יול 19
אני מודע לחלוטין לעובדה שלא היה עודף עדכונים בימים האחרונים. זה נגרם משילוב של עומס מוחלט בעבודה, הרבה טורים לכתוב לכל מיני מקומות וסוג של חוסר-רצון לכתוב על מה שהוא בעיקר שאריות מ- E3. האירוע המעניין באמת היחיד שקרה השבוע, לדעתי, היה הפרישה במפתיע של פיטר מור ממיקרוסופט, והמעבר שלו דווקא ל- EA Sports. אבל את המאורע הזה שמרתי לטור XTRA Gamer שאמור לעלות ב- Gamer מחר – אחרת באמת שלא היה לי מה לכתוב בו.
המצב הזה הולך להימשך. לא בגלל שאני צופה שגם בימים הקרובים החדשות יהיו משעממות, אלא מכיוון שאני יוצא לחופש קצר באילת. העדכונים בבלוג יחזרו לסדרם באזור יום שלישי בערב. מבטיח.
יול 14
כמה פרובוקציות-בשקל ופליטות פה הפכו את E3 השנה למופע של סוני. וכמו E3 של שנה שעברה, זה לא מופע מהסוג הטוב. נכון לאתמול בצהריים עוד חשבתי לכתוב פוסט מרוכז על הסיפור הזה: המחיר של הפלייסטיישן 3 כן יעלה בחזרה? לא יעלה בחזרה? מהדורת השישים GB כן הולכת לעוף? לא הולכת לעוף? והמכירות – הן יעלו? או ירדו?
די, הגעתי לרוויה. נשבר לי. יובל בירב מויגיימס סיכם בבלוג של האתר את הראיון ההזוי של דיוויד ריבס מסוני ב- gameindustry.biz. זה בהחלט צריך להספיק לכל מי שמעונין לקרוא על התפקוד ההזוי של סוני בימים האחרונים. מה שהתחיל בתור שבוע מוצלח לחברה (בכל זאת – הורדת מחירים, והכל) הסתיים בשקיעה מהירה בחזרה לתדמית המזעזעת שסוני בנתה לעצמה בשנה/שנתיים האחרונות.
החברה יכולה, לפחת, להתנחם קצת מכך שנראה שבתחרות "יורש ה- DVD" – ה- Blu-ray מראה סימנים לכך שהוא הולך לנצח.
יול 13
עוד יום מפוהק עובר על תערוכת E3. אז נכון, סוף כל סוף קלטתי שה- Wii Zapper שסיפרתי עליו אתמול הוא בסך הכל תושבת לשלטים הרגילים של ה- Wii. וכן, יש אנשים שמאוד מתרגשים מחבילת הרחבה ל- S.T.A.L.K.E.R… אבל בסך הכל, כל האירוע לא מרתק במיוחד.
מה שמשאיר אותי לחפש את השעשוע שלי במקומות אחרים. למשל, הצורה שבה גם חבר'ה מ- Konami וגם מ- Square Enix חוזים מכירות נמוכות לפלייסטיישן 3 גם אחרי הורדת המחירים, רק בשביל להתבדות לחלוטין זמן קצר לאחר מכן. נכון, אני חושב שסוני קצת שיחקה עם הסטטיסטיקה (למשל, איך הם מגדירים "Top Five Retailers") כדי להיות מסוגלת להצהיר את ההצהרה שלה… אבל אין ספק שהוזלה של שישית מהמחיר של הקונסולה היקרה ביותר בשוק היום תהיה מאוד משמעותית.
מאי 29
המלצה קצרה, לפני שאני הולך לבדוק את גרסת ההדגמה של ה- Tomb Raider החדש: האתר GameIndustry.biz העלה מאמר קצר על מה שלדעתו מהווה את אחת מנקודות החולשה הגדולות של מיקרוסופט – הבעיות הטכניות של ה- X360 ושירות הלקוחות הגרוע שלהם. מדובר בקריאה מעניינת, ולו רק כי הוא מאוד מעורר הזדהות – אני נוטה להיות אדם סובלני ביותר כשמדובר בכשלים טכניים ובבעיות שונות ומשונות… אבל ברגע שהכשלים הטכניים מלווים בשירות לקוחות מחורבן ובחוסר יכולת להודות בבעיות – אז זה כבר מתחיל לעצבן.
מעניין מה תהיה המדיניות של "מיקרוסופט ישראל" בנושא, כשה- X360 יגיע לארץ.
מאי 29
הימים האחרונים היו משעממים במיוחד. נראה שרק היום, כל מיני אתרי אינטרנט ברחבי העולם נזכרו לספר על מה שכתבתי כאן בבלוג כבר ביום שבת. כשידיעות כאלה מתחילות להופיע אחרי יומיים ריקים לחלוטין מחדשות מעניינות, אפשר להבין למה אני מתחיל לחשוש מכך שהילת השעמום תדבוק בכל השבוע הזה.
ואז, משום מקום, מגיעה ההפצצה: וורן ספקטור מדבר. נכון, הידיעה המקורית עוסקת הרבה יותר בג'ון וו מאשר בוורן ספקטור, בסרט יותר מאשר במשחק, וברעיון כללי יותר מאשר בפרטים קונקרטיים… אבל למי אכפת? וורן ספקטור מדבר!
הקונספט, אגב, הוא נינג'ות. נינג'ות בתקופה המודרנית, המאפיה הרוסית והמון זהב גנוב. נשמע… הזוי. וכמובן, התוכנית היא להוציא סרט ומשחק שישלימו אחד את השני – תוכנית שאם אפשר להסתמך על ניסיון העבר, לא אומרת שום דבר לגבי התוצאה הסופית.
אבל היי, זה לא כאילו שוורן ספקטור פישל אי פעם.
(אגב, אם כבר מדברים על וורן ספקטור – אני ממשיך להתקדם ב- Deus Ex: the Invisible War. לרגע נכנסתי לפאניקה שקלטתי שמלבד הפעם הראשונה שבה שיחקתי במשחק – זו הפעם שבה הצלחתי להתקדם הכי הרבה לתוך המשחק מבלי שיקרוס לי המחשב. נראה אם אני אצליח להמשיך לשרוד).
מאי 22
gameindustry.biz מספר: בראיון שניתן ל- Eurogamer, רובין ווקר מ- Valve אמר כי החברה לא מתכוונת לדרוש תשלום על תוכן שנוצר ע"י המשתמשים, לאחר שהמשחק מופץ. "אתה קונה את המוצר, אתה מקבל את התוכן", זו הפילוסופיה שהוא מתפאר בה.
אבל הדבר המוזר בכל הסיפור הזה? אין לנושא הזה ממש אזכור בראיון עם רובין ווקר שמופיע ב- Eurogamer. יש רק אזכור עקיף לנושא הזה בכתבת ה"בקרוב" השניה ש- Eurogamer העלו על המשחק.
אבל זה לא באמת חשוב. הסיבה שרציתי לכתוב על זה מלכתחילה, היא ש- gameindustry.biz מייחס לרובין ווקר גם את הציטוט הנפלא: "אנחנו מרוויחים יותר כסף כי יותר אנשים קונים את המוצר, לא כי אנחנו מנסים לחלוב עוד כסף מהלקוחות".
מעניין איך זה מתיישב עם החדשות האחרונות בנוגע ל- Half Life 2: Episode Two…
עריכה: עכשיו גם Eurogamer העלו את אותה הידיעה. נראה לי שאני אקרא את הראיון עוד פעם. אני בטוח מפספס כאן משהו.
מאי 18
דאג לומברדי מ- Valve פטפט עם GamesIndustry.biz על כך שהקונסולות יהיו חייבות להעזר יותר בתוכן מבוסס-גולשים, אם הן רוצות לפתח את נושא המשחקים ברשת.
זה לא ממש חוכמה להצהיר הצהרות רטוריות כאלה, אבל לא זו הנקודה. אפשר להבין את הבעיה שמפתחי המשחקים לקונסולות נתקלים בה מאוד מהר: הקונסולה היא לא כלי מתאים לפיתוח תוכן נוסף ע"י המשתמשים.
נכון, יש לקונסולות כלים שמאפשרים לפתח תוכן ע"י משתמשים, בכל מיני רמות. אבל הכלים האלה בדרך כלל משולבים בתוך המשחק, ופועלים תחת סט כללים אינטנסיבי למדי. לא משנה עד כמה הן פתוחות, הן אף פעם לא יציעו אפילו את הכוח הכי בסיסי אותו מציע עורך שלבים שמאפשר לכתוב כמה סקריפטים, שלא לדבר על האפשרות לתכנת מודולים שיעבדו ישירות עם מנוע המשחק. בסופו של דבר, כל כלי לעריכת שלבים שמכבד את עצמו דורש מקלדת, וכנראה גם כלי תכנות/עריכה גרפית רציניים.
וכאן מגיעה הבעיה. אני לא רואה שמץ של סיכוי שיצרני הקונסולות יעבירו, ביודעין, את המנוע של המשחק שלהם למחשב האישי. ההתאמה בפני עצמה תיקח מהם משאבים גדולים למדי. אז לעשות את כל זה רק בשביל לאבד את האקסקלוסיביות? לאפשר לאנשים לעשות במשחק שלהם ככל העולה על רוחם, ואז להעלות את זה בעצמם לקונסולות? מי יפקח על זה? זה יפגע ביציבות של הקונסולה! אחרי הכל, כל יצרן קונסולה, כמעט, חוטף חום מהכלים הביתיים שמאפשרים למשתמשים להריץ Linux על הקונסולה שלו. אז לפתוח פתח מוצהר לאפשרות הזאת, לכל מי שחפץ בכך? Not bloody likely.
מאי 06
לפני שבוע סיפרתי כאן על ראיון של gameindustry.biz עם דניס דיאק – הבחור שעובד בזמן כתיבת שורות אלה על Too Human. מאז, gameindustry.biz הספיקו להעלות את החלק השני של הראיון. מדובר בחומר קריאה מעניין – ואפילו משעשע לפרקים. אבל כמו בפעם הקודמת, גם הפעם דניס דיאק מנסה להוציא כמה כותרות דמגוגיות וקצת ריקות-מתוכן.
- "גיימרים רוצים משחקים קצרים יותר!" – טענה נאה, באמת, בהתחשב בעובדה שבכל מקרה האורך של מרבית משחקי המחשב והקונסולות הוא לא 60 או 100 שעות, כפי שמר דיאק טוען שאף אחד לא רוצה, אלא משהו בסדר גודל של 10 שעות. אבל מה שיותר מעניין זה שהוא מתייחס לעובדה של "בסופו של דבר הפסקתי לשחק ב- World of Warcraft" בתור טענה עם משקל כלשהו. לא מחקר סטטיסטי מרשים, באמת. כמות הזמן שאנשים שורפים בפועל על המשחק הזה די מעמידה את הטענה שלו באור מצחיק.
- "כל משחק צריך לעמוד בפני עצמו – זו היתה הבעיה עם טרילוגיית 'שר הטבעות'". שוב, מצחיק שהוא אומר את זה, ומסביר מה הפריע לצרכנים בטרילוגיית "שר הטבעות". אחת מטרילוגיות הסרטים המצליחות ביותר בשנים האחרונות, כן? סדרה שבה כל סרט הרוויח יותר כסף מהקודם?
- "בעתיד, תהיה רק קונסולה אחת" – הטענה המעניינת ביותר של דניס דיאק, אני מוכרח להודות. אבל כאן, אני חושב שהוא מתבלבל מעט בין מה שיהיה נוח יותר, עבורו (בתור מפתח משחקים), למה שבאמת יקרה בפועל.