כשגייב נוול עמד על הבמה והכריז שגרסת הפלייסטיישן 3 של Portal 2 תהיה הגרסה הטובה ביותר ביקום כולו, משכתי בכתפיים בחוסר התעניינות. נכון, יש לי Xbox, אבל בפורטל 2 בכל מקרה תכננתי לשחק על המחשב האישי הישן והטוב שלי. לא היה לי אכפת.
אבל ההודעה הרשמית בדבר הפיצ’רים שיאפיינו את גרסת הפלייסטיישן 3 של פורטל 2 בהחלט גרמו לי להתנער מהאדישות שלי. אם לתקצר את ההודעה לעיתונות: Portal 2 על הפלייסטיישן 3 יאפשר לשחקן שישחק בו להתחבר ל- Steam (ולכל רשימת החברים שיש לו על Steam), לקבל עדכוני תוכן באמצעות Steam (עד כאן ידענו הכל גם מקודם), לשמור משחקים שמורים ברשת באמצעות ה- Steam Cloud, ולצרף לחשבון שלו את גרסת ה- PC והמק של Portal 2 בחינם. אה, והוא גם יאפשר לשחקן שישחק בו לשחק על אותם השרתים במשותף עם שחקני ה- PC.
הכאב שלי מההכרזה הזאת לא נובע ספציפית מההשלכות שלה לגבי Portal 2. מזה, כאמור, לא מאוד אכפת לי. זה לא שהתכוונתי לשחק בו על ה- Xbox בכל מקרה. אבל ההשלכות הרחבות יותר של ההכרזה הזאת מאוד מדאיגות אותי, בתור שחקן Xbox.
אני מאוד אוהב את רשת ה- Xbox Live. היא מאוד נוחה ומלוטשת, וחסרים לי בה ממש מעט מאוד פיצ’רים בשביל שהיא תהיה מושלמת, בעיני. אני גם מאוד אוהב את Steam. היא קצת פחות מלוטשת, אבל אף חנות אלקטרונית/רשת חברתית מבוססת-משחקים אפילו לא מתקרבת אליה מבחינת ההיצע והפונקציונלית שהיא מכילה. הבעיה העיקרית שלי היא שההפרדה הזאת בין שתי הרשתות היא כבר פאסה. אין שום סיבה שאני לא אקבל הודעה על כך שחבר שלי התחבר ל- Xbox Live בזמן שאני משחק במשחק דרך Steam, ולהיפך. אני לא מדבר כאן על משהו קיצוני כמו אפשרות לשלוח צ’אט בין שתי הרשתות (למרות שת’כלס, אם אפשר לפתוח דרך ה- Xbox Live שיחה עם אנשים שמחוברים ל- MSN Messengar – למה לא?). אני רק רוצה איחוד קל של מנגנון ה- Notifications. ואם אפשר – לחסוך לי את הצורך לזכור שני זוגות של שמות משתמש וסיסמאות.
אבל האיחוד הזה לא יקרה לעולם. כי מיקרוסופט, בניגוד לסוני, לא מוכנה לתת לגורמים זרים לשחק להם יותר מדי עם ה- Xbox Live. בטח כשהגורמים האלה הם Steam, המתחרה הכי גדול לתירוץ העלוב לחנות דיגיטלית על המחשב האישי שנקראת “Games for Windows Live”. אם מיקרוסופט מתכננים לאחד באיזושהי צורה את חווית המשחק על ה- PC וה- Xbox, זה יהיה רק באמצעות אותה הרשת המעצבנת שהם הקימו. Steam יישאר מחוץ לתחום. הוסיפו לכך את ההתבטאויות שכבר היו לגייב נוול בעבר על כך שפיתוח ועדכון משחקים ל- Xbox זה טירוף, ותקבלו תמונת מצב מאוד עגומה.
וזה היה כואב קצת פחות אם סוני לא היו מראים לנו שיש אלטרנטיבה. שהם מוכנים לפתוח את הפלטפורמה שלהם בצורה שתאפשר לחבר בין שחקני ה- PC והפלייסטיישן 3. לעומתם, מיקרוסופט נשארת לשמור על רשת ה- Xbox Live שלה במגדל השן שבו היא ממוקמת. מפיצי המשחקים צריכים להכנע לתכתיבים המיקרוסופטיים לגבי כמות ומחיר העדכונים שהם רוצים להוציא, והדבר פוגע, בסופו של דבר, בשחקני ה- Xbox המסכנים, שהיו שמחים להנות מיכולת שמירת המשחקים בענן ש- Steam היתה יכולה לספק להם, או שרק רוצים שכמות זעומה מתוך עדכוני ה- Team Fortress 2 שהופצו למחשב האישי יגיעו גם לרשת ה- Xbox.
כאמור, אני מאוד אוהב את ה- Xbox Live. אחת הסיבות שקניתי Xbox 360 ולא פלייסטיישן 3 היא שבבירורים שעשיתי, הגעתי למסקנה שהרשת הזו עליונה על ה- PSN בכל דרך אפשרית. אבל אם העניינים ימשיכו להתנהל בכיוון שבו הם מתנהלים עכשיו, מיקרוסופט עלולה למצוא את עצמה, לראשונה, מפסידה בקרב הזה. אני לא בטוח מה תהיה ההשפעה הכלכלית (אם בכלל) של ההפסד הזה, אבל מה שכן אפשר לנחש זה שיהיה לנו הרבה פחות כיף.
19 בינואר, 2011 בשעה 10:31
אני לא חושב ש"מתחרה" היא המילה הנכונה כאן… להגיד ש-Steam היא "המתחרה הכי גדול ל-GFWL" זה כמו להגיד שנאסא היא המתחרה הכי גדול לילדים שמכינים מטוסי נייר בבית.
19 בינואר, 2011 בשעה 13:56
אולי אין להם את היצע המשחקים הגדול של סטים, אבל רק בחודשיים האחרונים קניתי מGFWL את ביושוק ב7.5$, את FEAR 2 ב2.5$ ואת Age of Empires 3 ב0.01$ (כן, סנט בודד). המבצעים שלהם הם לפעמים טובים בהרבה מאלו של סטים, אז לא צריך סתם ללכלך…
19 בינואר, 2011 בשעה 15:22
אני לא יודע לגבי FEAR, אבל את ביושוק קניתי מ-Steam לפני איזה חצי שנה ב-$5, אז תסלח לי אם אני לא מתרגש. והדיל של Age of Empires היה חד פעמי לכבוד ההשקה של GFWL, לא סביר שיהיו עוד דברים כאלה. וגם עם זה היו להם מלא בעיות, כמו שנגמרו להם המפתחות ואנשים לא יכלו לשחק במשחק שהם קנו. וזה מלא באגים. ועוד ועוד. אז כן, "מתחרה" זו לא בדיוק המילה הנכונה פה.
http://www.escapistmagazine.com/articles/view/columns/experienced-points/8365-Experienced-Points-Games-for-Windows-FAIL
19 בינואר, 2011 בשעה 15:33
זה היה ביושוק 2, לא 1 (שכחתי לציין)… סטים מעולם לא מכרו אותו במחיר הזה.
ודרך אגב, גם לסטים נגמרים לפעמים המפתחות למשחקים מבוקשים, זה קורה כל כמה חודשים למשחק אחר (הפעם האחרונה למיטב זכרוני היתה עם risen לפני חודשיים שלושה). חוץ מזה, כדאי שתיזכר כמה בעיות היו לסטים בתחילת הדרך… סה"כ יש לGFWL מבצעים מצוינים מדי פעם, אז לא הייתי מבטל אותם ככה.
19 בינואר, 2011 בשעה 19:45
מעניין אם זה יעבוד גם בכיוון ההפוך. כלומר אם אני יוכל להוריד את steam לבד ל-PS3 ודרכו להוריד את portal (ואולי משחקים אחרים גם) שכבר קניתי ל-PC
19 בינואר, 2011 בשעה 23:14
@red:
1) נכון, גם לסטים היו בעיות בתחילת הדרך. אבל GFWL קיים כבר יותר מ-3 שנים. אין להם שום תירוץ.
2) "מבצעים מצוינים מדי פעם" זה רק חלק מזערי ממה שיש בסטים (ואפילו בזה סטים לוקחים בענק). יש מרחק מאוד גדול בין להגיד "טוב, אתה צודק, פעם בהרבה זמן כדאי לקנות שם משחקים ספציפיים" ובין להגיד שזה מתחרה ב-Steam.
20 בינואר, 2011 בשעה 23:24
מי שיותר מפתיע זה כמה משחקים מגיעים כבר עם Games for Windows Live. חבר שלי קנה עותק מקורי של GTA Episodes והוא לא יכול לשמור כי הראוטר שלו לא אוהב את הלייב או משהו כזה… (וכן, ניסיתי לפתוח אצלו פורטים).
אבל אני חושש שאפילו אם למיקרוסופט לא היה את GFWL, היא הייתה מוצאת איזה תירוץ אחר כדי להרוס את המסיבה… נניח, זה שסטים תומכים עכשיו חזק במק…
21 בינואר, 2011 בשעה 2:03
עופר, איזה 3 שנים? הם השיקו את החנות הדיגיטלית רק בדצמבר 2009. ועדיף שלא ניזכר בחבלי הלידה של סטים בשנתה הראשונה בשוק… היא היתה אחת התוכנות השנואות והמושמצות ביותר בקרב הגיימרים בשנותיה הראשונות.
21 בינואר, 2011 בשעה 13:31
steam היא עדיין אחת התוכנות השנואות (למחצה) והמושמצות בקרב הגיימרים.
כמובן שזה לא מתקרב לשנאה לGFWL,או לUBISOFT-אך זו עדיין שנאה.
21 בינואר, 2011 בשעה 16:51
אני חושב שזה תלוי באיזו יבשת אתה חי…
26 בינואר, 2011 בשעה 13:38
Red, ה- Marketplace אולי קיים מסוף 2009, אבל GFWL והבעיות הקשות שלו כשירות קיימים מאז מאי 2007.
למיטב זכרוני הבעיות של Steam בראשית דרכו גם כן לא היו עם החנות, אלא אם הליכי ההתקנה, הדרישה להיות מקוון וכדומה. מתי בכלל נכנסו לשם משחקים של מוציאות אחרות לאור?