“לעזאזל!”, דפקתי על השולחן בתסכול. לכאורה לא היתה לי סיבה. סוף כל סוף הצוות שלי סיים להרוג את כל אנשי הצוות של חללית הפיראטים המלוכלכת שתקפה אותי – התרחיש הכי טוב שיכול לקרות בסוף קרב, מכיוון שאם אתם לא משמידים את כל חללית האויב ורק הורגים את הצוות שלה, אתם מסוגלים להוציא ממנה הרבה יותר חומרים, שמשמשים ככסף במשחק הזה. ה- Mantis שלי, גזע של גמלי-שלמה ענקיים, לוחמים מהוללים, אבל יודעים לתפעל ציוד אלקטרוני בערך כמו כומר מהמאה ה- 16, הסתכל בסיפוק על גופות הפיראטים שמסביבו, שיבח את עצמו על עבודה שנעשתה היטב.
הבעיה? בזמן שהוא היה עסוק בפירוק צוות חללית האויב לחלקי הבסיס שלהם (זאת לא מטאפורה לשום דבר. זה ה- Engi. הם באמת מורכבים מכמה חלקים), כמה יריות ממוקדות-היטב שלהם הצליחו לחדור את המגנים שלי, לפגוע לי בחיישנים, ולהצית אש בשני חדרים שונים בספינה – אחד מהם הוא חדר המגנים שלי. במהירות פתחתי את ה- Airlock בספינה, ורוקנתי את החמצן מכמה חדרים כדי לנסות לכבות את האש, אבל האויבים שלי הספיקו לירות עוד שתי יריות לפני שכל הצוות שלהם נהרג, שדילגו בקלילות על המגנים הלא-קיימים שלי בנקודה הזאת, ופגעו במערכת אספקת החמצן לספינה ובמערכת השליטה בדלתות שלי. וכך עמדתי בחלל בסוף הקרב. ללא אויבים, אבל עם חמצן שבורח במהירות מהחללית דרך ה- Airlock הפתוח ושום אפשרות לסגור אותו עד שאני אתקן את מערכת הדלתות שלי. מערכת שנמצאת בחדר נטול חמצן.
ניסיתי. באמת שניסיתי, אבל כמו שאמרתי, ה- Mantis האלה חושבים שהדרך הנכונה לתקן מערכת לסגירת דלתות (או מערכת אספקת חמצן, לצורך העניין) היא לדפוק עליה שוב ושוב עם פטיש. מעט החמצן שנשאר לי בחדרים אזל. אחרון אנשי הצוות שלי נחנק למוות. בעוד עשרות שנים מישהו אולי ימצא אותנו. שתי חלליות ללא אנשי צוות חיים, פגועות קשה, מרחפות זו לצד זו בחלל, שריד לאותו קרב אימתנים שהתרחש פה.
“נו טוב”, חשבתי לעצמי. והתחלתי משחק חדש.
FTL הוא משחק שלא שמעתי עליו שום דבר, והצלחתי לפספס את ה- Kickstarter המוצלח-במיוחד שלו שנעשה מתישהו במרץ (כיוונו ל- 10,000$, קיבלו 200,000$), ואז הוא פתאום התפוצץ. בכל פודקאסט ובלוג שמעתי את אותם הטקסטים (“שיחקתם ב- FTL? למה אתם לא משחקים ב- FTL? תשחקו ב- FTL!”). בטוויטר הוא התפשט כמו מחלה. ב- Steam ראיתי חבר אחרי חבר מופיעים לי בפינה הימנית-תחתונה של המסך כ- “…now playing FTL: Faster Than Light”. הייתי חייב לברר במה בדיוק מדובר, ונו, זה בסך הכל 10$. אז קניתי אותו. שבועיים אחר כך, Steam מדווח לי שזה כבר המשחק השישי ברשימת המשחקים ששיחקתי בהם הכי הרבה שעות (מאז ש- Steam התחיל לספור), ובעוד 3 שעות משחק הוא מתברג במקום החמישי. הדבר. הזה. ממכר.
במה מדובר, בעצם? FTL הוא משחק סימולציה/ניהול, שבו אתם שולטים על חללית ואנשי הצוות שלה, שמנסה לברוח מכוח צבאי גדול שרודף אחריה ובמקביל לחזק את עצמה ככל האפשר לקראת סדרה של אתגרים שהולכים ומתגברים בעוצמה. הז’אנר הוא “Rougelike”, או בעברית – כמו דיאבלו במצב Hardcore. אתם לא יכולים לחזור לשמירה מוקדמת יותר אם משהו משתבש, וכנראה שתמותו מוות מזעזע ומחריד לפני שתגיעו לסוף המשחק, אבל זה בסדר. זה מה שהמשחק מצפה מכם לעשות. המטרה שלכם היא פשוט להצליח להתקדם ולהתחזק כמה שיותר לפני שזה קורה.
רוב המשחק אתם תקפצו ממערכת שמש אחת לשניה, כשבכל מערכת שמש יתרחש אירוע אקראי כלשהו. ייתכן שתותקפו ע”י פיראטים. ייתכן ששכיר חרב יציע לכם את שירותיו. ייתכן שתקבלו קריאת מצוקה מחללית אזרחית שמתחוללת בה שריפה נוראית, או שנפלה קורבן למתקפת עכבישי-חלל נוראיים. עם רוב האירועים האלה יוצגו לכם מספר דרכי התמודדות, ופשוט תצטרכו ללחוץ על המספר שמתאים לבחירה שלכם, ואז לראות מה התוצאות. אולי ימות לכם איש צוות. אולי תקבלו הרבה כסף וכלי נשק אקזוטי חדש בתמורה לעזרתכם. מדובר, בסופו של דבר, בהימור. הימור שאתם יכולים לבחור אם להכנס אליו או לא.
אבל מלבד האירועים האלה שבהם האינטרקציה שלכם עם המתרחש תהיה ללחוץ על מספר ולראות מה קורה, אתם הולכים להכנס להרבה קרבות. קרבות שבהם תצטרכו לבחור איזה מערכות בספינה שלכם מאויישות ע”י כל איש צוות (כל איש צוות נותן בונוס למערכת שהוא מאייש), לבחור אילו מערכות מחללית היריב אתם תוקפים, ולהתמודד עם אתגרים נוספים כמו אנשי צוות שמשתגרים לספינה שלכם ומתחילים להרוס אותה מבפנים, שריפות שפורצות על הספינה או העובדה שספינת האויב יכולה להפוך לבלתי נראית לפרקי-זמן קצרים. בכל הטריקים האלה תוכלו להשתמש גם בעצמכם, אחרי שתנצחו מספיק אויבים ותרוויחו מספיק “כסף” בשביל לשדרג את החללית שלכם, אבל זה לא יהיה קל. רוב החנויות מציעות לכם שדרוגים באופן אקראי לחלוטין, ואתם צריכים קצת מזל בשביל למצוא את עצמכם עם מספיק כסף בחנות שמציעה את השדרוג שאתם רוצים.
כל זה מאוד, מאוד פשוט. ב- FTL לומדים לשחק תוך עשר דקות. אבל הפשטות הזאת מסוגלת להטעות. FTL הוא משחק קשה. לעתים, אפילו אכזרי. האקראיות שלו, העובדה שבכל פעם הגלקסיה שתטוסו בה תהיה שונה, גורמת לכך שבחיים לא תוכלו להתכונן כהלכה לכל הדברים שהוא עלול לזרוק עליכם. זה בלתי אפשרי. זה נשמע כאילו זה עלול להיות מתסכל מדי, אבל זה ממש לא. החוכמה היא לשמור על איזון מסוים בצורה שבה אתם מבטחים את עצמכם כנגד אתגרים עתידיים, אבל בעיקר, לאלתר כמו משוגעים ברגע שמשהו כזה קורה. זה מותח, זה מעניין, וכל הרגעים המתסכלים שהמשחק זורק עליכם מתאזנים די יפה עם הרגעים שבהם תהיו בטוחים שזהו, אתם גמורים, בכוכב הבא אתם מתים, ואז תגלו שאתם ממשיכים לשחק עוד חצי-שעה עם חללית מפורקת-למחצה שמחזיקה מעמד בקושי בעזרת קצת תקווה ודבק מגע.
וזה מה שכל כך כיפי וממכר ב- FTL. מעבר לזה שהמכניקה הבסיסית שלו מוצלחת, כל קפיצה מסתירה מאחוריה עולם של אפשרויות. אתם כל הזמן מתפתים להציץ קדימה, לראות מה מחכה לכם בכוכב הבא, על איזה כלי נשק או שדרוג אקזוטי לחללית תצליחו להניח את היד בפעם הבאה, לקפוץ עוד כוכב, ועוד כוכב… ואז אתם מגלים פתאום שאתם משחקים כבר שלוש שעות, שבהן הספקתם להתחיל ולסיים בערך ארבעה משחקים.
התלונות הנפוצות כנגד המשחק הזה הן שהוא אקראי מדי, יש מעט מדי גיוון באירועים השונים שהוא זורק עליכם, ושהוא מכוער כמו הדבר הזה. בתגובה לכך אני יכול להגיד שהוא באמת קצת אקראי (אבל חלק מהאתגר הוא לדעת מתי אתם מוכנים לקחת הימורים ומתי לא), הגיוון באירועים בטח ישתפר בעדכונים עתידיים, ושלצערי הרב, מה לעשות, הגרפיקה שלו היא “פונקציונלית” במקרה הטוב. אה, ושאף אחד מהדברים האלה לא צריך להפריע לכם לקנות את המשחק. בסך הכל 10$, עבור אחד מהמשחקים הכי כיפיים ששיחקתי בהם בחודשים האחרונים. קנו אותו.
אה, ואם מישהו שואל אתכם למה לא הגעתם לעבודה כבר חודש, אין לי קשר לזה.
30 בספטמבר, 2012 בשעה 22:04
Fucking space spiders!
1 באוקטובר, 2012 בשעה 13:33
מצד שני… http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=17296
(שמוס יאנג מספק נקודת מבט אלטרנטיבית על המשחק. הוא לא אוהב אותו.)
אני לא מסכים איתו במיוחד, מכיוון שלדעתי, למרות האקראיות המובנית של המשחק, כן אפשרי להתכונן לרוב התרחישים הסבירים במהלך המשחק, והבחירות המשמעותיות הן האם בכלל לקחת סיכונים או לא. כן, יש תרחישים שיכולים לצלק אתכם לחלוטין, אבל זה לא שאי-אפשר להתכונן אליהם, אלא פשוט שלהתכונן אליהם יהיה כמו לבנות על זה שיצא בקוביות בעיקר 2 או 12 במשחק Settlers of Catan – אפשרי, אבל לא סביר.
(כל זה נכון רק עד הבוס הסופי. התלונות לגבי חוסר ההגינות של הבוס הסופי והמשקל הגדול מדי של אקראיות בקרב נגדו נכונות לחלוטין. אז מה. הסיפוק ב- FTL לא מגיע מהניצחון, בדיוק כמו שהכיף במשחק של Geometry Wars הוא לא בניצחון. אם הוא היה מגיע מהניצחון, הוא כמעט ולא היה מגיע אף פעם.
1 באוקטובר, 2012 בשעה 14:51
מה שכן אפשר להגיד, זה שהאקראיות של המשחק הזה הרבה יותר מורגשת לעומת משחקים אחרים בז׳אנר. אבל זה לא משנה, כי המשחק הזה שונא אותך ככה או ככה. אבל ככה שאני אוהב את זה.
1 באוקטובר, 2012 בשעה 20:31
אחלה משחק, אבל יש לו בעיות איזון קשות (בלתי אפשרי לנצח בלי Defense drone, למשל). גם אלמנט המזל חזק מדי לטעמי.
1 באוקטובר, 2012 בשעה 21:37
זה שיש שדרוגים יותר טובים/הכרחיים מהאחרים זה לא "בעית איזון".
לגבי אלמנט המזל – כן, נו, זו השאלה הגדולה.
1 באוקטובר, 2012 בשעה 23:47
שדרוגים שטובים משמעותית מהשאר או כאלה שהכרחיים לניצחון הם לא בעיה באיזון המשחק? אז מה כן?
2 באוקטובר, 2012 בשעה 0:40
במשחק כזה? אני לא בטוח, כי הוא לא אמור להיות סימטרי כל כך מלכתחילה. אבל באותה המידה אתה יכול להגיד שזה שהשדרוג הכי אופטימלי בתחילת המשחק הוא לשדרג את המגנים זו "בעיית איזון". זה לא. הוא בנוי ככה שבתחילתו תצטרך יותר מגנים, ולקראת סופו תצטרך יותר Defense Drones או יכולת התחמקות מוצלחת (או גם וגם…).
קשה לי לנסח בדיוק למה זה לא מפריע לי אפילו קצת, אבל זה גם לא מאוד חשוב לי. כאמור, זה לא מפריע לי אפילו קצת. בניגוד לאלמנט המזל, שעבור אנשים מסוימים פשוט שובר את המשחק, לא שמעתי הרבה מתלוננים שהוא משחק טוב, אבל לעזאזל, הקטע הזה שחייבים Defense Drone בסוף המשחק הורס להם.
2 באוקטובר, 2012 בשעה 0:43
ואחרי שהקדשתי לזה עוד 30 שניות של מחשבה: היה הרבה יותר מפריע לי אם היה במשחק נשק/מערכת שמבטיחים לך ניצחון, מאשר זה שיש נשק/מערכת שבלעדיהם אתה מפסיד.
2 באוקטובר, 2012 בשעה 0:58
אם drones הכרחיים לניצחון במשחק בדיוק כמו shields, אז לא יתכן שהמשחק יתייחס אליהם כאל עץ אופציונלי. הרי מציאת drones facility וה-drones עצמם מבוססים על מזל (שלא כמו shields או engines שבאים מובנים עם כל ספינה). בנוסף, בהחלט יתכן שלא תיתקל ב-defense drone אחד לקנייה (או קבלה כ-drop) לאורך כל המשחק. זה פשוט מצביע על עיצוב משחק פגום.
2 באוקטובר, 2012 בשעה 1:21
…כן, אבל על זה שהמשחק מסתמך על מזל כבר הסכמנו, לא? אני בסך הכל אומר ש"לא מאוזן" זה לא צמד המילים שהייתי משתמש בהן, זה הכל.
כמו כן, הסיכוי שלא תקבל הזדמנות לקנות Defense Drone עד סוף המשחק זניח בהשוואה לסיכוי שמטח הטילים הראשון של ספינת הבוס יוריד לך את מערכת ה- Drones. 🙂
2 באוקטובר, 2012 בשעה 1:30
אני בד"כ שם engi בחדר ה-drones, כדי שהמערכת תתוקן כמה שיותר מהר במקרה של פגיעה. וכן, הסיכוי שלא תיתקל ב-defense drone עד הבוס, *בהנחה שהגעת לבוס*, היא קטנה מאוד. אבל לרוב אתה נפסל עוד לפני (הכל בהנחה שמשחקים על נורמל, כן?).
2 באוקטובר, 2012 בשעה 11:04
אה, לשחק על Normal? לא, המשחק הזה גם ככה מותח את גבולות המזוכיזם שלי. אולי כשעופר יתחיל לשחק ב- FTL.
2 באוקטובר, 2012 בשעה 16:19
הביקורת שלי היתה רק על נורמל. ב-easy אתה יכול להסתדר עם cloak במקום defense drone.
8 בדצמבר, 2012 בשעה 0:30
[…] עובר שבוע בלי שאנחנו שומעים על איזשהו פרויקט Crowdsourcing כזה או אחר. אבל יש פרויקטים, ויש פרויקטים. Star Citizen הוא אחד […]
15 בפברואר, 2013 בשעה 17:58
למה בעצם אתה אומר ש*חייבים* Defense Drone? אני מסכים שזה מאוד עוזר, אבל זה נכון לגבי הרבה דברים שאפשר להשיג. הרגע סיימתי משחק ב-Normal, ובשניים מתוך שלושת הקרבות נגד הבוס, הרגו לי את ה-Defense Drone בשלב די מוקדם בקרב ולא ממש הרגשתי בחיסרון שלו.
חוץ מזה, אם אני זוכר נכון, כשקונים Drone System מקבלים כחלק מהעסקה גם Defense Drone, אז צריך *ממש* להתאמץ כדי שלא יהיה לך כזה עד סוף המשחק…
15 בפברואר, 2013 בשעה 18:21
מההתרשמות שלי בבלוגים ברחבי העולם, לכל אחד יש איזשהו נשק/Drone/מערכת במשחק ש*חייבים* להשיג לפני הקרב הסופי. אחרי הניצחון הראשון שלי חשבתי ש- Cloaking/Weapons Pre-Igniter הם קריטיים. אחרי הניצחון השני – הרבה פחות. פשוט צריך לדעת איך לגרום לדברים אחרים לעבוד.
15 במאי, 2014 בשעה 11:44
[…] ממש מתחשק לכם להזכר, הנה הביקורת שכתבתי על FTL (בתקופה שלפני ה- Advanced […]
30 ביוני, 2018 בשעה 20:49
[…] מחשב, ובמקרים מסויימים היא ממש צפויה מראש. קחו משחקים כמו FTL, למשל. המשחק הזה הוא ברק שנכלא בבקבוק. תופעה ייחודית […]