Bethesda והחשיבות המופרזת של חדשנות

עופר שוורץ| חפירות הוספת תגובה

תמיד יש משהו מוזר בלדבר על משחקים של Bethesda. כבר מעל 20 שנה הם מפתחים משחקים מרשימים, מעניינים, כיפיים בטירוף, מלאים lore – ועם המון בעיות מאוד בולטות. אה באמת, הדיאלוגים ב-Fallout 4 מטופשים? וואו, אני כל כך מופתע. והמשחק מלא באגים? והממשק מזעזע? אין מצב.

בסופו של דבר הרבה מהתסכול נובע מביקורת אחת מרכזית – זה די אותו משחק שוב ושוב, לא? אפשר להעביר חוט מאוד עבה מ-Fallout 4 אחורה בזמן דרך כל המשחקים שהגיעו לפניו: Fallout 4 הוא פשוט Fallout 3 במנוע של Skyrim; ו-Skyrim היה תכלס Oblivion עם דרקונים ומנוע גרפי חדש, ו-Fallout 3 היה Oblivion עם סקין של Fallout; והרי Oblivion עצמו הוא לא יותר מגירסה dumbed down של Morrowind עם מנוע גרפי חדש (יחסית) והרבה voice acting גרוע. וכן, כמובן שזה תיאור נאיבי ומופשט של המציאות, אבל קשה לטעון שאיפשהו בדרך הייתה קפיצה משמעותית כלשהי. וזו אחת הביקורות הגדולות שראיתי כלפי Fallout 4: הוא לא באמת מחדש כלום. גירסה משופרת של Fallout 3 ולא יותר. למה זה בכלל מצדיק כמה שנות פיתוח ו-60 דולר?

ובכן, התשובה פשוטה: המשחקים האלה מאוד כיפיים. כל אחד מהם סיפק לכמה מיליוני אנשים מאות שעות של הנאה. וגם עם כל ההקצנות, קשה להתעלם מהעובדה שבסופו של דבר, הם הולכים ומשתפרים.

התמונה נגנבה בלי בושה מ-Rock, Paper, Shotgun, אבל זה כל כך התאים שהייתי חייב

“חדשנות” היא מילה שנזרקת הרבה בביקורות, בדרך כלל בהקשר שלילי, אבל מעט מאוד מדברים על הצד השני של המטבע – שיפור איטרטיבי. ובצד הזה, בתסדה עשו צעדים ענקיים קדימה בשנים האחרונות. נכון, במבט מרחוק Skyrim הוא פשוט Oblivion עם דרקונים וגרפיקה פחות מזעזעת; אבל אם מתקרבים קצת מתחילים לראות רשימה ארוכה של שיפורים ושדרוגים שביחד הפכו את המשחק הזה להצלחה המסחררת שהוא היה. והרבה יותר חשוב, לא מעט מהשינויים האלה הם דברים ספציפיים שהיו בעיות גדולות ב-Oblivion. הם בנו עולם הרבה יותר מגוון, העיפו את ה-procedural generation שגרם לכל ה-dungeons להיראות בדיוק אותו דבר, שינו את מערכת הדיאלוגים השבורה והמשעממת, בנו perk tree חדש לגמרי עם הרבה בחירות משמעותיות (גם אם האיזון די נוראי), תיקנו כמה בעיות בולטות במערכת הקרב, הפכו את אופציית ה-stealth ללגיטימית, ועוד ועוד. ואז מעל כל זה הם הוסיפו מנוע גרפי חדש ומשופר, מערכת AI חדשה ומשופרת, ועלילת צד גדולה ומעניינת. וכמובן, דרקונים.

האם זה מספיק? ובכן, המשחק הזה הצליח הרבה מעבר לציפיות של כל מי שהיו לו ציפיות. הוא שבר את שיא השחקנים הפעילים בסטים, ועוד בתקופה שבה נראה שמולטיפלייר הוא all the rage ומשחקי סינגל בקרוב יהיו נחלת העבר. אנשים שלא נגעו במשחק מחשב בחיים שלהם התחילו לדבר על חצים לברך.

והנה עכשיו אנשים שוב מתלוננים ש-Fallout 4 לא מחדש כלום. תוך התעלמות בוטה ממערכת ה-crafting החדשה שפותרת המון בעיות שהיו במשחק הקודם בכך שהיא הופכת את הכלכלה של המשחק לכלכלה מבוססת ג’אנק ונותנת לכם הרבה יותר שליטה על ה-wasteland. או כל השדרוגים לנשקים שהופכים אותם לסופר כיפיים ובאותה נשימה נותנים הרגשה שהנשקים המגניבים האלה הם דברים שאתם בעצמכם תכננתם ובניתם. או ההתנהגות השונה לחלוטין של סוגים שונים של אויבים, שמספקת חוויות לחימה שונות ומעניינות. או אפילו דברים יותר פשוטים כמו זה שלא צריך לבלות 70% מהמשחק במנהרות subway משעממות.

נכון, לא חסרות גם בעיות. אבל באמת נראה לכם שאם בתסדה היו מפתחים משהו חדש לגמרי התוצאה הייתה פחות בעיות? הרשו לי להזכיר לכם שבסופו של דבר, אחרי כל ההגזמות והצחוקים, Fallout 3 כן היה חידוש. היו המון קווי דמיון ל-Oblivion והמון קווי דמיון ל-Fallout 1+2, אבל השילוב היה ז’אנר חדש לגמרי. והוא היה מלא בעיות. אז נכון שלפעמים זה כן עובד, וכן, גם אני הייתי שמח אם יותר משחקים היו The Witcher 3. אבל גם שיפור איטרטיבי עובד, והייתי שמח לראות גם יותר מזה.

אז Fallout 4 הוא פשוט Fallout 3 עם גרפיקה משופרת וגיימפליי משופר ו-voice acting משופר ועלילה יותר טובה ועולם יותר מעניין ובלי פילטר צבע מטופש? אני מסכים לחלוטין. אבל אחרי 40 שעות משחק, אני פשוט תוהה: למה זה דבר רע?

תגיות: , ,

2 תגובות ל “Bethesda והחשיבות המופרזת של חדשנות”

  1. פלדה מאת פלדה:

    לדעתי הבעיה העיקרית שלו מצויה בסיידקווסטס משעממים, גנריים ונטולי בחירה. לאובליביון, FO3 וסקיירים היו quest lines מושקעים ומרתקים.

  2. ב מאת ב:

    אני שמח שכתבת את הטור הזה. בת'סדה פשוט עושים משחקים מהנים וממכרים במיוחד לאורך זמן. אם הם לא היו עושים את זה, הם היו נעלמים בדפי היסטוריית אתרי המשחקים כבר מזמן, ואנשים היו פשוט מרימים כתפיים ומתעלמים מהמשחקים שלהם. הסיבה שכולם מתחרפנים כאילו מדובר במשחק הגרוע ביותר בעולם היא שאנשים באמת נהנים מזה ולכל דבר שהוא מוכר ואהוב יש קהל haters, בטח ובטח באינטרנט.

    אני כרגע ב-second playthrough שלי ברמה אחת מתחת להכי קשה, וככל שאני משחק בזה יותר, אני נהנה יותר. מגלה דברים שלא גיליתי, מוצא דברים שלא מצאתי, פשוט משחק נהדר.

הוספת תגובה


התחבר RSS תגובות RSS פוסטים
WP Theme & Icons by N.Design Studio
התאמה לעברית: We CMS