו הוא לא הציג רעיונות מקוריים במיוחד בתחום הגיימפליי… אז עד שבא סוף סוף משחק FPS שכן מנסה לעשות דברים חדשים בגיימפליי של משחקי FPS כולם יורדים עליו? למה?
22 ביוני, 2010 בשעה 19:38
כמה דברים:
1)אם אתה מתכוון לינארי לסדר השלבים במשחק,אז כל משחק יהיה לינארי וגם המשחק הזה,כי לא הולך להיות סוג שונה לגמרי של FPS כל חצי שעה.
2)COD4 לינארי? היה מהחלוצים של הרעיון האמריקאי-רוסי ושל לוחמה טרור במקום הקרבות ממלחמת העולם השנייה בקנה מידה גדול.
3)portal לינארי?????
להזכירך-אנחנו מדברים פה על FPS וFPS זה קיצור של גוף ראשון-מה שאומר שPORTAL זה FPS!!!
וביושוק לא ניסה לעשות משהוא שונה בשלבים,הוא פשוט השתמש בעלילה המופלאה שלו יחד אם אווירת שנות ה50 והיה בעל גימפליי נחמד מאוד אך הוא ממש,ממש לא היה הדבר שהפך אותו ללא לינארי.
22 ביוני, 2010 בשעה 19:58
טוב, אז אין לך מושג מה משמעות המושג "לא לינארי"…
הרעיון של רוסים-אמריקאיים ומלחמה בטירור היה הרבהההההההה לפני COD4… בעצם כל משחקי הג'יימס בונד הישנים הם כאלה, חלק לא מבוטל ממשחקי הקשת 6 הם כאלה ועוד המון המון אחרים
וחלק מהרעיון של XCOM החדש אם לא הבנת, זה שהתוכן נבנה דינמית, ושהשלבים לא ממש קבועים מראש. שזה בדומה למשחקי האסטרטגיה הישנים שאני מניח שלא שיחקת בהם…
22 ביוני, 2010 בשעה 20:39
1)לינארי זה סוג של חוזר על עצמו,נשאר באותו קו ובעצם-לא מחדש.
רוסים-אמריקאים היה כבר מBF2 אבל COD4 פיתח את זה יותר לכיוון של לוחמה בטרור ובנה מודל למיחזורים,יש עוד משחקים שהביאו רעיונות חדשים שהם כ"כ רבים שאין לי מספיק מקום פה לפרט את כולם.
עכשיו בקשר לX-COM,חלק מהכתבה מדבר פה על רעיונות חדשים כמו הרעיון של זירת האירוע ואיסוף המודיעין-שאל זה דיברתי.
לקטע אם התוכן הדינמי אני לא מתייחס-כי או שזה לא יעבוד או שזה יצא מטומטם במיוחד ("חלקים" מזירות שחוזרים על עצמם וככה מרכיבים מפה) ותחשוב על כל הרעיון-משחק FPS שאם יהיה בו מולטיפלייר כל פעם שאתה נכנס יש מפה אחרת-או במילים אחרות שום אופציה לטקטיקה מוקדמת וכל טקטיקה שתהיה היא אילטור על המקום.
אולי במשחקי אסטרטגיה זה הולך אבל לא פה,במשחק FPS המפה קטנה מדי ויש מעט מדי זמן "לבדוק" מה קורה במפה.
22 ביוני, 2010 בשעה 20:46
menas, אל תבלבל בין ליניאריות לחדשניות. כשמדברים על ליניאריות במשחקים מתכוונים להתקדמות העלילתית, או לדרך ההתקדמות בשלבים. מהבחינה הזאת אין הרבה משחקים פחות ליניאריים מסדרת COD. משחק לא ליניארי לדוגמא הוא Deus Ex, חביבו של זיירמן. וכן, גם Xcom. חוסר הליניאריות שלהם לא מתבטא בהכנסת אלמנטים חדשים לעולם משחקי המחשב, אלא רק בדרך בה אתה יכול להתקדם בעולם.
ו-FPS זה *כמעט* קיצור של "גוף ראשון". התרגום המלא של FPS הוא First Person Shooter, או "משחק יריות מגוף ראשון". כן שאמנם Portal משוחק מגוף ראשון, אבל אין לו כלל אלמנט של יריות (לפחות לא במובן הקלאסי של המונח). לכן Potral, למרות שמתרחש בגוף ראשון, הוא לא FPS.אולי FPP.
23 ביוני, 2010 בשעה 10:41
Red: אני מסכים איתך שהמפתחים מנסים לעשות משהו לא סטנדרטי. אני מניח שאין להם כל כך ברירה כי כמות משחקי היריות כיום יצאה כמעט לחלוטין מפרופורציה וכל אחד צריך איזה selling point אחר.
הסיבה שאני בכל זאת נותן צאנס למשחק היא בגלל שמדובר ביקום XCom וכמה רעיונות מעניינים שנראה שהם שואבים מהמשחק המקורי.
אבל כמו שאמרתי קודם, אחרי מה שראיתי מהמשחק אני לא נופל מהרגליים, והמפתחים ב2K Marin הם לא באמת המפתחים של ביושוק הראשון ולכן הם לא ערובה מבחינתי לזה שהמשחק יהיה טוב.
Menas:
אחרי שתקנו אותך לגבי הלינאריות, תן לי לתקן אותך גם לגבי הFPS: ה-S בFPS משמעותה Shooter, משחק שהמכניקה העיקרית שלו היא ירי.
פורטל הוא לא משחק ירי בכלל, אלא משחק פאזלים שפשוט משוחק בגוף ראשון ויש הבדל גדול בין משחק יריות בגוף ראשון לסתם משחק בגוף ראשון (אתה לא בא וטוען שאובליביון הוא משחק FPS בגלל שהוא משוחק בגוף ראשון, נכון?)
23 ביוני, 2010 בשעה 10:44
אופס, משום מה פספסתי את העובדה שעידן דקל הבהיר גם את הנושא של FPS לפני. ככה זה כשלא קוראים עד הסוף את התגובה…
23 ביוני, 2010 בשעה 23:22
אפשר להגיד שזה בערך FPS,כי יש פה ירי (אומנם של פורטלים) אך יש,ויש את הרובוטים.
אז כן,במובן מסויים הוא FPS,תלוי איך אתה מפרש את המילה shooter-אם מדובר ברובה אמיתי שהורג אנשים או שמדובר ברובה שסתם עוזר לך בפיצוח של פאזלים-לפי זה אפשר להגיד שאם HL היה רק חידות אם הGRAFITY GUN הא לא היה FPS וזה כבר קצת בעייה.
לגבי הלינארייות-טעות שלי.
24 ביוני, 2010 בשעה 7:59
לא, זו לא בעיה. אם הנשק היחיד שלך ב-HL2 היה ה-Gravity Gun, והשימוש העיקרי בו היה לפתור חידות, ומדי פעם לזרוק חייל כזה או אחר מדרכך, הוא לא היה FPS.
מבין שלוש האותיות, ה-S היא הכי חשובה, ודווקא אותה אתה מבטל. היא האות שמבהירה את האופי של המשחק. משחקים כדוגמת מקס פיין, אלן ווייק או Gears of War, שהם TPS (Third Person Shooter), הרבה יותר קרובים ברוחם ל-COD או Half Life מאשר לפורטל, או למוד ה-Gravity Gun המדובר של Half Life 2.