לאחרונה אני נהנה מאוד מ-Splinter Cell: Conviction, החדש של סם פישר, אותו רכשתי לאחר שחיבבתי את גרסת הדמו. למזלי קניתי את גרסת ה-Xbox 360 של המשחק. לפיל קאמרון מ-Rock Paper Shotgun היה פחות מזל, והוא מתאר בפוסט עגום כיצד מחק את המשחק מהדיסק הקשיח שלו, לאחר שה-DRM המרושע של Ubisoft הביא אותו לכדי ייאוש. אם להסתמך על התגובות לפוסט (היי, אני בלוגר, מותר לי לוותר על סטנדרטים עיתונאיים נוקשים ולא לבדוק את זה), אז מסתבר שלמשחק שוחררה גרסה פיראטית שלושה ימים לאחר יציאתו, וזו אפילו תומכת במשחק מרובה משתתפים על השרתים של יוביסופט עצמה.
זה כבר לא מרגיז אותי. אני לא יודע מתי Ubisoft תבין שה-DRM שלה רק מעודד פיראטיות, ולא מאוד אכפת לי. מרבית המשחקים שלה גם כך מציעים חווית משחק זהה או עדיפה בפלטפורמות האחרות. אבל זה כן קצת עצוב. מצד אחד יש תחושה שהגיימינג ב-PC פורח, הודות למשחקי אינדי מעולים, שיטות הפצה דיגיטליות ו-Valve, אך מצד שני נדמה שחברות כמו Ubisoft ו-Activision מנסות לרמוס את הפלטפורמה אל הקרקע עם DRM דרקוני ומחירים מופרזים. נקווה שהטובים ינצחו.
12 במאי, 2010 בשעה 22:29
אני PC-gamer ואני חייב להגיד שכל הסיפור אם הDRMים מטורף לחלוטין.
ושחושבים על זה גם כל עניין הקונסולות הוא לא שפוי-אתה קונה סוג של מחשב אם מפרט קבוע שמוגבל למה שסוני/מייקרוסופט מחליטים התפריטים בעלי ממשק לגיימפאד וכל המשחקים ה"שווים" מסיבה כלשהיא יוצאים לשם ללא DRM כלשהוא.
לדעתי עדיף לסבול את הDRM שלא פוגע יותר מדי בחווית המשחק כל עוד אני לא כבול לסוני או מייקרוסופט ואני מסוגל לחזק את המחשב שלי,לקנות את כל המשחקים שלי אונ-ליין אפ מבצעים מעולים של STEAM ואם האופציה לדבר בTS ובעצם-לעשות כל מה שאני רוצה לעשות.
כל הסיפור של הDRM הוא מגמה של החברות הגדולות "לכבול" את המשחקים אליהם.
סוני ומייקרוסופט משתמשים בDRM אחד ענק-הקונסולה שלכם.
לכן שאתם מתלוננים כמה הDRM הורס את הPC כקונסולה תחשבו שהקונסולה שלכם היא DRM אחד ענק-כי הרי אם הPC ימות למשחקים לא יהיו כמעט מבצעים על משחקים,משחקים יעלו יותר באופן כללי,מנויים חודשיים לGOLD יעלו הון ולמה? כי לסוני ולמייקרוסופט יהיה מונופול ענק על עולם המשחקים בניגוד למחשב שהוא פתוח לגמרי-לטוב (שרטים יעודיים פורומים וכ"ו) ולרע (פיראטים…)
12 במאי, 2010 בשעה 23:54
menas:
1. לא פוגע יותר מדי בחווית המשחק?! קראת את הקישור המצורף? ומה לגבי הדיווחים הדומים שהיו לגבי Assassin's Creed 2? או Command & Conquer 4?
2. הקונסולה שלי היא מנגנון DRM בדיוק כמו שווינדוס הוא מנגנון DRM
3. למקרה שלא שמת לב, חברות המשחקים מתעקשות לנסות ולהכחיד גם את ה- Dedicated Servers על המחשב האישי.
אז איזה יתרונות בדיוק אני מקבל מקנייה של משחקים שמוגנים ב- DRM עבור ה- PC?
13 במאי, 2010 בשעה 10:52
Menas, זה נשמע כאילו אתה קצת חי בעבר:
קודם כל הPC לא ימות.
בנוסף, גם על הPC אתה "כבול" בערך באותה המידה: אתה משתמש במערכת הפעלה של מיקרוסופט אני מניח, לא? למק וללינוקס יש מבחר משחקים קצת יותר מצומצם (בהנחה שאתה לא מצטמצם למשחקי פלאש).
דבר שלישי, כי הDRM של הקונסולות הוא לא נורא בכלל בהשוואה לזה של יוביסופט: קודם כל אני לא צריך להיות מחובר לשירות האונליין כל הזמן בשביל לשחק במשחקים כמו אססין קריד 2 וספלינטר סל, ודבר שני בגלל שאני יכול לקחת את הדיסק של המשחק לחברים ולשחק אצלם בלי הצורך להתחבר לשירות.
ודבר אחרון – כדאי שתתעורר ותבדוק מה קורה בעולם הקונסולות בשנים האחרונות: שירותי הורדה מציעים משחקים זולים משמעותית מבעבר, משחקי ריטייל מתחילים להיות מופצים אונליין גם על גבי הקונסולות כמו בSteam, ויש אפשרות לשוחח עם שחקנים אחרים בכל משחק בלי ששני הצדדים יצטרכו להתקין תוכנה כמו TS.
13 במאי, 2010 בשעה 11:46
הי דורון, רציתי רק להגיד, שגם אני מאוד נהנה מהמשחק על ה XOBX360, ואם אתה רוצה לשחק בהזדמנות (למרות שאני קצת קצר בזמן באופן כללי. תוסךף אותי Shefyg2
13 במאי, 2010 בשעה 13:57
אני לא מופתע שלפיל יש בעיות מרות עם ה-DRM (מישהו קרא לזה נז"ק – ניהול זכויות קנין, למרות שטכנית זה זק"ס- זכויות קניין ספרתיות).
אני כן מופתע שהוא היה מספיק טיפש בשביל לקנות מלכתכילה את משחק מסורס של יוביסופט.
13 במאי, 2010 בשעה 19:32
היי שפי, גם אני די קצר בזמן ואין לי גולד. מצד שני אני ממש רוצה לנסות את ה-co-op. אז אולי בהזדמנות 🙂
13 במאי, 2010 בשעה 23:17
קודם כל ה-voicechat שיש לך במשחקים בקונסולות לא מתקרב לרמת הגמישות של תוכנות כמו TS ואת זה כל שחקן PC שמשחק רציני ברשת יודע.
דבר שני, בקונסולות אין לך מבצעים מטורפים כמו מה שהולך בסטים. דבר שלישי, בקונסולות אתה מקבל משחק שהוא קופסה שחורה וסגורה שאתה לא יכול לגעת בה (אולי רק LBP יוצא דופן כאן). ב-PC אתה יכול ליצור מודים, מפות וכו' והכל בחינם, בלי לשלם 15$ על חבילת מפות מזורגגת.
14 במאי, 2010 בשעה 1:02
שנהפוך את זה לויכוח קונסולות-נגד-פי.סי? כי אתם… איך נגיד את זה במילים עדינות… barking on the wrong tree. גם אני וגם דורון הם קודם גיימרי פי.סי, ואנחנו מאוד אוהבים את המחשבים האישיים שלנו.
ובכל זאת, אני לא רואה שום סיבה למה שמישהו יקנה את ה- Splinter Cell החדש בגרסת ה- PC. אפילו אם אין לו קונסולה.
14 במאי, 2010 בשעה 12:20
לעידן:
1)אני דיברתי על DRM רגיל-של הגבלת עותקים וכ"ו כמו זה של steam ששווה לסבול אותו מאשר לדעתי "לסבול על הקונסולות" על הDRM של יוביסופט אני לא מדבר-זו הגזמה ולדעתי אם אתה רוצה לשחק את המשחק אז או לחכות ש"יעבור הזעם" ויעשו עדכון OFFLINE או לקנות לקונסולה.
2)הקונסולה שלך היא לא DRM כמו windows כי כאשר אתה קונה מחשב אתה יכול להתקין במקום WINDOWS לינוקס או מק אבל כאשר אתה קונה קונסולה שנחשבת כ"קונסולה" ולא כ"מחשב" (הסיפור שיש עכשיו אם הPS3) אתה כבול למערכת-וזה מאפשר לחברה לשלוט על המפתחים ועל המחירים מה שגורם ל:
1)מפתחים צריכים לשלם לסוני או למייקרוסופט 9$ על כל עותק-מה שמייקר קצת את מחיר המשחק ופוגע במפתחים.
2)דיסקים-מייקר משמעותית את המשחק ואם הם היו נותנים להוריד את המשחקים כמו steam משחקי PS3 שדיסק בלו-ריי עולה לא מעט מייקר את כל החבילה וגם פוגע בלקוח-הצורך בישראל להתעסק אם משלוחים מחו"ל והמטנה אם אתה לא רוצה לשלם מחירים בשמיים.
3)מה שכבר יש בXbox live arcade אין שם מבצעים כי יש מונופול של סוני/מייקרוסופט על החנות לעומת עולם הPC שבו ניתן לערוק לקונסולה המתחרה (swyn כתבת על זה בזמנו פוסט נפלא בבלוג שלו) לכן לפי דעתי שווה לסבול את הDRM של steam ולקנות משחקים בזול מאשר לקנות קונסולה ולשלם יותר.
ועכשיו לswyn:
אני לא אמרתי שהPC ימות-ההפך אני מאמין שהPC לא ימות ובקטע כלשהוא הקונסולות ימותו ורק המחשב ישאר (לא בזמן הקרוב עוד 20-30 שנה אבל אם online באמת יעבוד אז אולי אפילו לפני)
כל החפירה הזאת אמורה להגיד שעדיף שחברה תכבול אותנו ע"י תוכנה בודדת (כמו STEAM) מאשר להיכבל בכל מערכת ההפעלה לחברה וכך להשאיר את עצמך "חסר הגנה" למחירים של המשחקים.
ועוד פעם-אני לא מדבר על הדרישה להתחבר לרשת אלא על זה שהמערכת של הקונסולות כובלת אותך לחנות שלהם ובעצם ל"רשיון" שלהם ובעצם כשאתה קונה קונסולה אתה כבול למונופול כמו שאתה קונה ממיר של HOT על תצפה שהמחירים של הVOD יהיו "תחרותיים" כי מי ששם את הסרטים בVOD זה HOT רק שבHOT העיקר זה הערוצים והVOD הוא הנלווה בעוד שבקונסולות העיקר זה המשחקים.
ועוד פעם:שאני מדבר פה על DRM אני לא מדבר על זה כ"מערכת לעצירת פיראטים" כי הם אף פעם לא משליחות אלא כ"מערכת להגדלת הרווחים מהצרכנים ע"י כבילתם לרשת מסויימת"-STEAM בעצם כובלת את המשחים למחשב אחד ולא נותנת אפשרות לסחר בו וזה עוד נסבל לדעתי לעומת קניית משחקים לקונסולות במחיר גבוהה אפילו אם יש אפשרות לסחר בו (את זה EA עכשיו מנסה לקחת אם פרוייקט מ10$).
הדיון פה הוא לא "מה יותר טוב?" אלא "איזה DRM יותר גרוע?" ולדעתי זה הקונסולה.
וואי אם עורך כזה של תגובה אולי כדאי שאפתח בלוג…
16 במאי, 2010 בשעה 10:42
@replicant:
איזו רמה של גמישות בדיוק אתה צריך שאתה לא מקבל בצ'אט על הקונסולה? יש לך cross-game chat, party chat ואפילו משחקים שמשלבים את הצאט לתוך המשחק (למשל: אם אתה במצב של team chat, אבל יש אויבים מהקבוצה השניה שנמצאים קרוב אליך – הם יוכלו בכל זאת לשמוע את מה שאתה אומר).
גם הטענה שלך על תוכן נוסף שבלעדי לPC לא כל כך מדוייקת. מלבד LBP יש שלל משחקי קונסולה שמציעים למשתמשים ליצור את התוכן שלהם ולהפיץ אותו לאנשים אחרים: היילו 3, Modnation racers, פורצה 2 ו-3, אנריל, Far Cry 2 ואחרים.
Menas:
אני לא רואה איך הקונסולה כובלת אותי למקום אחד. את המשחקים בסופו של דבר אני קונה בחנות (פיזית או באינטרנט) והחנויות האלו מתחרות אחת עם השניה ומציעות הנחות. אמנם מחיר רשמי של משחק הוא 60$, אבל אף פעם לא שילמתי סכום כזה על משחק (אפילו כאלו שקניתי בהשקה) כי תמיד היו מבצעים שגילחו את המחיר. יותר מזה: היו כבר מספיק משחקים משומשים לקונסולה שקניתי בebay עם תג מחיר של פחות מ-10$ ואחר כך העברתי הלאה (ועם המשחקים של יוביסופט בגרסאות הPC או עם משחקי Steam אני לא אוכל לעשות את זה) – ככה שאני לא מקבל את הטיעון שלך כאילו הקונסולה כובלת אותי יותר מאשר הDRM על חלק ממשחקי הPC. להיפך.
המקום היחיד שבו אתה אולי יכול לטעון שיש מונופול הוא שירותי ההורדה של הקונסלה (הארקייד או הPSN). שם באמת אני יכול לקנות את המשחקים שלי מסוני או ממיקרוסופט בלבד והן מכתיבות את המחירים בלי שום תחרות.
אבל בסופו של דבר המשחקים שנמצאים שם הם גם ככה משחקים זולים שעולים בין דולר בודד ל-20 דולר, ואפילו שם מיקרוסופט וסוני יודעות שיש לי אלטרנטיבות אחרות לכסף שלי ומציעות מבצעים שונים מידי פעם – בניגוד מוחלט למה שכתבת. למעשה, מתוך בערך 20 משחקי ארקייד שיש לי על הXbox 360, משהו כמו 15 קניתי במבצעים של בערך 50% הנחה. חלק גדול מהם הם משחקים בלעדיים לשירות שאין לי אפשרות לקנות בשום מקום אחר, ובכל זאת מכרו אותם בהנחה.
ויותר מזה: הDRM המגביל של הקונסולה אפילו מאפשר לי לשחק במשחקים האלו יחד על שתי קונסולות שונות: בPSN יש אפשרות לShare של משחקים מסויימים עם חברים שמאפשר שיתוף של 3 עד 5 שחקנים, ובXBLA אתה מקבל שני רשיונות לכל משחק – רישיון אחד שמשודך לקונסולה אליה הורדת את המשחק וניתן לשחק עליה עם כל משתמש שהוא, ורישיון נוסף שמשודך למשתמש שהוריד את המשחק והוא יכול לשחק את המשחק גם על קונסולות אחרות שמהן הוא מתחבר. לא הייתי מתנגד לראות DRM מתירני כזה גם בSteam.
Menas, Replicant – אתם מחזיקים קונסולה כלשהי בבית?
16 במאי, 2010 בשעה 17:55
אני לא מחזיק קונסולה כזו בבית-מכל הסיבות לעיל.
יש לי אייפוד טאץ' (אם אתה מחשיב את זה,הוא לא פרוץ) ורק אחרי כמה חודשים הבנתי כמה זה מעצבן שהמערכת סגורה בצורה כזו.
בקשר לכמה מהדברים שאמרת:
הקונסולה "כובלת אותך" בכל כך הרבה דברים שהתגובה המסכנה פה תגיע לאורך לא נורמאלי.
רק תחשוב על זה:אם כל המשחקים היו יוצאים גם למחשב וגם לקונסולה ולא היו מתפשרים על האיכות של המשחקים והמערכת המשחק (שילוב של פיייסבוק,מערכת גאטארים וכ"ו)-מה היית מעדיף?
זה פחות או יותר ממצא את מה שיש לי להגיד בנושא.
16 במאי, 2010 בשעה 19:38
menas, אתה נותן דוגמאות לאיך הקונסולה "כובלת אותך", מקבל הסבר מנומס לעד כמה אתה טועה, מתעלם ממנו לחלוטין, ואז אומר שוב ש"הקונסולה כובלת אותך בכל כך הרבה דברים…". איך אתה מצפה שמישהו יתווכח איתך ברצינות, במקרה כזה?
והתשובה לשאלה של "מה היית מעדיף" מופיעה בפוסט של דורון. במקרה של ספלינטר סל, הוא העדיף את גרסת האקס-בוקס, כי היא מגבילה אותו פחות. אני עושה את ההחלטה של "לאיזה פלטפורמה לקנות את המשחק" עבור כל משחק שאני קונה. לפעמים ה- PC מנצח (Bioshock, Far Cry 2) ולפעמים האקס-בוקס (למשל, Mirror's Edge, GTA IV או Blur).
16 במאי, 2010 בשעה 19:53
menas:
1) זה טוב ויפה להגיד שהקונסולה כובלת אותך ב"כל כך הרבה דברים", אבל לא נתת אפילו דוגמה אחת.
2) אייפוד טאץ' הוא קונסולה בערך כמו שמזרון ים הוא יאכטה. באמת שאין מה להשוות. ההבדל המרכזי הוא שבקונסולות *הייעוד* של הקונסולה הוא לשמש פלטפורמה למשחקים, ולכן היא בנויה לזה הרבה יותר טוב.
3) מי מתפשר על האיכות של המשחקים? מתי זה קרה בדיוק? (חוץ מבדוגמאות מאוד מאוד ספציפיות כמו ה-DRM של Ubisoft או הגרפיקה המעפנה של Dragon Age, ודוגמאות כאלה קיימות לשני הכיוונים)
4) גם אם נניח לרגע שכל המשחקים בעולם היו יוצאים לכל הפלטפורמות, ובאותה איכות בדיוק – יש משחקים שהם יותר מתאימים לקונסולה ויש כאלה שיותר מתאימים למחשב. זה עניין של סגנון, וגם קצת עניין של העדפה אישית. אני לא חושב שאפשר להגיד בוודאות שיש אחד מהם שתמיד עדיף.
ברמה היותר כללית – אני חושב שיש פה חוסר הבנה לגבי מה זה בכלל DRM… זה לא קשור בשום דרך ללהכריח אותך לקנות מחברה ספציפית, או להגדלת רווחים, או לשום דבר כזה. DRM זה מה שקורה *אחרי* שכבר קנית את המשחק.
הדיון שהעלית פה אולי עדיין תקף, אבל אין לו שום קשר ל-DRM.
16 במאי, 2010 בשעה 19:59
אני לא מנסה להגיד פה:"עכשיו כל המשחקים עדיפים בגרסאת הPC על הקונסולה" ואתם כל פעם מנסים להגיד שזה מה שאני אומר.
לדעתי אם אתה רוצה לשחק בספלינסר סל,GTA-IV או בAC2-תשחק בקונסולה,זה יותר טוב אבל אני בכלל מדבר פה על ה"רעיון הכללי" של הקונסולה שהוא בעצם רע בכמה רמות לגיימרים מהמחשב.
אני מנסה להשוות פה לא בין הDRM הספציפי של המשחק אלא בין הרעיון בעצם של הקונסולה לבין המחשב.
ואני מצפה שמשהוא יתווכח איתי ברצינות כאשר הוא מדבר איתי על אותו נושא ולא כשהוא מערבב כמה נושאים (למשל הDRM הספציפי של המשחק הזה לבין הDRM הכללי של הקונסולה)
כי הרי גם אתה מסכים איתי בעצם העיקרון שפלטפורמה פתוחה כמו מחשב טובה יותר למפתחים ולגיימרים (כשמוציאים מהמשוואה את הפיראטים) מאשר הקונסולות?
כי הרי ברור שאם תצא גרסא "רגילה" של משחק רשת לקונסולות ואם תצא גרסאת מחשב שבעצם תהיה לה גרפיקה יותר טובה,תמיכה בקלאנים ובגאטרים,תמיכה בשרתים יעודיים אתה תעשה את החשבון ותקנה את גרסאת הPC?
ופה אני יסטה קצת לכיווון המשחקים:מה שבד"כ יותר טוב בגרסאת הקונסולות הוא שליטה יותר נוחה (אפשר לתרגם בקלות למחשב ע"י חיבור גיימפאד) באגים (GTA-IV) וDRM (חברות המשחקים שעושות צרות)
הדברים האלה ניתנים ל"תיקון" על המחשב די בקלות ואם הם יתוקנו-גרסאת הPC תהיה תמיד טובה יותר על המחשב.
אולי זאת טעות שלי כי התגובה הראשונה לא היתה ברורה מספיק או ההקשר לפה הוא לא הכי טוב אבל תסתכל שנייה על רצף הפוסטים פה-ותראה שכל פעם אני מנסה להגיד שאני מדבר על כל הרעיון של הקונסולה ולא על משחק ספציפי וכ"ו.
16 במאי, 2010 בשעה 20:23
אוקיי, אז קודם כל, הבהרה קטנה: אתה לא מדבר בכלל על DRM. אין שום קשר בין הדיון שלך לבין הקונספט של DRM, וזה מה שניסיתי להבהיר קודם.
דבר שני, אתה לא יכול להגיד "הרי גם אתה מסכים איתי", אחרי שאמרתי בבירור שאני לא מסכים איתך.
ועכשיו חזרה לדיון עצמו:
1) אתה לא באמת יכול להוציא מהמשוואה את הפיראטים. הפיראטים הם גורם משמעותי גם בניהול הכללי של המשחקים, ובעיקר מבחינת המפתחים עצמם.
2) למה אתה חושב שלגירסת PC בהכרח תהיה גרפיקה יותר טובה?
3) מה שאתה אומר בפיסקה האחרונה זה בעצם "אם מתעלמים מכל היתרונות של קונסולות, אז ברור שעדיף משחקים ל-PC". אני לחלוטין מסכים, אבל אני חושב שזה לא טיעון.
4) אתה מתעלם פה משני היתרונות הגדולים באמת של קונסולות: הנוחות – אם יש לך קונסולה, אז היא מחוברת לטלויזיה בסלון, ואם אתה רוצה לשחק כל מה שאתה צריך לעשות זה להדליק את הטלויזיה, להתיישב על הספה ולשחק בכיף שלך; והמחיר – אם אתה רוצה מחשב גיימינג אמיתי אתה צריך להיפרד מ-6000 שקל לפחות, בעוד ש-Xbox אתה יכול לקנות ב-300 דולר.
16 במאי, 2010 בשעה 20:51
1)הכל זה ברמה הרעיונית-מה עדיף לגיימרים לא מה קורם אם הפיראטים
2)זה פשוט-כשאתה קונה קונסולה היא תהיה אם מפרט קבוע-ולא תוכל "להשתדרג" אם החלקים החדשים אלא אם אתה קונה קונסולה חדשה לעומת מחשב שהוא תמיד יהיה "מעודכן" כי כל רכיב יכול מייד להיות עליו.
3)עוד פעם-הכל ברמת העיקרון-אני מנסה להגיד שקל מאוד לתרגם את ה"יתרונות" של הקונסולות למחשב.
4)פה אני מסכים איתך כמעט לחלוטין-אבל יש דבר אחד שאני חולק עליך:
אומנם מדובר ב300$ אבל אם תבעת האש האדומה והחוסר בשדרוג זה יכול להגיע לסכום יותר גבוהה יותר מחשב קל מאוד לשדרג ויש הרבה פתרונות להארכת חייו וגם אפשר להחליף ולשנות את החלקים לעומת קונסולה שמגיעה בחתיחה אחת.
בחשר לנוחות-אין ספק אם אין לך כוח לחכות כמה דקות עד שהכל יטען,להתאים את המשחק לשלט Xbox ולקנות שלט xbox למחשב-אז קונסולה זה בשבילך.
אני מתעלם מהם כי הם פשוט לא קשורים לחלוקת והם מוסכמים של 2 הצדדים.
17 במאי, 2010 בשעה 12:52
Menas, אני חושב שהדבר הראשון שאולי כדאי שתעשה הוא לקנות קונסולה כדי להבין למה מה שאתה כותב על DRM בכלל לא נכון.
כשאני למשל קונה משחק בקופסא כמו Halo ODST – אין בו שום DRM! כלום.
אני יכול לקחת את המשחק הזה ולשחק אותו על כל קונסולה קיימת, אני יכול להשאיל אותו ואני יכול למכור אותו. ויותר מזה: המשחק מגיע על שני דיסקים (בגלל זה בחרתי לציין דווקא אותו), ולכן אני אפילו יכול לשחק בדיסק הסינגלפלייר על קונסולה אחת ובדיסק המולטיפלייר על קונסולה אחרת באותו הזמן בלי שמיקרוסופט יגבילו אותי. אין פה DRM כי זה לא מוצר שקניתי באופן דיגיטלי – זו חתיכת תוכנה על גבי דיסק שקניתי בחנות.
לגבי השאלה ששאלת: איפה אני מעדיף לשחק?
מן הסתם זה מטופש לבחור את הפלטפורמה מראש: זו בחירה נפרדת שאני עושה כל פעם מחדש: כל משחק שיציע לי חוויה טובה יותר על המחשב אני אקנה בגרסת הPC, וכל משחק שיציע לי חוויה טובה יותר על הקונסולה אני אקנה בגרסת הקונסולה.
אחד הפקטורים הוא כמובן הגרפיקה והביצועים. אבל הנקודה היא שקניתי לפני פחות משלוש שנים מחשב ב-8000 ש"ח – משהו שעלה הרבה יותר מקונסולה ואני לא מוצא שום סיבה לשדרג לו עכשיו כרטיס מסך במחיר של קונסולה נוספת. ולכן, משחקים כבדים שלא ירוצו על המחשב שלי יותר טוב מהקונסולה (למשל GTA IV) אני לא אקנה למחשב, ובטח שאני לא אשדרג את המחשב באלפי שקלים בשבילם. למה לי לשדרג חומרה כל שנה כשמבטיחים לי חוויה אחידה על קונסולה שעולה היום בקושי 1000 ש"ח? אתה יודע כמה משחקים אפשר לקנות בכסף הזה?
פקטור נוסף הוא תמיכה בco-op ומולטיפלייר:
משום מה משחקי מחשב רבים לא תומכים ב-co-op לוקאלי עם שני שחקנים על אותו המחשב, וזה מפריע לי בתור אחד שנהנה ממשחק חברתי עם אנשים אחרים. לדוגמא משחקים כמו RE5, גירס ואפילו L4D, שמשום מה מגיע עם תמיכה במסך מפוצל רק בגרסת הקונסולה למרות שואלב היא חברה שמאד נוטה לPC (יש כמובן האק גם לגרסת המחשב).
ומעבר לco-op יש כמובן מולטיפלייר תחרותי. ומה לעשות: אם יש לי יותר חברים שמשחקים באטלפילד 2 על הקונסולה אני אעדיף לקנות את המשחק לקונסולה, בעוד אם יש לי יותר חברים שמשחקים על הPC אני אעדיף את גרסת הPC. זה הפקטור הכי חשוב במשחקי מולטיפלייר.
הפקטור השני הוא דווקא זה שאתה הזכרת: אני אעדיף בכל יום את מערכת הmatchmaking והtrueskill האחידה של הקונסולה שמשדכת לי את המשחקים הכי מתאימים, על פני שיטוט אינסופי בשרתי משחק יעודיים וריקים, התמודדות בלתי פוסקת עם צ'יטרים, שחקנים של CS שכל החיים משחקים על אותה המפה. מצטער, אבל פה הקונסולה הרגילה אותי לחיים נוחים הרבה יותר וקשה לי לחזור לאונליין במשחקי PC למעט כשאני משחק עם חברים.
הגורם השלישי הוא צורת השליטה:
בניגוד למה שאמרת, משחקים רבים לא באמת תומכים בגיימפאד. יש כאלו שעושים את זה מצויין כמו באטמן (אותו באמת קניתי בגרסת הPC), אבל יש כאלו שמעוקרים לחלוטין משליטת גיימפאד על הPC אפילו שהם מציעים את זה בקונסולה: משחקים כמו Mass Effect למשל שמראש תוככנו לצורת שליטה של גיימפאד ולא ברור לי למה מנעו את זה.
משחקים כאלו אני ללא ספק אעדיף על הקונסולה (ולא, ממה שבדקתי תוכנות צד שלישי לא באמת עושות את העבודה), כי לשחק במשחקים כאלו עם עכבר ומקלדת מול טלוויזיה גדולה בסלון זה פשוט לא נוח (ולשחק אותם על מסך מחשב קטן זה פשוט בזבוז).
יש מהצד השני משחקים שעדיף לשחק על המחשב עם מקלדת ועכבר מן הסתם: משחקים כמו RA3 עברו פורט סביר לקונסולות, אבל הרבה יותר מתאימים לצורת השליטה של הPC. גם משחקים של ואלב למשל פשוט נבנו על מנוע שפשוט מעצבן לשחק בו בקונסולה ולכן אני באופן אוטומטי אעדיף לשחק בהם על הPC.
אז אני לא רואה שבהכרח פלטפורמה כמו הPC יותר טובה לגיימרים, אני חושב שזה תלוי במשחק. יותר מזה: אני לא בטוח אם פלטפורמה כמו הPC יותר טובה למפתחים (אפילו אם מתעלמים מהפיראטיות), כי אמנם כשהם מפתחים לקונסולה הם צריכים לשלם תמלוגים, אבל מהצד השני המבנה האחיד של הקונסולה חוסך להם הרבה מאד כסף והשקעת שעות אדם בתהליך QA שמצריך בדיקה קומבינטורית של אינספור רכיבים שונים (מעבדים, כרטיסי מסך, כרטיסי קול, מערכות הפעלה, רזולוציות וaspect ratio, גרסאות דרייברים…)
17 במאי, 2010 בשעה 17:22
לswym:
דבר ראשון:אני לא אקנה קונסולה רק כדי לראות את זה,אולי אני כבר אשדרג את המחשב.
דבר שני:אתה עוד פעם נותה לכיוון המשחקים למרות שאני מדבר על המערכת הפעלה ועל הרעיון הכללי של הקונסולה.
בקשר למערכת matchmaking:אני לא יודע איפה אתה חי אם אתה חושב שזאת מערכת טובה-למה נראה לך כולם שונאים את MW2 על המחשב? הmatchmaker במקום השרתים היעודיים זה הדבר הכי רע שקרה אי פעם.
הוא מגביל את מספר המשחקים,הוא גורם לאגים ובעיות אם ההוסטים,גורם לתחלופת אנשים איטית ועוד-זה אחד הנקודות הרעות שלי בקונסולות ולא נקודה טובה.
אגב:יש משחקים שאנשים שלא קשורים מפיצים קבצים של תפריטים ותמיכה בגיימפאד אך אני לא מבין כ"כ בזה ולכן אאלץ להסכים איתך.
בקשר לCO-OP-זה באמת די מציק שאי אפשר שניים על מחשב אחד (כנראה בגלל חוסר של שני מקלדות ושני עכברים וכ"ו) וזה באמת נקודה לקונסולות.
מה שאני מנסה להגיד פה זה שלגיימרים ה"כבדים" עדיף PC.
אם אתה רוצה כ"כ נוחות אז תהנה אם הקונסולה שלך.
כנראה ההבדל בינינו זה השקפת העולם-אני בן 14 ונוחות לא כ"כ חשובה לי ואתה בן 20+ (נראה לי שאתה 30+-) והנוחות היא דבר עליון.
17 במאי, 2010 בשעה 20:05
swym – יו, יו, מה הוא אמר על הגיל שלך…
אהם. עכשיו ברצינות.
menas – עם כל הכבוד, אני חושב שלא בזה מסתכם ההבדל ביניכם. אתה לא מגיב כמעט לאף אחד מהדברים ש- swym אומר, חוץ מהקטע עם ה- matchmaking, שכאן כל הניסיון שלך מבוסס על גרסת ה- PC (!) של MW2, שלכאורה מחורבן כי הוא חולק את המנגנון עם גרסת הקונסולה.
גם הדיון לגבי זה ש"אתה נוטה לכיוון המשחקים למרות שאני מדבר על המערכת הפעלה והרעיון הכללי של קונסולות" לא רלוונטי בכלל, כי אנחנו אכן משווים את ה- PC ואת הקונסולה בתור מכונת משחקים. ה- PC שלי יודע לעשות המון דברים שהקונסולה שלי לא יודעת לעשות, אבל לצורך העניין, הוא גם יודע לעשות הרבה דברים שהטוסטר שלי לא יודע לעשות. אבל הוא ממש מחורבן בלחמם אוכל.
ובסופו של דבר, מה שאנחנו מנסים להגיד זה שאנחנו שופטים את הנושא עם ראש פתוח, ומחליטים איזו פלטפורמה עדיפה על בסיס אינדיבידואלי של כל משחק, בעוד שאתה סגרת את עצמך מראש. ואת זה אני אף פעם לא אבין. גם בתקופות שבהן לא היתה לי קונסולה (כלומר, רוב חיי הבוגרים), זה היה מתוך שיקולים של עלות/תועלת. לרגע לא חשבתי שלא עדיף שיהיה לי גם PC וגם קונסולה.
יום טוב.
18 במאי, 2010 בשעה 9:42
1)בקשר לMW2-כן,זו הטעות הכי גדולה שהייתה לי-שקניתי את המשחק הזה לPC.
בסופו של דבר נתתי אותו לחבר והמשכתי אם משחק קצת יותר ראוי-BF:BC2.
בתאכלס אם לMW2 היה מערכת שרתים יעודית אז כמעט ולא היו מעצבנים עליו והmatchmaking גרם לכל הבלאגן. יש לך מושג מה הדבר הזה עושה לקהילת משחק (כמו בVgames)?
2)בקשר לנושא הזה אני מתחיל ליישר איתך קו-כן,יש משחקים שיותר טובים לPC ויש כאלה שיותר טובים לXbox אם כי אני אישית מאמין שלPC יש יותר משחקים טובים.
אני מחליט אם ראש פתוח-אם כי זה לא משנה לי אם גרסאת הX360 יותר טובה אלא אם גרסאת הPC עברה פורט נורמאלי.
אני בן 14,ואין לי מספיק כסף כדי לממן לעצמי קונסולה (במחשב ההורים שלי משתתפים בהוצאה) כך שאצלי זה גם ישאר "לא מושג" (גם אם אני ירצה-ההורים שלי מאוד אנטי בקשר לקונסולות)
כך שעלות/תועלת לא כ"כ נכנס פה.
ויש עוד משהוא-אני אוהב בעיקר משחקי FPS תחרותיים ולהכנס אם קלאן וכ"ו כך שקונסולה זה לא כ"כ בשבילי.
ולswym-
את האמת בהתחלה שראיתי ששיחקת בC&C הראשון ובנית לזה מפות הייתי בטוח שאתה בן 40+- אבל שראיתי שהיית בבסיס כאשר שיחקת דיאבלו 2 הבנתי שאתה בערך 30+-.
ועוד משהוא לswym-תראה את הפרק האחרון של הגיגיימינג של החופש-אני מאמין שתגלה ירידה חזקה במיוחד עליך.
18 במאי, 2010 בשעה 9:45
Menas, אני חושב שהסברתי למה אני נוטה לכיוון המשחקים: כי כל משחק הוא סיפור בפני עצמו, וחלקם עדיפים על הקונסולה בעוד חלקם עדיפים על המחשב. ברגע שיש לך גם מחשב וגם קונסולה, אתה עושה את השיקולים האלו בצורה אינדיווידואלית לכל משחק בנפרד. הרי אם מראש כל משחק היה מבטיח חוויה זהה לחלוטין על המחשב ועל הקונסולה, אז ברור שהייתי קונה רק קונסולה כי היא עולה לי פחות מכרטיס מסך בינוני למחשב, ושם יוביסופט וחברות אחרות לא מגבילות את האפשרות שלי להחליף את המשחק עם חברים – זה רעיון כללי שמאד מוצא חן בעיני.
ועם כל הכבוד לשרתים היעודיים על הPC, "כולם" שונאים את MW2 בגלל כל מיני סיבות אחרות: כי המשחק עולה 60$ במקום 50$ כפי שהיה נהוג עד אז על הPC, כי לוקחים מחיר מופקע על חבילות מפות, כי המפיצה התכסחה עם המפתחים, כי המשחק סבל מלא מעט צ'יטים וגליצ'ים, כי הקמפיין היה מאד קצר, כי המפתחים עשו שינויים לאיזון במשחק שביאסו את אלו שבזבזו את רוב החיים שלהם על MW הראשון ועכשיו מרגישים כאילו כל מה שהם התמקצעו עליו לא שווה כלום, כי עכשיו ספקים של שרתי משחק לא יכולים למכור לגיימרים dedicated servers ולעשות כסף, כי עכשיו אי אפשר להכניס למשחק כל מיני מודים עצמאיים… בקיצור "כולם" שונאים את MW2 פשוט כי גיימרים נוטים להתבכיין על כל דבר קטן.
אבל איכשהו, הכולם הזה הוא כנראה לא באמת כולם. כי למרות תג המחיר הגבוה שנשמר עד היום, MW2 הוא עדיין אחד המשחקים הכי נמכרים והכי משוחקים על הPC גם חצי שנה אחרי שיצא. אולי ה"כולם" הזה הוא רק מיעוט קולני.
אבל אני לא באמת עונה לנקודה שלך כאן: האם אני לא יודע איפה אני חי כשאני חושב שהmatchmaking היא מערכת טובה?
אני יודע שאני חי בעולם בו גרסת הPC של MW2 ושל MW1 הן בכלל מיעוט זניח בהשוואה לגרסת הקונסולה של המשחקים האלו. רוב מוחלט של האנשים בעולם שבו אני חי העדיפו לקנות את המשחק בגרסת הקונסולה שלו עם מערכת הmatchmaking שלו והם כנראה הצביעו ברגליים – וביניהם גם הגיימרים "הכבדים".
כי הMatchmaking, למרות שיש לו חסרונות, מגיע גם עם שלל יתרונות: התאמת רמת השחקן לשחקנים אחרים ויצירת משחקים יותר מאוזנים, מערכת אחידה שמאפשרת לכל שחקן להתחבר לכל מיליוני האנשים האחרים שמשחקים בין אם הוא מכיר אותם או לא, מציאת משחקים מהירה בהרבה מאשר שוטטות ושליחת פינגים לשרתים (שרובם מתגלים כריקים למחצה או סתם מריצים את אותו מוד מעפן – ע"ע CS), אפשרות להזמין חברים לקבוצה אפילו אם הם לא משחקים באותו הרגע באמצעות cross-game chat, ואולי הכי חשוב: משחקי P2P שלא מצריכים שרת יעודי ולכן מהווים אופציה מצויינת עבור קבוצה של שחקנים שנמצאים במדינה מרוחקת (נניח ישראל) שאף אחד לא טורח להקים בה שרתים יעודיים. קבוצה של שחקנים ישראלים שמשחקים על שרת אירופאי יקבלו כנראה לאג הרבה יותר גבוה מאשר אם אחד מהם פשוט יארח את המשחק בעצמו.
בשורה התחתונה – אחרי לא מעט ניסיון עם שתי האופציות אני חושב שהmatchmaking הוא טוב בהרבה משרתים יעודיים כשהוא מבוצע כמו שצריך (ולפעמים הוא לא מבוצע כמו שצריך, כמו בGears 2 למשל) גם לגיימרים הכבדים וגם לגיימרים הקזואלים יותר. הייתי שמח לראות יותר חברות מאמצות פיתרון כזה גם על הPC, אבל זה מאד בעייתי כי זה מצריך תשתית רצינית שלא כל חברה יכולה להרשות לעצמה.
אמנם שמעתי גם אנשים שחושבים הפוך ממני, ולמרות שיש טיעונים לכאן ולכאן יצא לי לשים לב שרובם באותו סטטוס שלך: אנשים שיש להם רק PC והניסיון שלהם עם matchmaking ומשחקים תחרותיים על הקונסולה היה מזערי עד לא קיים. אז אולי יום אחד גם השקפת העולם שלך תשתנה – זה לא עניין של גיל אלא רק של התנסות.
אה, ואני לא בן 30+. אל תגרמו לי להרגיש סתם עוד יותר זקן. 🙂
18 במאי, 2010 בשעה 10:08
קודם כל,החוסר בחבילת מפות,הסיפור אם המפתים היו רק כמעט חצי שנה אחרי הפצת המשחק ועד אז היו רק 3 סיבות למה כועסים על MW2:
60$ במקום 50$ (נסבל)
אי אפש/רות למודים (לא נסבל)
matchmaking (גם לא נסבל)
אני בזבזתי שנתיים מחיי על COD4 והמולטי של MW2 היה כמעט וזהה לו (לפחות המשחקיות) כך שהרגשתי כאילו שיחקתי בו שנה (לטוב ולרע).
בקשר לmatchmaking-כיון במשחק BF:BC2 יש שרתים יעודיים וי שגם מערכת matchmaking שמאפשרת בחירת מוד ומפה לחיפוש ושבעצם מכניסה אותך לשרת אנונימי אם פינג טוב כך שחלק גדול מהיתרונות האלה מוכנסים למחשב.
בקשר למודים בשרתים ולשרתים ריקים למחצה-התפריט השרתים יש סוג של מסנן שמאפשר לך לסנן שרתים אם פינגים גבוהים ועוד דברים כמו מדינת השרת וכ"ו.
18 במאי, 2010 בשעה 15:46
אה,ושכתבת ש"לפני זמן קצר" הכוונה היתה לפני 10 שנים,חשבתי שאתה בן 80 🙂