אתמול חזרתי ל- Call of Duty 4 אחרי שלא נגעתי בו כמה שבועות. הסיבה העיקרית לזה היא שהייתה לי תקופה עמוסה במיוחד בלימודים; אבל כן יצא לי לשחק כמה דברים בזמן הזה (למשל, להתחיל ולסיים את Tyrian 2000), ובאמת היה עוד משהו שמנע ממני לחזור ל- Modern Warfare.
אלה מכם ששיחקו Left 4 Dead (אני מקווה שמדובר ברוב מכריע) מכירים את הקטעים של ה-Horde: אלה קטעים שבהם צריך להתבצר באיזה מקום ולחכות כמה זמן עד שיקרה משהו, ובינתיים באים עשרות עד מאות זומבים שכל מה שהם רוצים זה קצת מוח. ארבעה אנשים מסכנים נגד המון המון זומבים. רוב הקטעים האלה מאוד קשים, כמובן. עכשיו קחו את התיאור הזה, תחליפו "ארבעה אנשים" ב"איש אחד ובוט אחד", ותנו לזומבים רובים. זה המצב שבו הייתי תקוע.
אין לי בעיה עם משחקים קשים – אני אפילו מעדיף אותם, ובדרך כלל משחק ברמת קושי גבוהה. אבל יש דרכים טובות ודרכים רעות לעשות את זה. Arkham Asylum לדעתי הוא משחק שעושה את זה בצורה מושלמת: משחק מאתגר, שנהיה יותר ויותר קשה עם הזמן, וממש מכריח אתכם להתאמן ולהכיר טוב את כל הכלים שברשותכם ככל שמתקדמים בו.
אני יודע שליצור משחק שיהיה קשה-אבל-לא-מתסכל גם לשחקנים מתחילים וגם למטורפים כמוני זה לא פשוט. אבל זה משהו ששווה להשקיע בו, כי האתגר מוסיף הרבה מאוד למשחק , ומצד שני אם המשחק קשה מדי אנשים פשוט יפסיקו לשחק בו. שתי דוגמאות קיצוניות שעולות לי לראש הן Just Cause 2 – שהוא משחק מאוד כיפי, אבל כל כך קל שלדעתי הוא פשוט לא מעניין, ולכן אני לא חושב שאשחק בו – ומהצד השני Oblivion, שבו כשה-slider של רמת הקושי נמצא על 66% כבר צריך 50 ומשהו חצים כדי להרוג כל שועל מסכן.
אבל זו בדרך כלל לא הבעיה העיקרית. משחק טוב צריך שתהיה לו עקומת קושי (Difficulty curve). זה אומר שהמשחק מתחיל ברמה סבירה, נהיה יותר ויותר קשה עם הזמן, ולקראת הסוף מתחיל להאיץ את הקצב, עד הבוס האחרון שממש דורש התמקצעות והכרה של כל המנגנונים של המשחק כדי להצליח. וזה משהו שאפילו משחקים מצוינים נוטים לפשל בו. Arkham Asylum, כאמור, עשה את זה מצוין. גם God of War זכור לי לטובה מהבחינה הזו.
מה שהפריע לי ב-MW הוא לא רמת הקושי שלו. נכון, יש בו קטעים קלים מדי ויש בו קטעים מעצבנים, אבל רוב הזמן הוא מאתגר ונחמד. ובכל זאת, עקומת הקושי שלו דפוקה.
כשאני אומר שאפילו משחקים מצוינים חוטאים בנושא הזה, זה כולל חלק מהמשחקים האהובים עלי אי פעם:
כפי שאפשר להבין מהדוגמאות שנתתי, עקומת קושי גרועה לא הופכת מיד משחק לגרוע, או אפילו לבלתי-מצוין. אבל זה יכול לבאס (כפי שציינתי פעם בגיימפוד, זה די הרס לי את הסופים של ביושוק ודרגונאז'), ומהצד השני משחק יחסית פשוט, עם עלילה מטופשת, voice acting מסריח והרבה פגמים יכול להחזיק את עצמו כמעט באופן בלעדי על משחקיות טובה ועקומת קושי מוצלחת (שוב, Arkham Asylum ו-God of War).
אני לא חושב שיש לי נקודה ספציפית שרציתי להעביר. אבל אם אתם מתכוונים לפתח איזה משחק בעתיד, תדאגו שיהיו לו רמות קושי טובות ועקומת קושי הגיונית, כי זה ישמח אותי. ואם אתם Rocksteady Studios אז יאללה, תוציאו כבר את Arkham City.