בפרק האחרון של “גיימפוד”, דורון יעקובי סירב להתלהב מ- Battlefield: Bad Company (שחוגג היום את יום הולדתו הראשון) תוך כדי ציון העובדה שכל הרשמים שלו מהמשחק מבוססים על המערכה לשחקן יחיד. בעקבות הדברים האלה, או סתם כי התחשק לו, קורא ותיק בשם טל אלון החליט לחלוק איתנו מה הוא חושב על Battlefield: Bad Company 2 בכלל, ועל המשחק מרובה-המשתתפים שלו בפרט. וזה נחמד, כי כבר די הרבה זמן לא היה לנו פוסט אורח.
טל, עכשיו תורך.
הרבה כבר נאמר על Battlefield Bad Company 2 (או בקיצור BC2) שחוגג יום הולדת שנה בדיוק היום. עוד לפני צאתו, לאחר יציאתה של גרסת ה- Beta, התקיימו ברשת ויכוחים עזים (הנמשכים עד לימינו) בין אוהדי המשחק לבין שחקני Modern Warfare 2, שניסו להבהיר מי מבין שני המשחקים טוב יותר. אני חושב ששני המשחקים טובים במה שהם עושים, שניהם מהנים מאוד, ובכל זאת כשאני מסתכל על חווית המשחק, ברור לי שאם אני צריך להחליט על אחד מהמשחקים בלבד, או להמליץ למישהו שיקנה רק את אחד מהם, הבחירה שלי היא BC2. למעשה אני אעדיף אותו על פני כל שאר ה- FPS שיצאו עד כה לקונסולות, וכאן אני אסביר למה.
אין לי הרבה מה להגיד על המערכה לשחקן יחיד של המשחק שהיא סטנדרטית למדי רק עם סביבה הריסה (כמעט כל דבר אפשר לפוצץ ולהרוס, כולל קירות של בתים) ושימוש בכלי רכב בקטעים מסוימים. מאוד מהנה, אבל סובל מאותן בעיות שיש לטעמי בכל המשחקים מסוגו, שמונעים ממני לשחק את המערכה פעמים נוספות לאחר שסיימתי אותה (יוצא דופן מבחינתי היה Gears of War… כשהוא יצא שיחקתי בו לפחות 7 פעמים בגלל מצב ה- Co-op המעולה).
אבל בתור אחד שאוהב משחקי FPS ומשחק בהם שנים רבות, ולאחר זמן לא מבוטל שביליתי במולטיפליירים של המשחקים השונים (And kicked some ass), אני יכול להגיד ש- BC2 מספק חווית מולטיפלייר אחרת, חדשה ומשופרת שגורמת לכל הז'אנר לעלות כיתה. זה לא אומר שאני לא נכנס לטבוח בשחקני MW2 לפעמים, דבר שמספק לי שעות של הנאה מסבלם של אחרים, אבל מבחינתי אין על המולטי של BC2.
אני אנסה לספר קצת על החוויה ועל הדברים החדשים ש- BC2 הביא לנו.
מעבר למפות הענקיות, למשחקיות המגוונת, לכלי הרכב המטורפים ולסביבה ההריסה, הדבר העיקרי לטעמי ש- BC2 חידש הוא שיפור יכולות המשחק הקבוצתי. כל מי ששיחק ברשת במשחקים מהסוג יודע שברוב רובם של המקרים, ברגע שמתחיל המשחק כל אחד מהשחקנים יוצא למסע הרג אישי ואין לו שום קשר עם שאר חברי הקבוצה. אפילו במודים עם משימה מאוד מוגדרת יש לא מעט אהבלים שמשחקים זאבים בודדים. בדרך כלל אני אחד מהם. למה? כי כשאני משחק עם קבוצה של אנשים זרים אין לי כוח להתחיל לנסות לתקשר איתם בעזרת המיקרופון, ביחוד אם הם מדברים באנגלית עם מבטא גרמני כבד. חוץ מזה שברגע שאני מת אני מופיע מחדש במקום שבכלל לא קשור לקבוצה שלי וגם אם קודם זזתי יחד איתם, אני שוב לבד. ב- BC2 המצב הוא שונה כי ישנם מנגנונים שמאפשרים שיתוף פעולה איכותי וקל.
המנגנון הראשון הוא מנגנון דיווח המטרות: ראיתם חייל אויב רץ בין העצים? בלחיצה על כפתור ה- back (אם אתה משחקים ב- Xbox כמוני) תגרמו למיקום האויב להופיע אצל כל חברי הקבוצה שלכם בליווי משפט כמו "אויב מתחבא מאחורי העץ". ראיתם טנק אויב ואין לכם מה לעשות נגדו כי כל מה שיש לכם זה M16 וכמה רימונים? סמנו אותו ומהנדס עם RPG שרץ במסך ואומר לעצמו "איפה הטנק?!?!" יוכל להגיע למקום ולהפוך את הטנק לכדור אש וערימה של מתכת שתאסף יותר מאוחר ע"י בדואים (סתם, אין במשחק בדואים), ומה שמדהים זה שאתם תקבלו חלק מהניקוד על ההריגות. הכפתור הזה מאפשר לכם גם לבקש מחברי הצוות שלכם עזרה: הסתכלו לכיוון של חובש ולחיצה על הכפתור תקרא לו וגם תסמן את מיקומכם על המפה. הסתכלו לכיוון של לוחם ובקשו בנימוס תחמושת, ואם אתם בטנק שנפגע מ- RPG קראו למהנדס שיתקן אותו. בנוסף אפשר לסמן אזור מטרה (בניין שצריך לכבוש וכו') והכפתור יקרא לחברי הקבוצה לתקוף או להגן ביחד אתכם. בקיצור זהו כפתור קסם שמאפשר לכם לתקשר בצורה חופשית ועניינית עם חברי הצוות שלכם מבלי לצעוק לתוך המיקרופון באחת בלילה או לנסות להבין איזה אוסטרלי בן 15 עם מבטא.
המנגנון השני שמקל על ההתנהגות הקבוצתית הוא שיטת ה- Respawn החכמה. אחרי שנהרגתם תאלצו להמתין מספר שניות כמקובל (שזה דבר חכם מאוד) ואח"כ תוכלו לבחור היכן אתם רוצים להופיע ויינתנו לכם מספר אפשרויות: להופיע במקום רנדומלי במסך, להופיע בבסיס, או להופיע ליד שחקן אחר מהצוות שלכם שנמצא בחיים (כאשר ניתן לצפות בשחקן ובמצב בו הוא נמצא לפני שבוחרים). האפשרות האחרונה מאפשרת להמשיך לעבוד כצוות ולהפעיל לחץ ממושך על אזור מטרה, זאת דרך נהדרת לחזור מהר לאזור האקשן ואם אחד מחברי הצוות שלכם נמצא בכלי רכב, למשל בטנק, תוכלו להופיע ישירות בתוכו ולאייש את אחת מעמדות הקרב (מקלעים וכו').
המנגנון השלישי הוא הניקוד שמקבלים על שיתוף פעולה: אם תרפאו או תחיו שחקן אחר, תתקנו כלי רכב, תספקו תחמושת וכו' תקבלו ניקוד עצום שיעלה בהרבה על הניקוד שתקבלו מהריגה של חיילי אויב. שתי הקבוצות שבמשחק מחולקות למספר צוותים כל אחת, כאשר בכל צוות עד ארבעה שחקנים להם יש קשר מיוחד, ועזרה לחברי הצוות האישי שלכם תזכה אתכם בניקוד גבוה יותר. הניקוד כמובן יקדם אתכם בדרגות ויפתח לכם כלי נשק ויכולות מיוחדות.
יש עוד הרבה מה לכתוב ולא נראה לי שעידן יעלה את הפוסט אם הוא יהיה פרוס על שלושה עמודים (מ’כפת לי, זה לא עולה לי כסף –עידן), אז אני אנסה לתמצת בפסקה אחת את הדברים העיקריים שעושים את BC2 למשחק המולטי המועדף עלי… תחזיקו חזק:
מגוון מפות גדול יחסית עם מפות נוספות בחינם למי שקנה את המשחק המקורי; מפות ענקיות שמאפשרות הרבה דרכי גישה לאזורי מטרה והרבה מקומות להתחבא בהם או לנוע בהם עם רכבים; כמה סוגי טנקים; כמה סוגי מסוקים (שעד היום לא ממש למדתי איך להטיס כמו שצריך), האמרים וטרקטורונים; מסוק זעיר ללא טייס (כיייף); כלי נשק נייחים שאפשר להפעיל; קרבות טנקים כאשר בכל קבוצה יש כמה טנקים שנוסעים ביחד כשלמעלה יש ליווי אווירי של מסוקים; 4 מקצועות שאפשר להתמחות בהם ולחשוף להם נשקים ויכולות מיוחדות: לוחם עם רובה סער ומטול ויכולת לספק תחמושת, מהנדס עם תת-מקלע ונשק נגד רכבים שיכול לתקן ציוד, חובש עם מקלע שיכול לרפא ולהחיות, וסייר (RECON) שמשמש בדרך כלל כצלף עם יכולת לאתר אויבים ויכולת להזמין בחופשיות אש מרגמות על מקומות לבחירתו; ממש כיף לסמן טנק של האויב (מאפשר לכל מי שרוצה לבצע עליו נעילה עם נשקים מסוימים), להתחבא במקום בטוח, לקבל נעילה, לשגר טיל לשמים ואחרי 3 שניות לקבל את הניקוד על השמדת הטנק; הכל ניתן להריסה ואין כמו לראות איזה טמבל מציץ מחלון של בית ואז להוריד את כל הקיר עם החלון, או להפיל את כל הבניין עליו אם הוא כבר הרוס מספיק; אקשן מטורף כאשר כל פעם, גם אם אתם משחקים באותה המפה, המשחק הוא שונה ולא חוזר על עצמו; סאונד מטורף! ואיזה כיף להיות צלף (טוב, זה גם בשאר המשחקים).
לשם ההגינות יש לציין כי למשחק ישנם גם כמה חסרונות, אבל הם באמת מתגמדים לעומת שלל האוצרות שהמשחק מציע. למשל ישנו מצב מולטיפלייר מסוים שבו, אם הקבוצה היריבה טובה במיוחד, היא יכולה לגרום לכך שאתה וחבריך תוכלו לעשות Respawn רק בבסיס האם כאשר כל הכוחות שלה נמצאים במקום כדי להרוג מיד את האומללים שמופיעים שם שוב ושוב (קורה בדרך כלל כאשר לקבוצה השנייה יש טייס מסוק טוב ותותחן טוב שהצטרף אליו ובקבוצה שלך אין) – יש דרך להחלץ מהמצב, אבל הוא בהחלט לא נעים. חיסרון נוסף הוא שאין מצב משחק שנמשך זמן קצר ומאפשר להעביר עשר דקות בכיף (כמו משחקי האון-לין של MW).
אבל, בשורה התחתונה, BFBC2 מספק חווית מלחמה כללית נהדרת וסוחפת והוא מומלץ בחום לכל אוהבי המולטיפליירים הצבאיים.
הנה כמה סרטונים קצרים שמראים קטעי אקשן מהמולטי:
וסרטון מגניב ומצחיק שמסביר איך לא להיות noobs במשחק ומראה תוך כדי הרבה מהמשחקיות: