כש- Left 4 Dead 2 נחשף, לפני קצת פחות משבוע, כתבתי ש"חלק ממני קצת מאוכזב מההכרזה הזו". ציפיתי ש- Left 4 Dead המקורי יזכה לעוד כמות מכובדת של עדכונים ושיפורים בטרם Valve יחליטו להפיץ משחק המשך "אמיתי". אבל הייתי צריך לדעת שהאינטרנט זה לא מקום להביע אכזבה מרומזת. האינטרנט זה מקום לדרמטיות מוקצנת. וכיאה לציפיות שלי, לא עברו 48 שעות, והמעריצים הגיבו (ועוד בתוך Steam עצמה!).
נכון לזמן כתיבת שורות אלה, קבוצת ה"חרם Left 4 Dead 2" מונה קצת יותר מ- 11 אלף חברים שיושבים ומתלוננים על כך ש- Valve הם גנבים, פושטקים, שקרנים ואוכלי תינוקות. וכל זה – בגלל של- Valve היתה את החוצפה לא לעדכן במשך שנים (ובחינם!) משחק כלשהו לפני שהם מוציאים לו משחק המשך.
אני רוצה להבהיר את זה – הקשבתי לפודקאסט שבו אנשי Rock, Paper, Shotgun מדברים על הנושא, קראתי את הראיון בנושא שפורסם באותו הבלוג, וגם את הפרסומים מ- Gamasutra על אותו הנושא. אני לא ממש שוכנעתי בך ש- Valve לא עושים כאן שטות גדולה. אבל מצד שני, ל- Valve יש רקורד של חבר'ה שעושים שטויות לפעמים, ולשטויות האלה יש לעתים רחוקות השפעה על התוצאה הסופית.
אבל האינטרנט, כמו שהבהרנו בפסקה הראשונה, הוא לא מקום להבעת רגשות מחאה/תמיכה מרומזות. הגיע הזמן לדרמטיות. אז כל מה שאני יכול לעשות זה רק לפנות לקבוצת החרם הנכבדת, לטוקבקיסטים הנפלאים בכל מקום שמגיבים אל הנושא, ולמבקרי המשחקים שמנענעים את ראשם בשלילה ולהגיד: אלוהים אדירים, אתם לא יכולים להפסיק לבלבל בשכל ולמצוא נושאים אחרים להתלונן עליהם?!
במהלך שנת 2009 יצאו לשוק ארבעה משחקים של Guitar Hero. ולמרות שזה ממש מתבקש, לא ראיתי אף אחד שקם ושואל "רגע, למה לא הוצאתם את התוכן מ- Guitar Hero: Metallica או Guitar Hero: Smash Hits בתור תוכן להורדת ל- World Tour?". יש רק שתי סיבות אפשריות לתלונות המסיביות נגד Valve, והן:
- אנחנו מאוד אוהבים להתלונן.
- Valve הרגילו אותנו ליותר מדי טוב בשנים האחרונות.
ואלה, תסלחו לי על השפה, סיבות די מטומטמות. אם לא חשבתם שהתוכן ב- Left 4 Dead המקורי היה שווה את המחיר המלא של המשחק, אף אחד לא הכריח אתכם לקנות אותו (חוץ מזה, לא הייתם חייבים לשלם עליו מחיר מלא). אף אחד מכם לא קנה אותו בגלל שהוא ציפה לעדכונים בלתי-פוסקים במשך שנים, בדיוק כפי שגם העדכונים עבור Team Fortress 2 לא הוכרזו מראש, והגיעו כהפתעה נעימה מספר חודשים לאחר שהמשחק יצא (שזה, אגב, משהו שממש לא אופייני ל- Valve). ועכשיו הם מוציאים סיקוול, ואתם מוזמנים לעשות את החשבון האם שווה לכם להשקיע כסף בשביל לקנות את הגרסה החדשה, או שאתם יכולים להשאר עם העותק של המשחק המקורי שלכם.
ותהרגו אותי, אבל אני לא מבין מה הסיפור הגדול. המשחק המקורי, לדעתי, סיפק לי הרבה יותר שעות הנאה עבור המחיר שלו מרוב המשחקים המקבילים שקניתי באותה השנה. אני בטוח שהמשחק השני יספק לי הנאה דומה (כי לכל הפחות, אני ארצה לסיים גם את כל המערכות החדשות פעמיים או שלוש). התוספות למשחק כמעט לא נכנסות בתור שיקול לעניין. ה- Survival Pack היה סבבה והכל, אבל לא קניתי את Left 4 Dead בשבילו. זה בסך הכל היה בונוס נחמד.
כפי שאני רואה את זה, יש רק שתי סיבות לגיטמיות להתעצבן על Valve. הראשונה היא הבטחות שהופרו: אם Valve מבטיחה "תוספת של 10 נשקים חדשים ל- Left 4 Dead", כדאי מאוד שהם יהיו מוכנים לקיים את ההבטחה הזו. כי אחרת… נו, זה כשר, אבל מסריח. הסיבה השנייה היא שלמרות שהם מודעים לסיכון הזה, אין להם ממש תוכנית אמיתית להתמודדות עם פיצול הקהילה בין המשחק המקורי למשחק החדש. אבל על זה שהם הפרו את ההבטחות שלהם? על זה שלא הוציאו חבילת תוכן שכוללת עוד 10 נשקים ושתי מפות Versus למשחק הקודם? נו, די, תתבגרו.
7 ביוני, 2009 בשעה 6:06
רק חבל שL4D זה משחק שלי אישית הספיקו ה3 ימי חינם שלו.
7 ביוני, 2009 בשעה 7:11
התכוונת לכתוב "למעלה מ-11 אלף" חברים…
אני קיבלתי תמורה ראויה לכסף שלי. בכל מקרה, valve פישלו כשהם הבטיחו באופן מפורש בזמן יציאת המשחק שיגיעו לו עדכונים מסיביים ולא קיימו. לכן יש אכזבה.
7 ביוני, 2009 בשעה 8:01
אופיר – וואלה. תוקן. 🙂
7 ביוני, 2009 בשעה 9:12
עידן, אני חושב שפספסת את הפואנטה.
Valve לא "הרגילו את השחקנים ליותר מדי טוב". Valve היא חלוצה, באופן מפורש ומוצהר, של מגמת המעבר ממודל של מכירת משחקים כמוצר דיסקרטי למכירות משחקים כשירות מתמשך. Valve מצהירה חזור והצהר שהיא רואה את Team Fortress 2 כמודל לכל המשחקים, ובוודאי משחקי מולטיפלייר. בכך הולכת Valve ביודעין נגד המגמה של "למכור אותו משחק 50 פעם במחיר מלא", שהנציגה המובהקת שלו היתה EA והיום היא אקטיוויז'ן. במקרה של Left4Dead באופן ספציפי, ראשי Valve אמרו במפורש שבכוונתם לשחרר תוכן נוסף ולתמוך במשחק באופן דומה ל- Team Fortress 2.
האכזבה היא מכך שציפינו ש- Valve תמלא אחר ההצהרות שלה, מצד אחד, ולא תנקוט באסטרטגיה עסקית שלקוחה מהספר של EA ודומיה. Valve היא יקירת הגיימרים, ואנחנו מצפים ממנה להרבה יותר מאשר אנחנו מצפים מתאגידים ציניים.
7 ביוני, 2009 בשעה 12:04
סוף סוף. שמחתי לשמוע עוד דעה דומה בנושא.
Valve מפתחת משחק המשך, שבתקווה יהיה המשך ראוי. היא לא הודיעה על הפסקת התמיכה במשחק הנוכחי, ולא הפרה שום הבטחה (עדיין). כמו שCS חי בשלום לצד CS2, כך גם שני המשחקים האלו יוכלו לחיות בשלום.
רק שואלב גם לא הרגילו אף אחד ליותר מידי טוב, ולא היתה שום חלוצה ושום נעליים בתחום השירות המתמשך לצרכן. המשחק היחיד אצלה שבאמת ניתן כשירות מתמשך הוא TF2 שיצאו לו המון עדכונים חינמיים. שאר המשחקים שלה? החבילה שקנית היא מה שקיבלת.
אבל מה שValve כן הרגילה אותנו אליו הוא לחכות: רווח של 5 עד 10 שנים בין משחק למשחק (כמו במקרה של HL או TF). אפילו הפרקים האפיסודיים של HL יצאו במרווחים של משחקים מלאים (והאמת היא שממש התפלאתי לא לשמוע על כלום E3 (המשחק) ב-E3 (הכנס)).
אז פתאום כשהם טורחים לעבוד קשה על משחק המשך ולהוציא אותו כבר שנה לאחר המשחק המקורי, all hell breaks loose.
אם אנשים חושבים שL4D הוא משחק טוב – שישחקו בו ויהנו. אם הם חושבים שהוא לא משחק מספיק טוב ומרגיש יותר כמו tech demo שחסרים בו פיצ'רים חשובים, למה הם קנו אותו מלכתחילה?
7 ביוני, 2009 בשעה 12:56
הייתי מסכים איתך, אם היה מדובר בכל חברה אחרת, ולא Valve. בתור חברה שכל כך ידועה ביחס הטוב שלה כלפי שחקנים, שממשיכה לתמוך במשחקים שלהם הרבה אחרי שהם יצאו ומצהירה על כך שהיא מתכוונת שהמשיך כך (ראה את התגובה של יובל, שדי מסכמת את הנושא).
הייתי מצפה מהם להוציא את Left4Dead 2 בתור חבילת הרחבה, תוכן נוסף או חבילת מפות ולא כמשחק נוסף – ואני עדיין חושב שזו דרך הפעולה הנכונה, ואם Valve רוצים להשקיט את כל המהומה, פשוט להוציא את המשחק כחבילת תוכן נוסף דרך Steam. אני מוכן לשלם חצי מחיר של משחק בשביל חבילה כזאת, כל עוד היא נשארת חלק מ-Left4Dead המקורי.
ולגיא: האנשים האלה קנו את המשחק כי הם סומכים על Valve שימשיכו להוציא תוכן נוסף אחרי שהמשחק יצא, כמו שהם הבטיחו שהם יעשו וכמו שהם עושים כבר עם Team Fortress 2
7 ביוני, 2009 בשעה 12:58
לא מסכים עם מה שנכתב כאן. אני אומנם לא הצטרפתי ל"חרם" שנעשה בסטים, אך גם אותי אכזבה העובדה שבכל עדכון שיצא למשחק לא הגיע כל מה שציפיתי שיגיע.
יותר מזה אני יכול להגיד, את המשחק קניתי רק בשביל העדכונים במחירו המלא. כמו שאמר "ויצ'", אורך החיים של המשחק מספק את השחקן האידיאלי ל-3 ימים בדיוק ולא יותר. המודים משעממים אחרי כמה זמן ואני נהנתי יותר ממשחקים כמו TF2 ואפילו CS:S.
חבל ש-L4D לא מספיק מושקע, או לפחות מביא איתו איזה קמפיין אמיתי שניתן להבין מה העלילה בו ולא סתם לרוץ תוך כדי ירי במיליון זומבים, להפעיל מכונה שעושה הרבה רעש, להתקמפר ולהרוג את כל הזומבים, להמשיך לרוץ ולירות ולבסוף להגיע ל-Safe Room ולהתחיל הכל מחדש.
7 ביוני, 2009 בשעה 13:01
וואלה? להגיד בפשטות – אתה צודק.
7 ביוני, 2009 בשעה 13:05
הסיבה שמתלוננים על VALVE ולא על GH זה כי VALVE הבטיחה מלא דברים שהיא לא קיימה
סתם אמרה את זה כדי שאנשים יתלהבו ויקנו תמשחק
7 ביוני, 2009 בשעה 13:13
אני כן הצתרפתי לחרם, אז הא.
למה הצתרפתי לחרם? כי חברה נמדדת לפי המוצר שלה. כשהחברה מוציאה מוצר שלא מרצה את בסיס הלקוחות שלה, החברה הולכת להידפק (ברמה כזאת או אחרת, לא נתחיל להתווכח עכשיו על כמה המשחק הזה ספציפית יפגע או לא יפגע בוואלב).
וואלב לא עושים לנו טובה שהם יוצרים משחקים, אנחנו משלמים להם על זה, ואפילו די הרבה.
L4D המקורי נקנה עם הבטחה לעדכונים ותמיכה לזמן ארוך. כן, זה לא בדיוק חוזה מחייב, אבל כשחברה בעצם לא מספקת את מה שהיא הבטיחה לבסיס הלקוחות שלה, ועוד אחרי שהם שילמו, מגיע להם לשמוע שהלקוחות לא מאושרים מזה…
למה אני מצתרף לקבוצת החרם במקום, נגיד, לא לקנות את L4D2? כי אני חושב שמספרים בחיוב יראו יותר טוב ממספרים בשלילה. עדיף שהם ידעו כמה אנשים לא אוהבים את מה שהם עשו מאשר שיתהו כמה אנשים עוד היו קונים את זה ויאשימו כנראה פיראטיות באבדן מכירות. ולמה שיהיה לי איכפת אם הם יראו או לא? כי אולי ככה הם יבינו שזאת הייתה טעות ולא ימשיכו בקו הזה בעתיד, אלא יחזרו לקו שאני אוהב. ואם זאת לא הייתה טעות מבחינתם והם ימשיכו בקו הנוכחי? אז בזבזתי את הזמן והמאמץ שלי ועוד חברה התחילה לייצר משחקים שאני לא אוהב. בהתחשב בכמות הזמן והכסף שאני מוציא על משחקים וכמות ההנאה שהם מחזירים לי, זאת נראית לי כמו השקעה טובה של הזמן שלי (להלן, 2 וחצי שניות של להתחבר לסטים וללחוץ על כפתור כמה דקות להגיב פה כי קצת משעמם לי), למרות הסיכוי הקטן שזה באמת יזיז למישהו שם.
7 ביוני, 2009 בשעה 13:15
אתם צריכים להתחשב גם בעובדה שvalve לא פיתחה את המשחק בניגוד למשחקיה הקודמים, והיא רק משווקת אותו
7 ביוני, 2009 בשעה 13:29
אני ממש לא מסכים עים valve מבטיחה אני ציפיתי שתקיים
7 ביוני, 2009 בשעה 13:41
אם היית קורא קצת בגרופ של החרם הזה,
היית רואה שמה שאמרת שהם אומרים בכלל לא קרוב למה שהם באמת אומרים.
7 ביוני, 2009 בשעה 13:57
תגיד לי, אתה בכלל ראית את סרטוני הגיימפלי של L4D2?
זה נראה בדיוק אותו דבר רק עם סקינים שונים לדמויות ונשקים חדשים (אה כן, וגם אור יום). זה ממש לא סיבה לעשות משחק המשך.
אין לי בעיה שזאת תהיה תוספת בתשלום (עד 10$ זה נראה הוגן), אבל מחיר מלא?? הגזימו קצת
ואם אתה רוצה להזכר מה בדיוק המשמעות של משחק המשך, אז תשווה בין TF1 ל-TF2.
7 ביוני, 2009 בשעה 15:00
לא הייתה לי שום בעיה עם משחק המשך אם היו מאפשרים שילוב תוכן משתמשים (ע"ע FPSB) במשחק. כרגע הוא מוגבל ל-4 קמפיינים (אאל"ט) – שלא בדיוק מקיימים אורך משחק של 40$. והמולטיפלייר, שהוא כמובן החלק העיקרי, נדפק עם מערכת ה-votekick.
7 ביוני, 2009 בשעה 16:10
רגע, עידן! אתה שוכח כמה מהטענות החשובות והמוצדקות ביותר של קבוצת החרם! על פי הידיעה ב-Vgames:
* הדמויות החדשות הרבה פחות מגניבות מהמקוריות
* המשחק החדש צבעוני מדי
* קטעי המוסיקה המבוססים על כינורות מגעילים
מילא התחייבות החברה ללקוחותיה, אבל כינורות מגעילים, עידן! כינורות מגעילים! והדמויות החדשות לא סתם פחות מגניבות מהמקוריות, על זה עוד היינו שותקים, אבל לא, הן *הרבה* פחות מגניבות! חרם על המשחק זה לא מספיק. אני מציע שביתת רעב.
בניסוח המקורי באנגלית זה קצת פחות מגוחך. לא הרבה.
7 ביוני, 2009 בשעה 16:24
מעניין שאף אחד פה לא ציין את הנקודה החשובה ביותר: המשחק הוכרז חצי שנה בלבד אחרי המשחק המקורי! ומתוכנן לצאת, מתי, שנה אחרי בערך?
רק הטיעון הזה נותן לגיטימציה(הוגנת) להחרמה של המשחק מצד שחקני המשחק המקורי.
7 ביוני, 2009 בשעה 17:31
צודק.. ומה שהכי דפוק לדעתי בחרם הזה זה שהאנשים דורשים שהחבילה הזאת תצא כהרחבה בתשלום סמלי או חינמית.. אבל אם יש כ"כ הרבה בעיות עם התוכן של L4D2. אני מצטט: * הדמויות החדשות הרבה פחות מגניבות מהמקוריות
* המשחק החדש צבעוני מדי
* קטעי המוסיקה המבוססים על כינורות מגעילים
אז למה לעזזל הם רוצים את זה כחבילת הרחבה?! אם כבר יותר הגיוני לדרוש שיזרקו את זה לגמרי ויוציאו משהו שונה לחלוטין.. לדעתי אתם סתם מחפשים משהו להתלונן עליו זה הכל.
7 ביוני, 2009 בשעה 17:43
אה ועוד משהו.. כל מי שאומר שהוא קנה את המשחק רק בגלל שהבטיחו עדכונים.. אז תעשו לי טובה זה BULLSHIT אחד גדול.. זה כאילו אתם אומרים "טוב נו אני לא אוהב את המשחק אבל הבטיחו עדכונים אז אני אבזבז 50 דולר על משחק שאני לא אוהב אבל אולי משהו ישתנה אחרי העדכון" זה דבילי לחלוטין!
7 ביוני, 2009 בשעה 17:44
יכול להיות שהזיכרון שלי מתעתע בי, אבל לא היה משהוא דומה עם הOrange Box שחייבה אנשים לקנות את שני החלקים הקודמים של HL2?
7 ביוני, 2009 בשעה 18:51
אני מסכים וגם לא מסכים עם מה שכתבת פה.
נתחיל בעובדה הבסיסית: כשאתה מוציא משחק "חדש", לפחות תעמוד בסטנדרט המינימאלי של משחק חדש. זה כמו שרוקסטאר גיימס בעברה, הייתה מוציאה את Gta:Vice City תחת השם "GTA 4", זה יומרני וזה גדול מדי. משחק המשך צריך להיות גדול יותר, טוב יותר, מרשים יותר, גם בהיבט הגראפי. לפחות ככה התעשייה הרגילה אותנו וזה לגיטימי, בכל דבר, מוצר חדש, צריך להיות יותר נוצץ מקודמו. כאן L4D2 נכשל ובגדול. המנוע הגראפי? פשוט בדיחה לראות שאין שיפור בהשוואה לקודמו [או לפחות אחד מורגש], השימוש בשם AI DIRECTOR 2 אינו אלא ניסיון נואש להרשים שחקנים, הרי ברור לי שזה הAI1 עם תוספת שורות קוד מעטות. ומעבר להכל? תוכן המשחק. הוא קטן, אין פה משהו רציני שבאמת מתעלה על L4D1, למעט האמת, להציע "3 זומבים חדשים" במשחק המשך עם התגית "2" עליו, זה פשוט בדיחה עצובה. ועוד הם מתכננים לקחת עליו 50 דולר? למה מי מת?
חברות רבות היו קוראות למה שוואלב עושה עכשיו "DLC"…אפילו ה"הרחבות" של GTA4 מכילות פי 20 יותר תוכן מL4D2, ועדיין הן נקרות DLC ונמכרות במחיר מתאים. 50 דולר זה סחטנות לשמה. הייתי אומר שוואלב נהיו שאננים משהו. אגב, רק תתאר לך את התגובות של שחקנים אם Episode 1 ככה לדוגמא, היה נקרא Half life 3, ונמכר ב-50 דולר. זה לא היה מרתיח?
7 ביוני, 2009 בשעה 19:19
וואו. יש לי כל כך הרבה דברים להגיב עליהם, וזה יהיה בלתי אפשרי לנהל ככה דיון, אז אני רק אזרוק כמה highlights:
יובל – אתה לא *יודע* ש- Valve תפסיק את העדכונים של Left 4 Dead. אתה לא יודע איזה תוכן נוסף היא מתכננת למשחק. ובנוגע להמשך הפסקה שלך, תן לי לנסח את מה שאתה אומר מחדש: עד עכשיו Valve היתה מושלמת באופן קונסיסטנטי, וחברות אחרות היו מרושעות באופן קונסיסטנטי – אז מהרגע ש- Valve העזה למעוד במקצת, כולנו צריכים לתקוף אותה עם קלשונות.
טל (ולכל התגובות הדומות לו) – כמובן שאין בכלל על מה לדבר אם לא מצאתם מספיק תוכן ב- Left 4 Dead המקורי. אם לא אהבתם את המשחק, זה קצת אופטימי מדי לקוות ש- DLC חדש ייתקן את הכל. ואז גם די ברור שלא תאהב את Left 4 Dead 2, לא משנה איזה תוכן יהיה בו.
רד פיש – LOL
סתםמישהו – בשביל לחזור על מה שכתבתי בפוסט: עבור Guitar Hero מוציאים 4 משחקים בשנה. סיקוול בשנה? בחיית, יש חברות שחיות מזה.
איתי ברנר – אתה צודק. קישרתי לזה בפוסט למעלה. 🙂
גל – לא שיחקת בסיקוולים בשנים האחרונות? רוב הסיקוולים הם משחקים שיוצאים פעם בשנה, עם מעט מאוד שיפורים במנוע הגרפי ורק קצת תוכן חדש. ואף אחד לא מתרעם עליהם יותר מדי. לא מתאים לך להוציא על זה 50 דולר? אז אל תוציא.
אה, והתגובה החביבה עלי ביותר, יאיר: צודק – בסך הכל משנים את כל הסקינים, ואת כל כלי הנשק, ומוסיפים כמה פיצ'רים חדשים למנוע, ומחליפים את כל הפאקינג תוכן של המשחק המקורי (ועוד מגדילים אותו ב- 20%). זה סיקוול זה? טפו עליהם.
8 ביוני, 2009 בשעה 10:33
אתה מפספס לגמרי את הנקודה.
וואלב הבטיחו שהם יוציאו תוכן חדש למשחק (http://www.youtube.com/watch?v=2u4rNH9cqIM) ובינתיים קיבלנו רק את הSurvival Pack, שכללה אפשרות של VS לעוד שתי מפות (מה שהיה צריך להגיע עם המשחק), ואת Survival שהיה אפשר כבר לעשות עם כמה פקודות קונסול ושעון סטופר. הם אמרו שהם יוציאו תוכן חדש לL4D גם אחרי L4D2, אבל כמובן שהם לא אמרו מה ומתי אז אף אחד לא מתייחס לזה ברצינות והמחאה נמשכת. אני יודע שאתה מנסה ללכת נגד הזרם ודרך זה להשיג יותר תגובות וצפיות בבלוג שלך אבל אתה סתם יוצא פה אידיוט. אם אתה באמת רוצה להבין מה הסיבות מאחורי המחאה הזאת, ואתה לא סתם מנסה לעשות פה טרולינג לכולם, תקרא את מה שכתוב בעמוד הראשי של הקבוצה L4D2 Boycott.
8 ביוני, 2009 בשעה 12:47
ההשוואה בין המצב של L4D וההכרזה של L4D2 לבין CS וCS:S ממש לא במקום.
CS:S יצא כ4 שנים בערך לאחר יציאת CS המקורי בתוך משחק ולא בתור מוד.
8 ביוני, 2009 בשעה 13:16
הם אפילו הכעיסו את היטלר:
http://www.youtube.com/watch?v=GQe4tlsfRbY&feature=related
8 ביוני, 2009 בשעה 14:25
עופר:
ההשוואה שעשיתי לCS לא קשורה לפערים בין היציאה במשחקים, אלא רק לכך שהטענה היחידה שיש בה משהו היא שהמעריצים פוחדים ששני משחקים שמשחקים בהם במקביל יהרסו את הקהילה כי היא תתפצל.
CS/CS:S הוכיחו שזה לא עובד ככה, ושהשוק מספיק גדול. יש מספיק משחקים אחרים שהראו שיש בסיס משתמשים מספיק גדול לשני משחקים באותה סדרה במקביל (COD4/COD5 היא הדוגמא הכי עדכנית אני חושב).
כל שאר הטענות של המחרימים מופרכות לחלוטין עד לא רלוונטיות. מי שטוען שקנה משחק מראש ובמחיר מלא למרות שהוא לא התרשמם ממנו לטובה, רק מתוך ידיעה שהוא משחק חלקי ומתוך ציפיה שירחיבו אותו לחוויה מלאה בהמשך – הוא שקרן או טיפש.
8 ביוני, 2009 בשעה 17:36
כולכם פיספסתם את הנקודה
L4D2 הוא בדיוק מה שL4D היה צריך להיות
שינויים קוסמטים והדבר הכי חשוב AI יותר מפותח לא מצדיקים "משחק המשך" בסופו של דבר זה אותו משחק
זה כמו להוציא כול TF2 חדש לאחר כול עידכון
אין בושה?
הבדל כול כך מינימלי וזה פתאום "משחק חדש"?
בדיוק כמו להוציא כול TF2 לאחר כול עידכון
8 ביוני, 2009 בשעה 18:44
גיא-
אני לא מוכן שתקרא לי לא שקרן ולי טיפש, אני לא חושב שעשיתי משהו רע בכך שסמכתי על Valve והסתמכתי על הרקורד המוכח שלהם. קוראים לזה "לפעול על פי נסיון העבר" וברוב אפיקי החיים זה נחשב לטקטיקה מקובלת ורציונלית.
אולי גם כל מי שקנה את WoW הוא אידיוט? אחרי הכל, הוא הסתמך על כך שבליזארד יעדכנו את המשחק…
8 ביוני, 2009 בשעה 18:54
יובל – ההשוואה ל-WOW לא רלוונטית, שם אתה משלם תשלום חודשי בדיוק על העדכונים האלה. ב-Left 4 Dead קנית משחק וזהו.
חרם טיפשי לדעתי. הרי ברור שהמשחק בסוף יהיה ממש טוב, וכולם יקנו אותו כמו גדולים, אז למה להוציא את כל האנרגיה?
אני סומך על Valve, שעדיין לא הוציאו משחק שלא אהבתי, שגם הפעם לא יאכזבו. וגם במקרה הלא סביר שהמשחק יאכזב – אל תקנו אותו. ביג דיל.
אה, ואף אחד לא אמר שהמשחק הזה יעלה מחיר מלא של 50$.
8 ביוני, 2009 בשעה 23:13
אני רק רוצה לציין שאחרי קריאה חוזרת של עמוד החרם של Left 4 Dead 2, עולה ממנו כי החבר'ה המחרימים טוענים, בעצם, את הטיעון הבא: אנחנו מסרבים לקנות את Left 4 Dead 2, עד ש- Valve יפיצו אותו בתור עדכון חינמי למשחק הראשון!
9 ביוני, 2009 בשעה 9:09
דורון- ידעתי שמישהו כאן יקפוץ ויעשה את הטעות הזו.
ובכן, ל- WoW אתה אמנם משלם מדי חודש, אבל אף אחד לא טוען שזה עבור עדכונים. למעשה, ניתן היה לטעון שאתה משלם על תחזוקת השרתים היקרה ותו לא, והעדכונים הם בונוס שאף אחד לא מחוייב לתת לך. למעשה, במשחקי MMO רבים זה בדיוק כך- אין שום עדכונים מכיוון שהמשחק נכשל או בדרך למטה.
נתתי את הדוגמא של WoW כי זו הדוגמא הבולטת של משחק בשירות מתמשך. על פי Valve, גם TF2 וגם L4D הם שירות מתמשך והם מחוייבים לעדכן אותם לאורך זמן. אמנם, המודל העסקי שונה, אבל גם ההוצאות שונות לחלוטין- אין שרתי ענק שאחזקתם עולה עשרות מיליוני דולרים בחודש.
אם הדוגמא של WoW מפריעה לך, ניתן דוגמא אחרת- Starcraft 2. האם למישהו יש ספק שבליזארד תמשיך לעדכן את המשחק ולאזן את המולטיפלייר שלו, כפי שהיא עשתה בכל משחק שלה עד היום?
השורה התחתונה היא כזו: Valve הבטיחה למעריצים שהם קונים משחק-בשירות-מתמשך בדיוק כמו TF2 שלה, ושהיא מתכננת שלבים חדשים, דמויות, נשקים ועוד. רבים, כולל עבדכם הנאמן, קנו את המשחק כי הם האמינו לרקורד של החברה ולהבטחותיה, כי הם ידעו שבעבר היא עמדה מאחוריהן. זו הסיבה לאכזבה הגדולה שהולידה את המחאה.
מעבר לזה זה הכל ניטפוקים.
9 ביוני, 2009 בשעה 13:00
המגיבים מבלבלים כאן בין שני דברים שונים לחלוטין.
חרם במובן הנוגע לנו זו התארגנות של צרכנים להימנע מרכישת מוצר כלשהו שהיו רוכשים אם לא היה חרם. זה נעשה בדרך כלל כדי להשיג מטרות צרכניות לטווח ארוך (הורדת מחירים למשל או שיפור שירות) או מסיבות שלא קשורות לצרכנות (החרמה של חברה עם מדיניות גזענית למשל). צרכן שמצטרף לחרם אומר בעצם "אני הייתי קונה את המוצר אם לא היה חרם"
בלי קשר לחרמות ונידויים, כל צרכן עושה הערכה מושכלת (בתיאוריה לפחות) האם למוצר שהוא קונה יש ערך גדול יותר מהמחיר שלו. לפעמים אנחנו צודקים בהערכה הזאת ואז העסקה הייתה משתלמת ושני הצדדים מרוצים ולפעמים אנחנו שוגים בהערכה הזאת. במקרים שבהם טעינו צריך לבדוק מי אחראי לטעות. אין לי שום דרך לדעת בודאות שהסרט שקניתי אליו כרטיס יתן לי תמורה משתלמת עבור המחיר שלו. היו הרבה סרטים שהתאכזבתי מהם ובדיעבד לא הייתי משלם כדי לראות אותם. היו גם הרבה סרטים שהפתיעו אותי לטובה ונהניתי הרבה יותר ממה שציפיתי. בסך הכל ברוב הרכישות שלנו אנחנו לוקחים סיכון מסויים ואי אפשר להימנע מזה. מצד שני אם הייתי מגלה שהחברה שמפיצה את הסרט שיחדה מבקרים כדי שיכתבו ביקורות חיוביות שאמורות להיות אובייקטיביות או שחברה שצילמה את הסרט הייתה מפרסמת עלות מנופחת של האפקטים כדי ליצור רושם של סרט מושקע הייתי מתעצבן.
Valve הוציאה משחק שחלק מהקונים אהבו וחלק פחות וזה נורמלי. מאז הדבר היחיד שקרה זה שהיא הכריזה על משחק המשך. מי שחושב שמשחק ההמשך לא טוב שלא יקנה אותו, לא צריך חרם בשביל זה, זה בסך הכל צרכנות נורמלית. מי שחושב שהמשחק טוב אבל יקר מידי שלא יקנה עד שהמחיר ירד. מי שמצפה מValve לתוכן נוסף בחינם למשחק הראשון על סמך הבטחות מפורשות של החברה מתבקש להתאזר בסבלנות. Valve לא הכריזו שהם מפסיקים לשחרר תוכן חינמי למשחק הראשון. יכול להיות שזה יקרה בעתיד ויכול להיות שלא ואולי יש מקום שלקוחות של החברה יביעו את הציפיה שלהם לתוכן חינמי נוסף כדי לעזור לValve להבין למה מצפים ממנה. מי שהצטרף לחרם כי הוא חושב שמשחק ההמשך לא נותן תמורה טובה בעד המחיר שלו סתם שם את השם שלו ברשימה מפני שבכל מקרה הוא לא היה קונה את המשחק. מי שמחרים את המשחק השני מפני שהוא חושב שValve לא עמדה בהבטחות שלה לגבי תוכן חינמי כדאי שיבהיר לValve מה היא צריכה לעשות כדי שהוא יהיה מוכן לרכוש את משחק ההמשך (10 נשקים חדשים 2 דמויות, 8 מפות, 4 אמהות , 3 אבות וכו'). כמובן שאיכות התוכן החינמי תיצור ציפיות לתוכן החינמי של משחק ההמשך ואם Valve תחפף אז זה יקטין את כמות המכירות של משחק ההמשך. להגיד לValve אנחנו מחרימים את משחק ההמשך עד שתתנו לנו אותו בחינם זה מגוחך וחסר ערך. הצרכנים שמתעקשים לא לשלם עבור מוצרים חדשים הם בדיוק אלו שאף חברה לא רוצה.
9 ביוני, 2009 בשעה 14:20
יובל:
קודם כל לא קראתי לאף אחד "שקרן *ו*טיפש", כתבתי במפורש "שקרן *או* טיפש". P:
הרבה מהאנשים שבאים ומתלוננים פשוט משקרים: הם חושבים שL4D הוא משחק ראוי בפני עצמו ולכן הם קנו אותו, אבל רוצים לקבל את L4D2 בחינם מסיבה לא הגיונית, ולכן טוענים שL4D הוא משחק "חלקי" שלא שווה את הכסף אם הוא לא יקבל את L4D2 בתור הרחבה חינמית.
אני מניח שאתה לא אחד מאלו שמשקרים, ולכן אני שואל אותך: האם אתה חושב שL4D הוא משחק שלא שווה את המחיר המלא שבו קנית אותו (50$ או 60$ בהנחה שלא קנית אותו במבצע בסטים)? האם לאחר התנסות עם הדמו למשל אמרת לעצמך "זה משחק שלא שווה את הכסף, אבל אני אקנה אותו רק בגלל שבעתיד הוא יורחב משמעותית ויהיה שווה את הכסף?"
אם כן – זה בהחלט לא היה צעד נבון. מחירים של משחקים יורדים עם הזמן, ובמידה ואתה חושב שמשחק יציע לך תוכן נוסף בחינם בעתיד ורק אז יהיה שווה את הכסף שלו – פשוט תחכה ליום שבו התוכן יגיע ואז תקנה את המשחק (במחיר זול יותר כנראה). במידה וקנית משחק חלקי מתוך ידיעה שזה משחק חלקי אז עמנם הבחירה לא עשתה למישהו רע, אבל היא כן היתה בחירה טיפשית.
האם אתה באמת מסתמך על ניסיון העבר שלך עם Valve והרקורד המוכח שלהם? אני אסמך לשמוע איזה רקורד מוכח יש לחברה:
האם ואלב חילקה לך הרחבות כמו blue shift או opposing force בחינם אחרי שהיא הוציאה את HL? או שמא היא לקחה עליהם כסף בנפרד?
האם היא הרחיבה את HL2 עם תכנים אפיסודיים בחינם? או שמא היא מכרה כל אחד מהם בנפרד, וכל מי שכבר קנה את המשחק המלא היה צריך לשלם עליהם בדיוק כמו מישהו שרצה לקנות אותם בנפרד?
האם היא הוציאה את הBlack Box ב-30$ שבזמנו היא הבטיחה שיכיל את TF2, EP2, Portal? או שמא היא החליטה לבטל אותו ובמקום זה מכרה רק את הOrange Box במחיר מלא – ובצעד זה פגעה בכל מי שקנה כבר את HL2 וEP1?
האם היא איפשרה לכל מי שקנה את הOrange Box לX360 להוריד את השלבים הנוספים של פורטל בחינם (או אפילו בתשלום מופחת)? או שמא היא הכריחה אותו לקנות מחדש את Portal: Still Alive ב-20$ רק בשביל שיוכל לשחק בשלבים הנוספים ולמרות שהוא כבר קנה את המשחק המלא?
האם למעט TF2 היא בכלל תמכה באופן פעיל במשחקים שלה שהוזכרו כאן עם שלל תכנים נוספים מתוצרתה בחינם? או שמא היא נתנה לקהילה עצמה לבנות את התוכן הנוסף והמודים השונים (ואז שילמה למפתחים עצמאיים של מודים שהפכו לפופולאריים בקרב הקהילה כמו גארי או CS, חסמה את המשך הפיתוח החינמי והתחילה למכור אותם בכסף)?
אולי ניסיון העבר שלך שונה משלי. לי זכור מניסיון העבר (שהצגתי כאן) שואלב היא חברה עיסקית אחרי הכל ושהיא לא תומכת במשחקים שלה בצורה יוצאת דופן אחרי שהם יצאו בהשוואה לחברות אחרות. אולי ניסיון העבר שלי גורם לי בטעות לחשוב שזו טיפשות לסמוך על ואלב שתחלק משחקים שלמים בחינם, ולכן אני אשמח לשמוע מניסיון עבר של אנשים אחרים עם החברה הפילנטרופית הזו ולדעת מה בדיוק פיספסתי.
כמו שאמרתי קודם: יוצא הדופן היחיד אצל ואלב הוא למעשה TF2 (וגם זה כנראה מתוך החלטה אסטרטגית כזו או אחרת) וזה מעלה שתי שאלות:
1) איפה ואלב בדיוק הבטיחה שאנשים שקונים את L4D "קונים משחק-בשירות-מתמשך בדיוק כמו TF2 שלה"? יש ציטוט מפורש שמשווה את שני המשחקים?
2) במידה ואכן הם הבטיחו את זה, מניין לך שהם לא יקיימו?
והערה אחרונה לגבי בליזארד וWOW:
דורון כבר אמר שההשוואה שלך לא רלוונטית. אם בליזארד לא היתה טורחת לעדכן את המשחק מעבר ללתמוך בשרתים – השחקנים היו נוטשים לאט לאט את המשחק. וכשהמודל העסקי שלך הוא מנוי חודשי, אתה תעשה מאמץ מיוחד בשביל שזה לא יקרה. התשלום החודשי לWOW משמש להרבה יותר מתמיכה ותחזוקת שרתים.
אבל המדהים הוא שלי זכור שלא רק שWOW הוא בתשלום חודשי, אלא שגם הרחבות שלו (שבעצם גורמות לשחקן להמשיך לשחק במשחק ולכן גם להמשיך לשלם עליו מידי חודש בחודש) עולות בעצמן סכום לא מבוטל. אולי זה יאותת לך שגם בליזארד היא לא בדיוק חברה פילנטרופית.
9 ביוני, 2009 בשעה 15:40
אני מסכים עם הניתוח שלך. Valve היא לא נחמדה- ואני חושב שהמחאה נובעת מכך ששחקנים רבים טעו לחשוב שהיא כן נחמדה, והתבדו.
אני אגב קניתי את L4D כשהוא היה במבצע (הנחה של 25%, נדמה לי). השיקול של "חכה עד שהמשחק ירד במחיר / יכלול מספיק תוכן" לא תופס כשמדובר במשחק שרובו ככולו מתרחש באינטנרט ולכן חוויית המשחק תלויה גם בעלייתה וירידתה של קהילת השחקנים. אם תחכה עד שהמשחק יהפוך למוזל, כנראה שתפספס את התקופה שבה יש לו קהילה גדולה, וגם אם לא, הרבה יותר נחמד להיות נוב כשכולם נובים ולא באיחור של שנה, כשכל השאר כבר חרשו על המשחק.
9 ביוני, 2009 בשעה 20:29
ובינתיים, גם לשמוס יאנג מ- Twenty Sided היתה תגובה מוצלחת למדי לחרם:
http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=3589
9 ביוני, 2009 בשעה 22:25
יובל, בזה אתה אכן צודק ולא חשבתי על זה. במשחקי אינטרנט החוויה באמת נפגעת כשעובר הזמן והקהילה מצטמקת, ככה שאולי מי שקונה באיחור דווקא כן נפגע.
במשחקים שבהם המשחק מצליח להגיע למסה קריטית לאורך זמן זה לא תופס, ולא ברור לי אם L4D1 יהיה מהמשחקים האלו אחרי שL4D2 יהיה בחוץ. יש לי תחושה שבכל זאת תהיה לו קהילה מספיק גדולה שתישאר (מספיק שה-20K ויותר אנשים שחתמו שהם באמת יחרימו את L4D2 ישארו בL4D1…) ואני עדיין סומך על Valve שתוציא מספיק תוכן נוסף למשחק הראשון. לא בגלל שהיא נחמדה – אלא בגלל שהיא יודעת לקבל החלטות עיסקיות חכמות.
21 ביולי, 2009 בשעה 20:28
תראו שני הצדדים צודקים, המעריצים של הראשון מפחדים שהמשחק האהוב עליהם ישכח וצריכים לתת לו יותר זמן משנה אחת
הקבוצה השניה פשוט אוהבים את המשחק גם ובגלל זה רוצים אחד יותר חדש, אפילו שנראה יותר משעמם
אני חושב שצריכים לתת לראשון עוד איזה חצי שנה-שנה, לשחרר לו את העדכונים שהובטחו ואז להוציא את השני
23 באוגוסט, 2009 בשעה 22:14
אני לא יודע מ איתכם אבל אני גם מאוד לא מרצה מהיצאה של L4D2 למה? לא בגלל שהוא יצא רק שנה אחרי לא בגלל שהוא דומה מאוד לראשון אלה בגלל ש VALVE לא קיימה את ההבטחה לעדכונים חדשים, לא יהיה אכפת לי עם L4D2 יפצל חלק מהקהילה כי אני מאמין שיש מספיק לשניהם אבל ש VALVE לפחות יקיים את ההבטחות בישביל המישחק הראשון
שיוציאו עדכון 1 גדול של קמפין חדש עוד נשקים חדשים וזהו לדעתי זה יספק אותי וגם עוד הרבה אחרים.
בכל מקרה אני לא חושב שיש לאנשים בעיה עם המשחק החדש אלה הם מפחדים ש-VALVE לא תתמוך במשחק הראשון יותר ובסופו של דבר הוא יזנח.
אני חסכתי הרבה זמן ל-L4D המקורי וקניתי אותו והייתי מרוצה אבל עם אחרי שנה הוא יזנח ויעזב טוב… אני יהיה מאוד מאוכזב.
25 ביולי, 2010 בשעה 19:23
[…] לפני Left 4 Dead 2 חשבתי לעצמי שחרם כנגד מוצר כלשהו שניתן לקנייה זה דבר […]